Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Przygotowania do Mountain Liona

Przygotowania do Mountain Liona

25
Dodane: 12 lat temu

Podobnie jak w zeszłym roku, gdy czekaliśmy na Liona, w tym roku podpowiadamy Wam co należy zrobić zanim zainstalujemy nowego kota na swoich komputerach.

Przezorny zawsze ubezpieczony. Poco narobić sobie kłopotów i popsuć sobie humor? Kilka kroków, które proponujemy poniżej może w najgorszym wypadku uratować Wasze dane oraz czas.

1. Po pierwsze sprawdźcie, czy Wasz komputer będzie działał z Mountain Lionem. Jaki macie komputer, możecie sprawdzić uruchamiając Profil Systemu. Oto lista sprzętu wspierającego najnowszy system:

  • iMac (Mid 2007 lub nowsze)
  • MacBook (Late 2008 Aluminum, Early 2009 lub nowsze)
  • MacBook Pro (Mid/Late 2007 lub nowsze)
  • MacBook Air (Late 2008  lub nowsze)
  • Mac mini (Early 2009 lub nowsze)
  • Mac Pro (Early 2008 lub nowsze)
  • Xserve (Early 2009)

2. Mountain Lion pojawi się w sprzedaży zapewne w przeciągu najbliższych dni. Będzie dostępny TYLKO jako download z Mac App Store. Paczka będzie miała prawdopodobnie ok 4GB i będzie kosztowała 19EUR/USD. Dlatego bardzo ważne, jeśli chcecie mieć go zainstalowanego, abyście zaktualizowali swój system do najnowszej wersji 10.7.4 lub 10.6.8 w przypadku Snow Leoparda.

3. Warto dla porządku przeprowadzić aktualizację systemu do 10.6.8 lub 10.7.4 korzystając z paczki “Combo” dostępnej na stronie supportu Apple odpowiednio: http://support.apple.com/kb/DL1399 lub http://support.apple.com/kb/DL1524?viewlocale=pl_PL

4. Pamiętajcie też o zaktualizowaniu wszystkich programów systemowych oraz innych firm trzecich do najnowszych wersji. W wypadku programów systemowych aktualizacje znajdziecie w systemowych “Uaktualnieniach“. W wypadku programów firm trzecich zakupionych poprzez Mac App Store, aktualizacje znajdziecie w odpowiedniej zakładce sklepu. W pozostałych przypadkach programy musicie zaktualizować ręcznie/automatycznie bezpośrednio z tych programów.

5. Naprawcie uprawnienia na dysku korzystając z systemowego Narzędzia dyskowego. Przy okazji sprawdźcie też dysk czy nie ma błędów – jeśli są to je naprawcie. W przypadku Liona polecam wykonać te operacje z poziomu partycji Recovery – uruchamiamy komputer wciskając jednocześnie CMD+R

6. Mam nadzieję, że korzystacie z Time Machine i robicie backupy. Koniecznie zróbcie backup swojego dysku.

7. Dla bezpieczeństwa i wygody polecamy jeszcze prócz Time Machine stworzyć obraz swojego dysku przy użyciu np. SuperDuper lub CarbonCopyCloner.

8. Przed instalacją Mountain Liona należy czasowo wyłączyć FileVault, aby uniknąć problemów z ewentualną niekompatybilnością. Lepiej nie mieć niespodzianek. Po instalacji Mountain Liona możecie FileVault ponownie włączyć.

9. Ostatni punkt bonusowy – aby w pełni korzystać z dobrodziejstw Mountain Liona powinniśmy zaopatrzyć się, niestety jeśli tego jeszcze nie macie to czeka kolejny wydatek, w Magic TrackPad lub Magic Mouse, ponieważ 10.8 gestami stoi…

10. Niezależnie warto też korzystając z okazji zrobić remanent na dysku i powyrzucać lub zarchiwizować niepotrzebne dane.

Mamy nadzieję, że ta krótka “checklista” pomoże Wam bezboleśnie przesiąść się na OSX 1o.8 Mountain Lion.

Dominik Łada

MacUser od 2001 roku, rowery, fotografia i dobra kuchnia. Redaktor naczelny iMagazine - @dominiklada

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .

Komentarze: 25

Chyba nie ma takiej potrzeby, tym bardziej, ze prawdopodobnie jak to było w przypadku Liona, Mountain Lion też będzie sprzedawany jako upgrade.

hehe takie przyzwyczajenia z Windowsa jeszcze mam :D Ale tak powaznie to myslalem o tym, bo kurde juz troche mam ten system, pewnie w cholere tam syfu narobilem, dlatego chcialbym od nowa wrzucu 10.8. Skoro bedzie jako upgrade to nie bedzie mozliwosci instalacji na czysto ? Czy bedize trzeba robic 10.6>10.7>10.8 ?

