∞ Tim Cook podczas konferencji Goldman Sachs
What we’re focusing on is the same thing we’ve always focused on. Making the world’s best products.
„Skupiamy się na tym na czym zawsze się skupialiśmy. Tworzeniu najlepszych produktów na świecie.” Te słowa padły a’propos rozmowie o iPhone’ie i o ogromnym rynku smartphone’ów. Najbardziej szokujące jest to, że nadal nie wszyscy rozumieją idei stojącej za produktami Apple’a.
The iPhone is creating a halo for the Macintosh. iPhone has also created a halo for iPad. You can definitely see the synergistic effect of these products, not only in developed markets, but also in emerging markets where Apple wasn’t resonant for most of its life.
O efekcie halo pisałem w 2009 roku. To właśnie iPody, iPady i iPhone’y dają ludziom pierwsze spojrzenie w świat produktów Apple’a.
That doesn’t mean the PC is going to die. I love the Mac and it’s still growing and I believe it can still grow. But I believe that tablet market can replace the unit sales of the PC market, and it’s just a matter of the speed at which that happens. It’s too much of a profound change in things for that to not happen. That’s just my opinion.
Tim uważa, że tablety zastąpią w wielu sytuacjach pecety — to tylko kwestia czasu. Jednocześnie nie uważa, aby komputery jako takie miały wyginąć, chociaż z czasem pewnie staną się bardziej elitarnym narzędziem.
What happened last year, everybody that was in the PC industry and everybody in the phone industry decided they had to do a tablet. There was 100 tablets put on the market last year! They aimed at iPad 1 and by the time they came out with something we were on iPad 2. We wound up with 170,000 apps and I’m not sure there is 100 yet on the other platform. At the end of the day, people want the great product. Amazon is a different competitor. They have different strengths. They’ll sell a lot of units. They have and they will.
Kindle Fire to dopiero początek drogi. To w zasadzie obecnie jedyny „konkurent” Apple’a, który ma sprawny ekosystem. Nie pokrywają się w pełni i obie firmy mają słabsze i mocniejsze strony. Wszystko jednak wskazuje na to, że to właśnie ekosystem, do spółki z bardzo dobrym produktem, mogą tworzyć system. Dopóki konkurencja tego nie zrozumie, nie wróżę im sukcesów.
iPad has cannibalized some Mac sales. The way that we view cannibalization is that we prefer to do it to ourselves than let someone else do it. We don’t want to hold back one of our teams from doing the greatest thing, even if it takes some sales from another product area.
Akceptowanie kanibalizacji wsród własnych produktów to kolejna cecha, którą Apple się wyróżnia. Najlepszym przykładem są iPody, które są zastępowane przez aplikację w iPadzie i, przede wszystkim, iPhone’ie.
In terms of existing product, we sold just shy of 3 million Apple TVs in the past year. It’s very cool product and I can’t live without it. We sold 1.4 million last quarter.
Tim zdradza trochę liczb na temat sprzedaży Apple TV. Nadal go nazywają „hobby” — taki zabieg ma zapewnić inwestorów, że to nie jest ich główny biznes i nie będzie konkurował z Makiem, iPodem/iPadem/iPhonem. Ciekawe jak długo takim pozostanie? Tim jeszcze podpowiada, że jeśli chcą aby Apple TV stał się dla nich kolejnym, poważnym działem, to:
If we kept following our intuition and kept pulling the string, we might find something that was larger (…) We need something that could go more main-market for it to be a serious category.
Podejrzewam, że już znaleźli. Jeśli przejdzie przez cały proces akceptacji to może w końcu zobaczymy rewolucję w dziale domowego RTV.
Siri and iCloud are profound.
Tim dalej mówi o tym jak znaczący wpływ ma i będzie miało iCloud i Siri — ewidentnie traktuje to jako technologie przyszłości, przynajmniej na najbliższą dekadę. Tymczasem, Siri nadal wymaga sporo pracy pod względem dostępności — zdarza mi się często słyszeć, że nie jest dostępna oraz żebym spróbował ponownie później. A ja tylko chcę włączyć lub wyłączyć playlistę!!!
Pełną transkrypcję wypowiedzi Tima Cooka znajdziecie na Mac Rumors — warto przeczytać.