Jonathan wczoraj i dziś
Gizmodo dokopało się do wypowiedzi Jonathana Ive, naczelnego designera Apple, gdzieś z roku 1999.
Patrząc się na ten film wydaje mi się, że Jonathan przebył zdecydowanie dalszą drogę niż Apple. Sprzęt z tamtego okresu był naprawdę atrakcyjny wizualnie. Jonathan? Hmm, myślę, że to jest pytanie do pań czytających nasz serwis.
Komentarze: 3
Ja co prawda kobietą nie jestem, ale koleżanka z biura mówi mi, że dzisiaj Ive jest 100 razy lepszy niż kiedyś.
– myślę, iż mamy do czynienia z kolejnym przyczynkiem do rozważań na temat wpływu wyników marketingu, mody preferowanej przez odbiorców na projektowanie przemysłowe. Obawiam się, że w wielu przypadkach design nie uwzględnia już tak, jak kiedyś wagi spraw funkcjonalności, trwałości i architektury konstrukcji. Do tego dochodzi wymuszona koniecznością jak najniższej ceny filozofia oszczędności kosztów, co nie jest aż tak widoczne z racji coraz krótszego życia danego produktu, co jest wyjaśniane szybkim postępem, pojawianiem się coraz to nowszych rozwiązań.
Kiedyś pod pojęciem design rozumiano po prostu projektowanie przemysłowe i wielki nacisk kładzono na ergonometrię, funkcjonalność, trwałość i prostotę konstrukcji. dziś pod pojęciem “design” rozumie się znacznie szerszy kompleks zagadnień, i coraz większą rolę odgrywa nie tyle sam proces projektowania i wykonywania danego objektu, ale tzw. Design Management, co można nie do końca trafnie przetłumaczyć jako “zarządzanie designem”.
W niedawno obronionej w London College of Communication pracy na temat Design Management czytamy m.inn.:
…Charles Eames was asked once: What are the boundaries of design?
He replied: What are the boundaries of problems?
Source: Excerpt from Charles Eames’ answers to Design Q&A, 192
…Design is a broad field covering many different disciplines. It can be viewed as a discrete activity, a total process or in terms of its tangible outcome. Design can be viewed as amanagement function, a cultural phenomenon and as an industry of its own right. It is a means of adding value and a vehicle for social or political change.
Cooper & Press in their Design Agenda, 1995
…(…) the real value offered by design management to an organisation is its consistent orchestration and nurturing of shared values and realities;
design management effectively masters change; design management functions in all places and situations in which the organisation, through its structure, products, and employees, makes decision about customer experiences and product quality;
(…) design management is visionary leadership; building and nurturing a team of internal and external contributors who raise each other’s level of performance and enhance the creative experience is the primary obligation of design management; design management is about applied innovation (…);
(…) design management has become asset management. Effective asset management reduces costs and builds value. (…) Beyond asset management, design management is about attitude management. It represents not just a company’s state of affairs, but its state of mind, as well; design management is the process of guiding and shaping individual efforts to achieve a larger goal. Design management requires a delicate balance between art and commerce. To be successful, a design manager must maintain control without limiting creativity.
Design Management Journal, 1998….
Na zakończenie: warto zapoznać się ze stronami brytyjskiej instytucji Design Council:
http://www.designcouncil.org.uk/