Wystarczy upgrade w razie czego z 10.6.8. A jesli Ci teraz system średnio dziala to zainstaluj ponownie Liona na tym systemie co używasz napraw uprawnienia, zaktualizuj i powinno być ok

A ja jakis czas temu czytalem ze miala wyjsc nowa MM dlatego odpuscilem sobie, ale kurde nic slychac o czyms nowym :/

ale to jest trackpad a nie myszka. Mam MBP wiec kolejny trackpad to bez sens. Nie wiem moze to tylko plotka byla, ale kurde pamietam ze glosno o tym bylo :/

A jak zamierzacie rozwiązać kwestię zakupu upgrade’u do ML na firmę?
W sumie są dwie wątpliwości – (1) otrzymanie faktury z możliwością odliczenia VAT oraz kwestia (2) sklepowego AppleID.
(1) Biorąc pod uwagę wpisy na forach o fakturę można poprosić – wystawia ją f. z Luksemburga, ale dolicza sobie VAT, więc jest problem jak to potem rozliczyć u nas (import).
(2) Jak to robicie, żeby zakupy “zostawały” z komputerami w firmie a nie szły z “pracownikiem”? Zakładacie różne AppleID – po jednym “firmowym” na każdy posiadany w firmie komputer oraz osobne “pracownicze”? Wtedy zakup softu “na firmę” (upg. OSX, iWork, etc.) robicie na ID-ku “firmowym” przypisanym do kompa. A pozostałe zakupy robią sobie użystkownicy we własnym zakresie na swoje ID? Czy to zadziała w praktyce?
Ktoś ma już doświadczenie w takiej konstrukcji? (w firmie jest kilka macbooków + podobny problem w sumie dotyczy urządzeń iOS – też kilka).

To jest świetny temat. Faktycznie warto dzielić sie rozwiązaniem jesli ktoś juz ozdobny temat “opracował” w swojej firmie

Po przekopaniu się przez różne fora i dyskusje mam wątpliwości, czy jeden komputer może być przypisany do kilku AppleID. Z tego, co pamiętam, to licencja Mac App Store mówi, że zmianę ID, do którego jest przypisany komputer można zrobić nie częściej, niż co 90 dni, więc rozwiązanie z dwoma ID (firmowym i pracowniczym) chyba nie przejdzie.
Mam dwa iMaki i MBP i właśnie głowię się, jak jak tu zrobić upgrade do ML. Rozwiązanie kwestii zakupu oprogramowania dla firmy na MacAppStore to dla osób korzystających z Maców do celów komercyjnych zagadnienia podstawowe i chyba wymagające jednak jednoznacznej odpowiedzi Apple.

Jeśli chodzi o kwestię fakturowe, to wydaje się, że rozwiązaniem jest zakup poprzez Apple (Polska) Store – jest tam “specjalny” sklep przeznaczony dla biznesu. Mają w ofercie ML / ML Server oraz licencje wolumenowe (20+). Oczywiście nadal pozostają kwestie rozliczania VAT, różnic w stawkach… Ale zgodnie otrzymaną wczoraj w czasie rozmowy telefonicznej informacją – jeśli ma się NIP EU, to można przez dział posprzedażowy (cokolwiek to oznacza) zwrócić się o wystawienie faktury WNT.
W wyniku zakupu powinniśmy otrzymać kody (redeem?) do MAS (mac app store), gdzie możemy już wykonać klasycznego zakupu/pobrania na AppleID firmowego “admina”.
Pozostaje rozpoznanie w boju kwestii AppleID. Mam pewien pomysł na obejście limitu 90 dni – jak w firmie dostanę zgodę na upgrade, to będę go sprawdzał. Pomysł zakłada, że na każdym kompie zakładam dodatkowe konto użytkownika (powiedzmy “dla admina”) i logując się na to konto (czyli “obok” normalnego usera) i posługując się jednym i tym samym AppleID “admina” w MAS zrobię to, co trzeba. Nie zakłócę w ten sposób działania normalnego użytkownika i jego AppleID, z drugiej strony aplikacje (a tym bardziej os) zainstalowane z dowolnego użytkownika są widoczne dla pozostałych userów na kompie. Spodziewam się jedynie ograniczenia do 5 komputerów na jedno AppleID “administratora”. Oczywiście cały czas w ręku faktura na tyle licencji ile jest konieczne.