Ford z B&O Play
Na drogi właśnie wjeżdżają pierwsze Fordy Fiesta wyposażone w system audio z logotypem B&O Play. To policzek dla Sony i kolejny sukces koreańskiej firmy, choć skryty całą siecią powiązań. Jest to też debiut bardziej casualowej marki z Danii w przemyśle motoryzacyjnym.
W 2015 roku Harman zakupił od duńskiej firmy Bang&Olufsen specjalizującej się w high-endowych rozwiązaniach audio prawa do produkcji i sprzedaży głośników samochodowych i innych sprzętów z kategorii automotive z logo Bang&Olufsen oraz B&O Play. Transakcja była warta 145 milionów euro. Natomiast we wrześniu 2016 roku firma Harman nawiązała partnerstwo z Fordem właśnie na wprowadzenie samochodów Forda z nagłośnieniem B&O Play. W listopadzie za 8 miliardów dolarów Samsung nabył firmę Harman. Tym samym w nowej fieście mamy głośniki z logo B&O Play produkowane przez podmiot kontrolowany w pełni przez Samsunga.
Wszystko jasne. #beoplay tylko z Fordem. Na początek #FordFiesta. @Sony do widzenia. Znika ze wszystkich Fordów pic.twitter.com/E0g6ryZ3Zx
— Tomasz Okurowski (@TomaszOkurowski) May 11, 2017
Historia bardzo zawiła. W praktyce jednak wygląda to tak, że koreańska firma włada rynkiem audio w przemyśle audiomotive. Harman oferuje swoje systemy audio niemal we wszystkich pojazdach na rynku w różnym przedziale cenowym i pod różnymi markami. Harman to między innymi JBL, AKG, Infinity, Becker i wiele innych marek. Także samochodowe głośniki Bowers & Wilkins są produkowane przez firmę Harman.
Brawo #FordFiesta #beoplay #Harman. Rzadko kiedy ktoś się chwali komponentami car audio. