Rośnie liczba użytkowników serwisów streamingowych
Najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez Respons Analyse wskazują na wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługę streamingu muzyki. W znacznie większym stopniu niż wcześniej, tyczy się to także starszych pokoleń, a nie tylko młodzieży. Coraz więcej osób deklaruje też chęć skorzystania z serwisów streamingowych jeszcze w tym roku.
Wyniki pochodzą z ankiety przeprowadzonej przez jedną z największych agencji analitycznych w Norwegii Respons Analyse dla muzycznego serwisu streamingowego WiMP w styczniu, lutym i marcu. Badania WiMP przeprowadzane są kwartalnie w Norwegii, Szwecji, Danii, Niemczech a od pierwszego kwartału tego roku również w Polsce.
Drugie miejsce przypadło Polsce, gdzie 40 proc. ankietowanych dopuszcza odpłatność streamingu muzyki.Rezultaty ankiety jednoznacznie wskazują na znaczący wzrost liczby osób skłonnych do płacenia za usługi streamingu muzyki. Dotychczas, najwięcej entuzjastów tej formy słuchania muzyki było na rynku szwedzkim, głównie ze względu na najdłuższą dostępność serwisów streamingowych. W pierwszym kwartale tego roku, pierwsze miejsce zajęła Norwegia, gdzie 48% respondentów zadeklarowała chęć płacenia za usługi strumieniowania muzyki. Drugie miejsce przypadło Polsce, gdzie 40 proc. ankietowanych dopuszcza odpłatność streamingu muzyki. Co ciekawe, w Polsce nie ma wyraźnie dominującej grupy wiekowej, której członkowie chcą płacić za tego typu usługi. Uśrednione wyniki z wszystkich pięciu krajów wskazują, iż zaledwie 25% respondentów nie byłaby skłonna do kupowania muzyki.
„Oczywiście nie należy tych wyników traktować jako odzwierciedlających przekrój społeczeństwa”. – mówi Adrian Ciepichal, General Manager WiMP Polska. – „W grupie, w której zostały przeprowadzone, a więc wśród osób korzystających z Internetu i świadomie korzystających z treści jest zdecydowanie wyższy poziom akceptacji dla odpłatnych usług tego typu.”
W Polsce największą grupę skłonnych do zapłaty stanowią osoby w przedziale wiekowym od 40 do 49 roku życia, wśród których aż 45% jest skłonnych płacić za streaming muzyki.Serwis muzyczny WiMP ankiety przeprowadza od czerwca 2011 r. Wcześniejsze rezultaty wskazywały, iż najbardziej skłonni do uiszczania opłat za usługi streamingowe są osoby poniżej 30 roku życia. Obecnie, proporcje te wyrównują się. Widać to dobrze na przykładzie Polski, gdzie największą grupę skłonnych do zapłaty stanowią osoby w przedziale wiekowym od 40 do 49 roku życia, wśród których aż 45% jest skłonnych płacić za streaming muzyki. Na drugim miejscu są osoby poniżej 30 roku życia, zaś na trzecim – grupa wiekowa 30-39 lat, spośród których odpowiednio 41% i 35% jest skłonnych do uiszczania opłat za usługi streamingowe. Podobna tendencja pojawia się we wszystkich pięciu krajach.
59% Polaków wciąż słucha muzyki z płyt CD przy zachowaniu tej samej częstotliwości.Liczba korzystających ze streamingu wzrosła we wszystkich krajach, w których przeprowadzane były ankiety. Najbardziej znacząco w Szwecji i Norwegii, gdzie wg najnowszych wyników niemalże połowa respondentów korzysta przynajmniej raz w tygodniu ze streamingu muzyki. W Polsce 60% respondentów korzysta obecnie z usług serwisów strumieniujących muzykę, z czego 37% przynajmniej raz w tygodniu lub częściej. Dla porównania, 59% Polaków wciąż słucha muzyki z płyt CD przy zachowaniu tej samej częstotliwości.
„Wyniki te potwierdzają postępującą dywersyfikację sposobów słuchania z muzyki” – mówi Adrian Ciepichal – „Na przykładzie badań widać wyraźnie, że coraz więcej Polaków chce korzystać z serwisów streamingowych, ale to nie oznacza, że rezygnują z bardziej konwencjonalnych nośników.”
W najbliższych latach coraz więcej osób będzie korzystało z usług streamingowych.Na podstawie odpowiedzi respondentów można wywnioskować, że w najbliższych latach coraz więcej osób będzie korzystało z usług streamingowych. Zapytani o możliwość użytkowania muzycznych serwisów streamingowych w perspektywie roku, ponad 50% Norwegów i Szwedów, a także 45% Polaków stwierdziło, iż będą słuchać muzyki korzystając ze streamingu raz w tygodniu lub częściej. Z badania wynika, że polscy respondenci są bardziej przychylni strumieniowaniu muzyki niż Duńczycy czy Niemcy. Łącznie, 72% polskich respondentów deklaruje chęć skorzystania w przyszłości z usług oferowanych przez serwisy streamingowe.
„Zachowania konsumenckie młodych Polaków są niemal takie same jak Niemców, Szwedów czy Norwegów z tej samej grupy wiekowej” – mówi Adrian Ciepichal. „Dla wszystkich, którzy kochają muzykę serwisy streamingowe stanowią bardzo interesujące źródło inspiracji i poszukiwań. Niezależnie od miejsca, w którym żyją.”
Zarówno w skali lokalnej jak i globalnej, najpopularniejszymi gatunkami muzycznymi wśród użytkowników streamingu są pop oraz rock. Jednakże respondenci, którzy zadeklarowali muzykę rockową jako ulubioną, korzystają z usług streamingowych na szerszą skalę niż miłośnicy popu. Tendencję tą widać szczególnie wyraźnie na rynkach norweskim, szwedzkim oraz niemieckim.
Komentarze: 1
Mnie osobiście przekonał Deezer. Może to błahostka, ale podoba mi się brak reklam po wykupie konta premium. Nic nie przeszkadza, a najnowsze albumy są na wyciągnięcie ręki.