Dwa tygodnie na zwrot aplikacji i innych rzeczy
Nieco po cichu Apple zmieniło regulamin korzystania z iTunes w krajach Unii Europejskiej. Tyczy się to kupowania aplikacji, muzyki i filmów, a raczej możliwości ich zwrotu w przeciągu 14 dni bez podania przyczyny.
Seria 101 jest kierowana do osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sprzętem Apple. Mamy nadzieję, że dzięki zawartym w niej wskazówkom będziecie mogli nauczyć się wykorzystywać Wasze telefony, tablety czy komputery w jeszcze bardziej efektywny sposób.
Poniżej możecie zapoznać się z fragmentem regulaminu dotyczącym tej sprawy:
Prawo do anulowania: Można anulować zamówienie w ciągu 14 dni od otrzymania potwierdzenia bez podawania żadnych powodów. Wyjątek stanowią iTunes Gifts, w odniesieniu do których po wykorzystaniu kodu nie można otrzymać zwrotu.
Aby anulować zamówienie, należy poinformować nas o tej decyzji. Celem zapewnienia bezzwłocznej realizacji prośby zalecamy skorzystanie z formularza zgłaszania problemów, aby anulować wszystkie pozycje z wyjątkiem iTunes Match, oraz iTunes Gifts i Allowances (jeśli zakupu dokonano od strony trzeciej lub wykorzystano kod), które można anulować za pośrednictwem działu pomocy technicznej iTunes. Użytkownik może także poinformować nas przy użyciu zamieszczonego poniżej wzoru formularza anulowania lub innego wyraźnego oświadczenia. W przypadku korzystania z formularza zgłaszania problemów bezzwłocznie poinformujemy o przyjęciu prośby o anulowanie.
Aby dotrzymać terminu anulowania, należy wysłać odpowiednią informację przed wygaśnięciem 14-dniowego okresu.
Efekty anulowania: Dokonamy zwrotu płatności nie później niż 14 dni od dnia otrzymania prośby o anulowanie. Użyjemy tej samej metody płatności, jaka została użyta podczas transakcji, i nie pobierzemy żadnych opłat za zwrot.
Wyjątki od prawa do anulowania: Nie można anulować zamówienia dotyczącego treści cyfrowych, jeśli zostały dostarczone na prośbę użytkownika i po wyrażeniu przez niego zgody, że oznacza to utratę prawa do anulowania.
Myślę, że jest to bardzo dobra decyzja, ponieważ sam niejednokrotnie „nacinałem” się na całkiem nieprzydatne, płatne aplikacje. Oczywiście dało się to cofnąć, ale trzeba było zrobić to szybko. Podejrzewam, że tak jak miało to miejsce wcześniej, gdy zrezygnujemy z jakiegoś zakupu, to potem nie będziemy mogli go kupić ponownie, choć to wymagałoby jeszcze potwierdzenia.
No dobrze, ale jak w takim razie zgłosić zwrot jakiegoś zakupu?
Pomijając oczywisty fakt, że musimy zmieścić się w tym czternastodniowym okienku, możemy to zrobić na kilka sposobów. Najkrótszym z nich jest przejście na stronę reportaproblem.apple.com, zalogowanie się swoim Apple ID i odnalezienie konkretnego medium, którego chcemy się pozbyć. Należy następnie kliknąć przycisk Zgłoś problem. Z listy powodów wybieramy Chcę anulować ten zakup i klikamy Anuluj zakup.
Po chwili otrzymamy komunikat potwierdzenia operacji oraz informację, kiedy powinien nastąpić zwrot środków na konto.
Druga metoda jest troszkę dłuższa, ale za to nie wymaga pamiętania podanego wcześniej adresu. Wystarczy bowiem z poziomu iTunes Store przejść do podglądu swojego konta (np. Szybkie linki → Konto) i wybrać stamtąd Historię zakupów.
