Mastodon

MacMark 1.0 — 2011/11

8
Dodane: 12 lat temu

Od ostatniego wpisu na ten temat minęło parę miesięcy i czas najwyższy przedstawić Wam najświeższe wyniki. Do tabeli zostały dodane następujące modele:

  • iMac 27″ Core i7 quad 2.8GHz z 12GB RAM i Kingston HyperX SSD 256GB (late 2009)
  • MacBook Air 11.6″ i7 dual 1.8GHz z 4GB RAM i 256GB SSD (late 2010)
  • MacBook Air 11.6″ i7 dual 1.8GHz z 4GB RAM i 128GB SSD od czytelnika “Tatsu” (mid 2011)
  • MacBook Air 13.3″ i5 dual 1.7GHz z 4GB RAM i 256GB SSD (mid 2011)
  • MacBook Pro 15″ i7 quad 2.4GHz z 4GB RAM i 750GB HDD (late 2011)

Mojego prywatnego iMaka oraz procedurę instalacji SSD, wraz z wynikami MacMark, opisywałem w iMagazine 10/2011 — zapraszam do przeczytania. Co do wyników pozostałych maszyn to, poza dwoma uwagami, nie mam większych zastrzeżeń. Warto zwrócić uwagę na różnicę wydajności procesora pomiędzy MacBookami Air i5 i i7 w drugim teście importu zdjęć do Lightrooma z generowaniem podglądów. Różnica 30 sekund jest znaczna, ale nie jest potwierdzona w innych testach — nie jest to też anomalia. Najnowszy MacBook Pro 15″ z końca 2011 roku z kolei przedstawia bardzo duże rozbieżności w pracy HDD. Zapis i odczyt waha się od 25MB/s do 100MB/s zależnie od … prędkości wiatru? Wielokrotnie wykonywane testy niestety częściej pokazują tą niższą liczbę i taka też znalazła się w tabeli. Przykładem niech będzie pierwszy test: MBP potrafił go zrobić nawet w 30 sekund, ale niestety tylko dwa razy na 10 powtórzeń. Pozostałe 8 odzwierciedla tabela.

Więcej o najnowszym MacBooku Pro 15″ przeczytacie w grudniowym iMagazine.

Opis procedury MacMark

W odróżnieniu od innych dostępnych na rynku, typu Geekbench, MacMark polega na obliczaniu czasu wykonania typowych dla nas wszystkich operacji w iPhoto, Finderze, iMovie i innych. Jedyną specjalistyczną aplikacją jest Adobe Lightroom ze względu na fakt, że jest to narzędzie łatwo dostępne w wersji trial, nie zajmuje dużo miejsca, a sporo osób z niego korzysta. Niektórzy z Was zapewne chcieliby zobaczyć Aperture, ale Apple wycofał wersję trial dlatego zrezygnowaliśmy z niego zupełnie. Sam bardzo chciałbym zobaczyć w przyszłości udział Final Cut Pro w MacMark, ale podejrzewam, że nie będzie to możliwe. Pominęliśmy również ripowanie CD oraz kodowanie plików na przykład do formatu Apple Lossless ze względu na fakt, że iTunes na razie nie jest 64-bitowy, ani nie wykorzystuje wielu rdzeni — podobne obciążenie (jeśli nie większe) wykonuje Lightroom w teście eksportu.

Końcowy MacMark wyliczany jest na podstawie wzoru:

(1 ÷ (suma testów w sekundach)) × 100.000

Procedura MacMark 1.0:

  1. Adobe Lightroom 3.4 — czas importu 98 zdjęć (z aparatu Fuji X100), z których połowa to JPG, a pozostałe to pliki RAW. Pliki znajdują się na dysku systemowym, w oknie importu ustawiona jest funkcja „Copy” (nie „Move”!!!). Czas jest zatrzymany po pojawieniu się napisu „Task completed”.
  2. Adobe Lightroom 3.4 — czas importu 98 zdjęć jak wyżej wraz z generowaniem podglądów 1:1 (odpowiednia opcja w oknie importu). Czas jest zatrzymany po pojawieniu się napisu „Task completed”.
  3. Adobe Lightroom 3.4 — czas eksportu 49 RAWów (z punktu nr 2) do TIFF (bez kompresji, 16-bit, sRGB).
  4. iPhoto — import 49 zdjęć JPG z dysku systemowego (pliki są kopiowane do biblioteki iPhoto). Czas jest zatrzymany po zniknięciu okna importu.
  5. iPhoto — eksport 49 zdjęć JPG (z punktu nr 4) na biurko. Ustawienia: JPG, jakość Medium, rozmiar custom 800px. Czas jest zatrzymany po zniknięciu okna eksportu.
  6. Finder — kompresja 98 zdjęć (49 JPG i 49 RAW z Fuji X100) do pliku ZIP. Funkcja kompresji wywoływana jest z menu kontekstowego po zaznaczeniu wszystkich zdjęć.
  7. Finder — duplikacja ZIPa (z punktu nr 6) za pomocą funkcji „Duplikuj” w menu kontekstowym Findera. W punktach 6 i 7 czas jest zatrzymywany po zniknięciu okna postępu.
  8. iMovie — po zaimportowaniu filmu 720p (pochodzącego z Fuji X100), uruchomiona zostaje „Detekcja Twarzy” z menu. Czas jest zatrzymany po zniknięciu okna postępu.
  9. iMovie — film z punktu nr 8 jest przeniesiona na timeline i bez żadnych dodatkowych efektów, filtrów czy szablonów, jest eksportowany za pomocą komendy ⌘E (menu Share -> Export Movie) do szablony „Mobile 480×272”, który dotyczy iPhone’a i iPada.
  10. Handbrake — konwersja filmu 720p nagranego za pomocą Fuji X100 do presetu „Apple iPad”, wybieranego z prawego, wysuwanego menu.

Uwagi dot. procedura testowej

  • Czas liczony jest stoperem.
  • Lightroom:
    • w preferencjach trzeba ustawić opcję, aby traktował pliki JPG jako osobne względem RAW
    • czas na stoperze jest zatrzymywany po pojawieniu się napisu „Task completed” w pasku postępu w górnym lewym rogu
    • pierwsze i drugi test jest liczony równocześnie — generacja podglądów zaczyna się dopiero po zakończeniu importu i w tym celu na stoperze korzysta się z funkcji „lap”
  • iPhoto:
    • czas zatrzymywany jest po zniknięciu z ekranu paska postępu odliczającego ile zdjęć pozostało do zaimportowania
  • Wersje:
    • Lightroom 3.4 w trybie 64-bitowym
    • iPhoto 9.1.2
    • OS X 10.6.7
    • iMovie 9.0.2
    • Handbrake 0.9.5 64-bitowy

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 8

Czemu “nie tak”? Mój test robiłem na “czystym” Airze. Tatsowy pewnie był już czymś załadowany – to wystarczy. Pamiętaj też że inna osoba robiła test – wiem, że moje są dokładnie powtarzalne. Inni mogą ciut inaczej mierzyć.

nie mam uwag do wyników. 
to była podpowiedź, że coś jest nie tak w opisie. albo wymiary, albo daty, albo procesory. po wynikach można ocenić, ale zapewne wymaga poprawki. 

Witam 
Planujecie udostępnić MacMarka? z chęcią porównałbym mojego Mac Pro z 2008 roku z tym co teraz jest na rynku i ocenił czy warto upgradowac mój sprzęt czy lepiej rozejrzeć się za czymś świeżym.