Mastodon

Nowy rozdział w relacjach IBM–Apple

1
Dodane: 9 lat temu

Firmy Apple oraz IBM ogłosiły niedawno zawarcie nowego partnerstwa. Zamierzają one współpracować w zakresie opracowywania mobilnych usług i narzędzi przeznaczonych dla branży korporacyjnej.

Na przestrzeni ostatnich dekad relacje między Apple oraz IBM charakteryzowały się różną intensywnością i temperaturą. W latach 80. XX w. firmy rywalizowały o dominację na rynku komputerów osobistych. Chyba każdy pamięta głośną reklamę Apple z 1984 r., w której Macintosh przedstawiany był jako alternatywa dla komputerów PC. Dekadę później IBM razem z Motorolą i Apple opracowały podstawowy komponent kultowych dziś generacji Maców i MacBooków – procesor PowerPC. Dziś Apple koncentruje się na segmencie urządzeń mobilnych, sprzedając dziesiątki milionów iPhone’ow i iPadów rocznie. IBM z kolei zrezygnowało z linii produktów konsumenckich, skupiając się na rynku korporacyjnym. Innowacje technologiczne, ale także nowe rynkowe wyzwania i możliwości, doprowadziły jednak do tego, że firmy po raz kolejny zbliżyły się do siebie.

W ubiegłym miesiącu uczestniczyłem w jednej z największych globalnych imprez branży IT – IBM Insight. Prawdziwym hitem konferencji była prezentacja portfolio produktów superkomputera Watson (systemu kognitywnego opartego na przetwarzaniu języka naturalnego). Pełną relację z wydarzenia znajdziecie na blogu „Człowiek i Technologie”. Podczas wydarzenia zorganizowano także osobny panel, przedstawiający ogólne założenia planowanej współpracy między obiema korporacjami.

fotIBM

IBM i Apple zamierzają zrewolucjonizować segment usług mobilnych (software i hardware) przeznaczony dla sektora korporacyjnego. Znajomość potrzeb tego rynku oraz zaawansowane narzędzia analityczne rozwinięte ostatnio przez IBM, w połączeniu z doświadczeniem Apple w opracowywaniu user experience na najwyższym poziomie, mają zapewnić sukces rozwiązaniom opracowywanym w ramach partnerstwa. Według danych przedstawionych podczas panelu, już dziś 99% firm z listy Fortune 500 w pewnym zakresie używa ekosystemu Apple, jednak w 60% przypadków ogranicza się to jedynie do obsługi poczty oraz kalendarza.

Partnerstwo Apple oraz IBM ma zmienić ten stan rzeczy. Nowe aplikacje oraz narzędzia opracowywane w ramach współpracy mają pozwolić na głębszą integrację i zwiększenie spektrum zastosowań urządzeń mobilnych przez sektor korporacyjny. Oprogramowanie to ma odpowiadać standardom biznesowym w zakresie bezpieczeństwa przechowywanych danych, dostępu do chmury, analityki danych itp. przy jednoczesnym wykorzystaniu unikalnych możliwości iPhone’a i iPada. Mowa tu chociażby o użyciu przez specjalną aplikację kilkunastu czujników i kanałów komunikacji, w które wyposażone są te urządzenia. Aktywacja iPada przez pracownika danej firmy nie będzie różnić się od procesu, który wykonuje on na swoim prywatnym iUrządzeniu. Za instalację i konfigurowanie oprogramowania opracowanego dla konkretnej korporacji ma być odpowiedzialna firma IBM.

Można założyć, że już wkrótce poznamy efekty współpracy IBM oraz Apple – pierwsze aplikacje i rozwiązania przeznaczone dla biznesu. Nawet tak ogólne przedstawienie strategii firm w tym zakresie pozwala prognozować nowy rozdział penetracji rynku przez ekosystem Apple. Pod koniec XX w. walkę o biura wygrał Microsoft ze swoim pakietem Office. Być może w erze chmur, urządzeń mobilnych i dedykowanych rozwiązań, sukces odniosą narzędzia będące owocem współpracy dwóch korporacji IT posiadających ogromne doświadczenie w swoich segmentach.

Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 12/2014

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 1

Dwa podejścia ze sprzętem na rynek okołokorporacyjny jakoś nie wypaliły. Serwery “Shiner” pracujące pod AIX zanim się dobrze pojawiły to znikły. Xserve z MacOS X Server pożył trochę dłużej, ale też już są historią.

Ciekaw jestem co z tego wyjdzie. Choć odrobinę obawiam się, że całe przedsięwzięcie skończy jak Blackberry…