iTaxi.pl – ciekawy projekt niedługo startuje w Warszawie
Już 15 lutego startuje wersja testowa nowatorskiego projektu iTaxi.pl.
Jest to usługa polegająca na zamawianiu taksówek na zasadzie “peer-to-peer” – bezpośrednio u taksówkarza.
Pomysł jest ciekawy i planowany z rozmachem, ale aby mógł w pełni zadziałać wymagać będzie od “operatora” sporego zaangażowania. Mamy nadzieję, że nie będzie go brakować.
Ale zaangażowanie to nie wszystko. Aby projekt mógł działać, wymaga też inwestycji – i tu pojawia się pytanie. Czy ta inwestycja – a precyzyjniej iPhone – będzie po stronie kierowcy taksówki czy operatora usługi i serwisu? Boję się, aby to nie był zbyt zbyt duży problem. Dobrze, że planowana jest też obsługa na Androidzie.
Drugą kwestią jest to, w jaki sposób będzie to wpływało na relacje kierowców z ich macierzystymi korporacjami. Obawiam się, że w dłuższej perspektywie może nie podobać się “omijanie” centrali. Zobaczymy.
Generalnie bardzo kibicuje temu projektowi, a więcej na jego temat przeczytacie w notce prasowej:
Start-up iTaxi to pierwszy w Polsce system zamawiania taksówek w modelu peer-to-peer, bezpośrednio łączącym klientów z taksówkarzami. Aplikacja pozwoli w ciągu kilkunastu sekund na wybór i zamówienie najbliższej, interesującej klienta taksówki, bez względu na miejsce i czas. Co ważne, z iTaxi – bez konieczności rezygnacji z pracy w korporacjach – będą korzystać zrzeszeni w nich taksówkarze. Każdy z nich otrzyma dedykowane urządzenie (smartfon) z zainstalowaną aplikacją. Beta-testy usługi rozpoczną się 15 lutego br. w Warszawie. Można wziąć w nich udział zgłaszając się na www.itaxi.pl. 1 marca na ulicach Warszawy pojawi się pierwsze 300 taksówek działających w ramach iTaxi. W połowie roku system będzie liczył ponad 1 000 aut. Aplikację dla pasażerów będzie można pobrać za darmo z Android Market i App Store.
Kluczowy przekaz:
iTaxi to pierwszy polski system zamawiania taksówek peer-to-peer pozwalający na szybsze, wygodniejsze i bardziej spersonalizowane korzystanie z taksówek.
- Jak to działa?
iTaxi umożliwia zamówienie dowolnej taksówki bezpośrednio ze smartfona (iOS oraz Android). Wystarczy uruchomić aplikację, wskazać na mapie wybraną taksówkę, i ją zamówić. System przekazuje zlecenie bezpośrednio do wskazanego na mapie taksówkarza. Ten za pomocą specjalnej aplikacji Android na swoim smartfonie odbiera, potwierdza i realizuje zlecenie. Zamawiający może śledzić na mapie aktualną pozycję zamówionej taksówki.
- iTaxi vs inne aplikacje dostępne na rynku
iTaxi to pierwszy w Polsce system oparty na bezpośredniej komunikacji pomiędzy klientem a taksówkarzem (peer-to-peer). Inne, funkcjonujące na rynku aplikacje ułatwiające zamawianie taksówek ograniczają się jedynie do wskazania numeru telefonu do korporacji w danym mieście. Pełnią rolę taksówkarskich książek telefonicznych, brak w nich kontaktu z kierowcą.
- iTaxi a korporacje taksówkarskie
Idée fixe iTaxi to szybki i bezpośredni kontakt pasażerów z taksówkarzami, dlatego to sami klienci korzystający z aplikacji odnajdują na mapie najbliższą, spełniającą ich oczekiwania, taksówkę i zamawiają ją. Istnieje możliwość współpracy z korporacjami. Co ciekawe, pierwsze samochody współpracujące z iTaxi to taksówki jednej z warszawskich korporacji, która wyraziła duże zainteresowanie udziałem w systemie.
- Czy iTaxi to kolejna korporacja taksówkarska?
Nie. Korzystanie ze smartfona iTaxi w żaden sposób nie wyklucza przyjmowania zleceń z macierzystej korporacji danego taksówkarza. Co więcej, mogą oni także przyjmować zlecenia przez swój prywatny telefon i stać na postojach. Celem iTaxi jest optymalizacja czasu pracy taksówkarzy przez minimalizowanie m.in. niepotrzebnych przestojów, które – jak wynika z badań – sięgają nierzadko 2-3 godzin dziennie. Cechą systemu jest także przekazywanie zleceń z krótkim czasem dojazdu do pasażera. Z prawnego punktu widzenia, przyjęcie zlecenia z iTaxi niczym nie różni się od przyjęcia zlecenia z prywatnego numeru taksówkarza.
