IBM

11/05/2016, 11:38 · · · 1

Od czasu, gdy Steve Jobs pokazał firmie IBM „fucka”, minęło 30 lat. Dziś obie firmy są partnerami. IBM daleko do pozycji wielkiego brata, nie należy go też kojarzyć z szafami serwerowymi czy laptopami ThinkPad. IBM to usługi i superkomputer Watson, który rozumuje jak człowiek.

W Las Vegas pod koniec lutego odbyła się konferencja IBM InterConnect 2016, na którą przybyło 20 tysięcy ekspertów IT z całego świata. Byłem także i ja, relacjonując wydarzenie dla specjalistycznego magazynu ITwiz. Na to, co w tej chwili robi IBM i jego partnerzy, powinny zwrócić uwagę również osoby niezwiązane ściśle z informatyką w swoich przedsiębiorstwach. Firma się bowiem zmieniła, szybko przystosowała do nowych warunków i dziś nie tylko goni konkurentów, ale także wyznacza trendy w świecie nowoczesnych technologii. Przychody z rynku mobilnego czy chmury rosną u IBM w ekspresowym tempie. Chińczykom z Lenovo, na których rzecz pozbyto się części serwerów i laptopów, produkcja sprzętu idzie dobrze, a IBM radzi sobie świetnie w dostarczaniu usług i kompleksowych rozwiązań.

IMG_9668

Takim rozwiązaniem jest na przykład MobileFirst, czyli ponad sto aplikacji dla iOS stworzonych w partnerstwie z Apple z myślą o konkretnych potrzebach przedsiębiorców. W tym samym czasie w Barcelonie ogłoszono, że Alior Bank jako pierwsza firma w Polsce zaczęła korzystać z tego rozwiązania. Zakupiono dla pracowników 1300 iPadów, iPhonów i MacBooków. Konsultanci banku będą używać czterech specjalnych aplikacji do obsługi klientów z sektora private banking. To aplikacje, które pozwalają na szybkie przejście całego procesu kontaktu z klientem, łącznie z podprowadzeniem pracownika pod jego drzwi, a przede wszystkim przez ocenę ryzyka kredytowego do finalnego podpisania umowy. Takich aplikacji, jak wspomniałem, jest ponad sto i działają nie tylko na iPadzie czy iPhonie, ale również na Apple Watch. To aplikacje dla monterów internetu światłowodowego, obsługi lotnisk czy szefów sprzedaży. IBM przychodzi do firm z rozwiązaniami, które dostosowuje do ich potrzeb i jednocześnie sprzedaje sprzęt Apple.

Na innej płaszczyźnie nowe partnerstwo z Apple również ogłoszono na konferencji IBM InterConnect. Konferencję rozpoczynało poranne wystąpienie w wielkiej sali widowiskowej MGM Grand Arena, gdzie zwykle toczą się najpopularniejsze walki bokserskie. Właśnie tam dowiedzieliśmy się, że IBM zacznie wykorzystywać język programowania Swift w swojej chmurze. Deweloperzy mogą więc tworzyć aplikacje w Swift pod swoje rozwiązania umieszczone na platformie IBM. To kolejny krok ku popularyzacji języka programowania opublikowanego i rozwijanego przez Apple. IBM ogłosił też strategiczne partnerstwo z VMware, firmą specjalizującą się w maszynach wirtualnych, oraz z GitHubem i Bit.ly – dane z tego serwisu teraz też znajdą się w chmurze IBM.

Warto też pamiętać o Watsonie, który dostał trzy nowe API podczas konferencji IBM InterConnect. To superkomputer od BigBlue, który jest nazywany kognitywnym komputerem, czyli czymś na kształt sztucznej inteligencji. Platforma ta rozwijana jest od 2006 roku; w 2011 roku Watson wygrał teleturniej Jeopardy – odpowiednikiem Va Banque, który parę lat temu gościł na naszych ekranach. W 2013 roku rozpoczęto wykorzystywać go komercyjnie do analizy metod walki z rakiem płuc u pacjentów w Memorial Sloan Kettering Cancer Center. Obecnie na bazie Watsona powstała cała platforma medyczna, niedawno pojawiła się aplikacja dla Apple Watch, która zbiera do ResearchKit dane o naszym śnie, a Watson będzie je analizował w celu dalszych analiz naukowców i lekarzy nad poprawą ludzkiego snu.

Watson jednak przede wszystkim służy jako wsparcie przy podejmowaniu decyzji, analizie Big Data czy wyszukiwaniu anomalii. Ma być też wykorzystywany w przyszłości przy Internet of Things. Podczas konferencji Interconnect zapowiedziano, że deweloperzy korzystający z Watson Developer Cloud otrzymali dostęp do wersji beta, trzech nowych API – Tone Analyzer, Emotion Analysis oraz Visual Recognition. To pierwsze pozwala na wykrycie emocji towarzyszących wypowiedzi, to drugie potrafi wykryć emocje w tekście pisanym, Visual Recognition natomiast rozpoznaje poszczególne obiekty na fotografiach, co pozwoli na zupełnie nowy sposób tagowania zdjęć.

IBM Interconnect to ponad dwa tysiące sesji, spotkania w kuluarach, ważne ogłoszenia dla przyszłości nie tylko IBM, ale całego świata IT. Żyjemy w czasach cyfrowej transformacji, a ta transformacja dotyczy także firm technologicznych. IBM przeszedł długą drogę, ale chyba najlepsze dopiero przed nim.



1

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko