iMagazine

Lightroom 5 – funkcja Upright

08/03/2014, 12:00 · · · 0

Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 01/2014

Lightroom jest narzędziem, którego używam odkąd pojawiło się na Windows. Chwilę później przesiadłem się na OS X i swojego pierwszego MacBooka, a cała moja kolekcja fotografii z kilku lat powędrowała ze mną i to bez większych problemów. Dzisiaj mamy wersję 5, która otrzymała jedną funkcję, na którą czekałem od samego początku – możliwość prostowania walących się ścian.

rys1a

Rysunek 1a – Zdjęcie delikatnie wyrównane w auto, kadrowane było, aby pion był zachowany i budynek nie „walił się”.

Niestety nie posiadam obiektywu typu T/S, więc korekty pionów muszę robić w postprodukcji, a nawet gdybym takowego posiadał, to jest wiele sytuacji, w których nie jestem w stanie stać na tyle wysoko, aby skadrować budynek tak, jakbym tego chciał. Tutaj z pomocą przychodzi Lightroom i jego nowa funkcja Upright, która służy do automatycznego (z możliwością ręcznych poprawek) prostowania tego, co ma być proste.

rys1b

Rysunek 1b – Kadr celowo uchwycony aby pion się „walił”, bez korekty.

Upright

Tę funkcję znajdziemy w module Develop, w prawym pasku, w sekcji Lens Corrections, który ma dodatkowo kilka zakładek – nas interesuje ta z lewej, opisana jako Basic.

Adobe zaleca, jeśli program posiada profil dla naszego obiektywu, skorzystanie z opcji Enable Profile Corrections, która wstępnie skoryguje błędy optyczne na zdjęciu wynikające z konstrukcji samego obiektywu. To ma pomóc w późniejszym prostowaniu, które będzie skuteczniejsze. Przy okazji możemy usunąć aberracje chromatyczne, jeśli takowe widzimy – wystarczy zaznaczyć ptaszkiem drugą opcję od góry (dodatkowe, ręczne korekty tej opcji robimy w zakładce Color). Trzecią opcję, constrain crop, opiszę później.

Poniżej znajduje się już panel funkcji Upright, w którym znajdziemy pięć przycisków: Off, Auto, Level, Vertical i Full. Pierwszej z nich siłą rzeczy nie będę tłumaczył.

rys1c

Rysunek 1c – Ręcznie skorygowane zdjęcie z rys. 1b.

Auto

Lightroom stara się uzyskać równowagę pomiędzy prostymi pionowymi liniami i perspektywą oraz przy okazji poziomuje zdjęcie. Ten tryb nie zrobi tego idealnie, ale będzie wyglądało bardziej naturalnie.

rys1d

Rysunek 1d – Tryb auto na zdjęciu z rys. 1b. Widać, że udało się uchwycić tym sposobem więcej góry zdjęcia niż przy ręcznych próbach kadrowania (rysunek 1a) oraz manualnej korekcie (rysunek 1c).

Level

Ta opcja poziomuje zdjęcie, aby poziome elementy na nim rzeczywiście były poziome. Przede wszystkim dotyczy zdjęć, na których nie trzymamy aparatu równolegle do ziemi.

rys2a

Rysunek 2a – Bez żadnych korekt, aparat podniesiony do góry, aby więcej w nim zmieścić.

Vertical

Ten przycisk powoduje, że Lightroom będzie przede wszystkim próbował wyprostować pionowe linie, co jest szczególnie przydatne przy fotografowaniu architektury z poziomu ulicy.

rys2b

Rysunek 2b – Tryb level wyrównał przekrzywiony nieznacznie aparat.

Full

Ta ostatnia opcja łączy w sobie powyższe trzy funkcje i stara się kompleksowo poprawić całe zdjęcie w trzech wymiarach.

rys2c

Rysunek 2c – Tryb vertical wyrównał piony prawie idealnie, ale niestety spowodował, żeby budynek nie wygląda naturalnie.

Przemyślenia i sztuczki

Z mojego doświadczenia warto przeklikać wszystkie możliwości na własnych zdjęciach, aby poznać zasadę ich działania. Lightroom oczywiście nie zawsze potrafi sobie poradzić z daną sceną – musimy pamiętać, że to tylko oprogramowanie, które analizuje piksele, nie wiedząc, co tak naprawdę na tym zdjęciu się znajduje.

rys2d

Rysunek 2d – Tryb full starał się również skorygować perspektywę z marnym skutkiem.

Każdy z powyższych przycisków anuluje wcześniej wprowadzone korekty w zakładce Manual oraz funkcję crop – jeśli chcemy, aby Upright tego nie robił, to należy wciskać przyciski z jednocześnie przytrzymanym przyciskiem Alt/Option na klawiaturze.

Można również kopiować zmiany dokonane przez Upright i wklejać je do innych zdjęć. Dostępne są dwie opcje: Upright Mode oraz Upright Transforms. Jako że każde zdjęcie jest przeliczane indywidualnie, to wybranie odpowiedniego jest niezwykle ważne. Ta pierwsza powoduje, że tylko rodzaj funkcji Upright jest zastosowany do innego zdjęcia. Ta druga przenosi na inne zdjęcia dokładnie te zmiany, które dokonane zostały na oryginale – ma to zastosowanie jeśli mamy identyczny kadr (na przykład ze statywu) i chcemy wprowadzić te same parametry do pozostałych zdjęć z serii.

rys2e

Rysunek 2e – Zdecydowałem się na funkcję auto, ponieważ kadr wygląda najbardziej naturalnie, a przy okazji częściowo wyprostowane zostały pionowe linie, a horyzont został wyrównany.

W narzędziu Upright jest też opcja, którą nazwano Constrain Crop – jej włączenie powoduje, że zdjęcie na rysunku 2d zostałoby automatycznie przycięte, aby nie było widać białych elementów. Zachowane zostają w tym przypadku proporcje oryginalne zdjęcia – warto potem ręcznie skorygować crop.

Osobiście nienawidzę, kiedy pion na zdjęciach nie jest zachowany. Nie potrafię przetrawić „walących się” budynków. Wolę kadrować wtedy pod kątem, aby linia zdjęcia prowadziła oko i przecinała zdjęcie od na przykład górnego lewego, do dolnego prawego rogu. Lightroom jednak potrafi często wybawić mnie z tej opresji.


Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki i zwinne samochody. Niedawno rozpocząłem prowadzenie kursów Lightrooma i fotografii na Pikselowe.pl – zapraszam.


Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

Od dnia 25 maja 2018 r. dostosowujemy naszą działalność do nowego Rozporządzenia Unii Europejskiej o Ochronie Danych Osobowych (RODO).

Zaktualizowaliśmy naszą Politykę Prywatności, aby udzielić Ci bardziej szczegółowych informacji, w jaki sposób iMagazine.pl chroni twoją prywatność, oraz w jaki sposób możesz korzystać ze swoich praw odnośnie danych osobowych.

Kliknij w poniższy link, aby zapoznać się z zaktualizowaną Polityką Prywatności.

Dziękujemy, że jesteś z nami,
redakcja iMagazine

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ OK