- Potencjał rynku taksówek
W Polsce obecnie funkcjonuje kilkaset korporacji taksówkarskich i ponad 200 tys. taksówek. Na tle państw europejskich Polska jest taksówkowym El Dorado. Jedna taksówka przypada średnio na 350 osób. Liderem jest stolica i … Szczecin, gdzie statystycznie na jedną taksówkę przypada ok. 160 osób. Dla porównania, w Europie Zachodniej na jedną taksówkę przypada około 1000 osób. W Warszawie jest ok. 8 000 taksówek. Realizują one miesięcznie ok. półtora milion kursów, a do rąk warszawskich taksówkarzy trafia co miesiąc z tego tytułu ok. 50 mln zł. Według rynkowych prognoz w Warszawie ze smartfonów z dostępem do Internetu korzysta ok. 400-500 tys. osób. W kontekście zbliżającego się EURO 2012,
w tysiącach turystów i w lokalnych użytkownikach smartfonów twórcy iTaxi widzą potencjał innowacyjnej usługi.
- Na czym chcecie zarabiać?
Aplikację pasażer może pobrać za darmo, a płatność za każdy otrzymany z systemu iTaxi kurs ponosi wyłącznie kierowca taksówki. To jedyna opłata jaką ponosi taksówkarz, nie jest on obciążany żadnymi innymi stałymi lub zmiennymi opłatami. Po podpisaniu umowy każdy taskówkarz otrzymuje specjalne urządzenie z zainstalowaną aplikacją.
Pasażerowie zapłacą za kurs zgodnie ze stanem licznika, taryfą oraz cennikiem korporacji, której taksówkę zamówili.
- Czy iTaxi dostępny będzie tylko w Warszawie?
Pilotaż systemu odbędzie się w stolicy, na największym krajowym rynku taksówek. W komercyjnej fazie system będzie ogólnodostępny, z możliwością zamawiania taksówek w każdym większym mieście w kraju.
- Kiedy będzie można skorzystać z systemu iTaxi?
Pierwsze beta-testy systemu planowane są od 15 lutego br. Weźmie w nich udział 100 taksówkarzy. Osoby chętne do udziału w testach mogą dołączyć do grupy testerów zapisując się na stronie www.itaxi.pl Testy potrwają do marca. Komercyjne uruchomienie systemu nastąpi 1 marca br., wtedy też aplikacje dla pasażerów staną się dostępne w marketach App Store oraz Android Market.
- Gdzie można się zapisać na beta-testy?
Zapisy na beta-testy prowadzone są na stronie www.itaxi.pl
- Ile taksówek będzie dostępnych w systemie iTaxi?
W momencie startu system będzie liczył ok. 300 taksówek. Do połowy 2012 w iTaxi planujemy wyposażyć ponad 1 000 aut.
Komentarze: 2
Fana kwestia tylko czy przyśpieszy to realnie podróż?
Fajny pomysł. Dobrze, że powstają takie systemy. W końcu to jakiś rozwój i zwiększenie wygody klienta. Trzymam kciuki, choć z taksówek nie korzystam :P.
BTW. Przepraszam, że w tym miejscu o tym piszę, ale nie napisaliście “news’a” w sprawie Biografii Jobs’a w iBook’s i ceny, dlatego tutaj to napiszę. No właśnie, ja w sprawie ceny – czy może mi ktoś wyjaśnić czemu epub tyle kosztuje ?? Ja rozumiem i cieszę się, że jest najtańsza z dostępnych, ale nadal wynosi jak dla mnie kosmicznie dużo, prawie tyle samo co papierowa, nie wspominając już o tych w innych językach. ~15zł mniej ( moja papierowa kosztowała 60zł ), to lekko za mało. W czym jest problem, czy może mi ktoś wyjaśnić na co idę te pieniądze i w jakiej ilości, że cena jest taka, a nie inna ?? Kto zdziera kasę ?? W czym tu tkwi problem ?? Jeśli łaska, to niech mi to ktoś wyjaśni, bo nie chcę “psów wieszać” na kimś, nie znając choć trochę drugiej strony medalu. Tylko błagam – bez odpowiedzi w stylu, bo tak, bo mam muchy w nosie… No i czemu nie ma możliwości kupna wersji elektronicznej w niższej cenie, jak ma się papierową ?? Co niby stoi na przeszkodzie ?? Z góry dzięki za odpowiedź, zanim mnie szlag trafi…