Wyniki finansowe Apple za Q1 2016 (FY Q2 2016)
Apple ogłosiło swoje wyniki sprzedaży za Q2 2016, czyli drugi kwartał fiskalny (pierwszy kalendarzowy) roku 2016. Jest to pierwszy od lat okres, w którym Apple notuje tak poważne spadki.
Najważniejsze liczby wyglądają następująco. W Q2 2016 Apple sprzedało:
- 51,2 miliona iPhone’ów (w poprzednim roku – 61,17 miliona)
- 10,3 miliona iPadów (w poprzednim roku – 12,62 miliona)
- 4 miliona Maków (w poprzednim roku – 4,56 miliona)
Oznacza to spadki sprzedaży iPhone’a o około 16%, iPada o około 19% (ja uwielbiam swojego Air 2 i nie potrzebuję nic nowego) oraz Maków o około 12% w analogicznym okresie. Jednocześnie wzrosły przychody ze sprzedaży usług o 20% do 6 mln $ oraz przychody z innych produktów (Apple Watch, Apple TV) o 30% do 2,2 mln. Tim Cook podkreślał, jak ważne dla Apple są te pierwsze, ponieważ pokazują lojalność klientów wobec firmy.
W rzeczonym kwartale Apple miało 50,6 mld $ przychodu i 10,5 mld $ zysku netto. Wyniki te w porównaniu do przychodów w wysokości 58 mld $ oraz zysku 13,6 mld $ w analogicznym kwartale poprzedniego roku dają spadek o około 14%. Jest to pierwszy kwartalny spadek zysków firmy od 13 lat.
Daleki jestem od stwierdzenia, że Apple się kończy, ale tak duży spadek sprzedaży iPhone’a (nie wlicza się w to jeszcze iPhone SE) może dawać oznaczać niepokojący dla firmy obraz. W końcu iPhone to koń pociągowy firmy generujący prawie 70% zysków. Cześć analityków wypowiada się jednak w uspokajającym tonie podkreślając, że Q2 2015 było dość wyjątkowe.
Przy okazji zwyczajowej konferencji prasowej po ogłoszeniu wyników dowiedzieliśmy się od Tima Cooka ciekawych informacji. Apple Music ma w tym momencie 13 mln płatnych subskrybentów. Popyt na iPhone’a SE przewyższa aktualnie podaż, a firma obserwuje bardzo dużą migrację z Androida do iOS, choć tu nie padły żadne liczby. Moją uwagę zwróciły również dane na temat przejęć firm przez Apple. W ostatnim okresie było takich 15, ale nie padły żadne konkretne informacje o tych firmach.
Komentarze: 9
Spadki nie oznaczają jeszcze nic złego – tym bardziej, że w branży większość firm zaliczyła większe spadki. Pozostaje przetrwać kryzys i porządnie obmyślić kampanię na kolejny rok.
A to jasne – trzeba czekać na WWDC
Czy ja wiem – to raczej ogólny spadek, ale fakt potrzebne jest zdecydowanie odświeżenie całej linii. Nie rozumiem sensu starek MacBooka 11″ czy też Pro 13″ bez retiny
Samo wprowadzenie TouchID do kompów dałoby dużego kopa w sprzedaży. Nie wiem czemu się przed tym bronią, skoro patent i urządzenie jest gotowe…
TouchID w MacBooku? Były kiedyś laptopy z czytnikami linii papilarnych i nikt tego nie używał, nowy OSX mógłby tutaj sporo namieszać.
Bo wiesz jak one działały. Pożal się Boże. A teraz przykładasz paluszek i się logujesz, Twoja luba przykłada paluszek i loguje się do swojego konta, paluszek i kupujesz, paluszek i podpisujesz email, paluszek i logujesz do stron. Pomysłów masa, a raczej zaimplementowanie tego co w iOS…
Skoro jest na iOS to do OSX też się da. Mogłoby to być ciekawe gdyby było wbudowane w TouchPad, ale nie wiem czy taki duży czytnik nie jest za drogi (pewnie jest). Powiewu innowacji troszkę brakuje (ostatnia duża to MacBook Air?), ale wydaje mi się, że rynek komputerów rozwija się wolniej od urządzeń mobilnych, za jakiś czas ujrzymy pewnie coś zupełnie nowego.
Przecież można logować się Apple Watchem :), iPhonem też zresztą. Program Knock.
Jak zauważyłeś w zestawieniu nie był brany pod uwagę iPhone SE, to bez wątpienia ma znaczenie. Wydaje mi się, że słupki raczej odzwierciedlają stan gospodarki, a nie Apple (ewentualnie rynek trochu się zapchał, ale w takim przypadku ten problem dotyczy wszystkich).