Zobaczymy listę ostatnio kupionych rzeczy (czasem może być kilka pozycji w jednym zapisie) i klikamy strzałkę przy odpowiednim.
Następnie klikamy przycisk Zgłoś problem.
Po chwili zniknie, ale za to pojawi się link o tej samej nazwie przy danej pozycji (lub przy wszystkich, jeśli jest ich kilka).
Po jego kliknięciu zostaniemy automatycznie przeniesieni na stronę reportaproblem.apple.com, gdzie będziemy mogli dalej postępować w sposób opisany wyżej.
Komentarze: 12
Panie Macieju!
Baaaaaardzo dziękuję! Właśnie chciałem się pozbyć aplikacji, bo nie działała na ipadzie. Ten tekst idealnie wpasował się w moją sytuację. To działa! Brawo za artykuł!!!!
Jaki tam Panie, Maciej jestem. ;)
I miło mi, że mogłem pomóc. :)
JA TAK SAMO SIE PRZYLACZAM DO PODZIEKOWAN ZA TEN NEWS Panie Macieju!!! :)
Oj bo polecą bany za te Pany. ;P
“Podejrzewam, że tak jak miało to miejsce wcześniej, gdy zrezygnujemy z jakiegoś zakupu, to potem nie będziemy mogli go kupić ponownie, choć to wymagałoby jeszcze potwierdzenia.” Serio? A co w przypadku jak jednak chce sie nabyc cos ponownie?
u – faktycznie – ciekawe :)
To jest właśnie sprawa do zbadania. Wcześniej, gdy nie było takiej bezpośredniej opcji anulowania i trzeba to było załatwiać innymi drogami, niektóre osoby nie mogły pobrać ponownie takiej aplikacji z kolei inne widziały ją tak samo, jakby była kupiona i mogli ją znowu pobrać za darmo.
Wg mnie Apple łamie tutaj prawo… Skoro zgodnie z przepisami mam prawo anulować zakup BEZ PODANIA POWODU, oznacza to, że mogę to zrobić np.: dlatego, że w tej konkretnej chwili aplikacja mi kompletnie nie odpowiada. Załóżmy, że jednak za tydzień idę do kumpla, który pokazuje mi jej prawdziwe możliwości i jednak chcę ją kupić? Jakim prawem Apple nie pozwala mi jej kupić ponownie? Polecam Art. 135 kodeksu wykroczeń: “Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny. “
Nie wiem, skąd ten optymizm, ale wygląda, że będzie gorzej niż dotychczas:
“Wyjątki od prawa do anulowania: Nie można anulować zamówienia dotyczącego treści cyfrowych, jeśli zostały dostarczone na prośbę użytkownika i po wyrażeniu przez niego zgody, że oznacza to utratę prawa do anulowania.”
Według mnie, ten zapis (skądinąd jest to zapis ustawowy) wyklucza zwrot, jeśli pobraliśmy (zainstalowaliśmy) wcześniej np. aplikację. Takie klauzule już dziś pojawiają się przy zakupie ebooków w polskich księgarniach. Kupujesz książkę i masz prawo do zwrotu pod warunkiem, że jej nie pobierzesz.
Jeśli Apple będzie pryncypialne w wykonywaniu ustawy, to nie da się już kupić, wypróbować i oddać.
W kwestii aplikacji, to podczas pisania postu wypróbowałem operację zwrotu na aplikacji, którą wcześniej pobrałem i korzystałem przez parę dni – widoczny na zdjęciu Nintype. Jak widać, nie było żadnego problemu ze zwrotem.
A co jak kupię film, obejrzę i będę chciał zwrot?
Wydaje mi się, że Apple powinien wprowadzić np.: okres próbny na każdą dostępną płatną aplikację. Oczywiście – to developer decydowałby o czasie trwania takiego okresu – np.: od 1 godziny do 2 tygodni. Wtedy sam rozwiązałby problem zbyt częstych zwrotów, bo ludzie przestaliby traktować prawo do anulowania jako zwykły okres próbny.