Ceny gazet na iPadzie
Zaczęło robić się coraz ciekawiej na rynku gazet po zaprezentowaniu iPada. Wiele osób wyrokuje, że iPad będzie zbawieniem dla upadającego rynku mediów drukowanych, ale póki co nadal nie wiadomo jak to będzie wyglądało w praktyce. Prezentując iPada, Steve Jobs zaprezentował też nową część iTunes Store, czyli iBookstore. W trakcie prezentacji w iBookstore były tylko książki, ale logika nakazuje, że będzie też to idealne miejsce do sprzedaży gazet i magazynów, dla których iPad, wg mnie przynajmniej, idealnie się nadaje.
W momencie najgorętszych spekulacji, czy w ogóle Apple zaprezentuje tablet, powstało nawet konsorcjum skupiające kilka znaczących tytułów amerykańskich (Sports Illustrated, Time, People, The New Yorker, Vogue, and O, The Oprah Magazine), które, w podtekscie przynajmniej, miało za zadanie wywarcie odpowiedniej presji na Apple w momencie zaprezentowania tabletu i rozpoczęcia negocjacji cenowych. Póki co negocjacje cenowe odbywają się za zamkniętymi drzwiami, a do nas dochodzą tylko strzępy informacji.
Z tych najciekawszych należy wymienić dwie. Po pierwsze, że Apple zamierza zastosować podobny system jak w przypadku aplikacji w AppStore, czyli 70% dla “twórcy” i 30% dla siebie. Nie podoba się to podobno wydawcom prasy, którzy jak nie trudno się domyślać chcą więcej. Druga kwestia to awantura w New York Times o ustalenie wysokości miesięcznego abonamentu za wydanie elektroniczne dostępne m.in. dla iPada. Część zarządu odpowiedzialna za wydanie elektroniczne stoi na stanowisku, że taki abonament powinien wynosić 10USD, a reszta że 20-30USD. Cena NYTimes w wersji papierowej to 2USD, a w weekendy 5USD – czyli miesięcznie kosztuje czytelnika 60USD. Zatem koszt 20-30USD wydaje się do zaakceptowania. W końcu jest to 50% ceny papierowej, choć jak weźmie się pod uwagę brak druku i kosztów dystrybucji sięgających w sumie nawet 75% ceny półkowej, to cena 10USD wydaje się bardziej fair w stosunku do czytelników.
Mnie zastanawia jak to będzie wyglądało w Polsce, o ile w ogóle będziemy mieli iPada i możliwość kupowania na niego polskich gazet. Obecnie mamy dosyć proste i ciekawe rozwiązanie, czyli eGazety. Na przykładzie Gazety – cena za egzemplarz wynosi 2PLN, w weekendy 2,5PLN czyli miesięcznie 50PLN. Ceny w eGazety oscylują na poziomie 31,5PLN za miesiąc. Czyli taniej o około 38%. Jest lepiej, ale mogło by być dużo lepiej biorąc pod uwagę rozważania na temat druku i dystrybucji.
Zastanawia mnie ile Wy bylibyście skłonni zapłacić za polską prasę w iPadzie?
Na koniec polecam obejrzenie jak najprawdopodobniej będzie w niedalekiej przyszłości wyglądało elektroniczne wydanie magazynu Wired – w prawdzie jest to na razie koncepcja i do tego zrobiona w technologii Adobe Air, ale daje pewne wyobrażenie. Mi się bardzo podoba.
Komentarze: 5
ale w eGazety niektóre tytuły kosztują dokładnie tyle samo co papierowe wydania, np jakiś miesięcznik, cena w sklepie 4.5 / wydanie (w prenumeracie oczywiście taniej), w eGazety identyczna cena… to nie jest dobre posunięcie, cena elektronicznego wydania powinna być przynajmniej o połowę tańsza…
To fakt. Magazyny w Polsce chyba jeszcze nie dorosły do sprzedaży w wersji elektronicznej. Ale gazety już zaczynaja czuć temat. Jeszcze jest początek całego zamieszania i nie czują konkurencji, ale to kwestia czasu.
http://www.przemekspider.com/2010/02/ipad-bedzie-drogim-urzadzeniem-do.html
o prosze, widzę Przemku, że mamy podobne spostrzeżenia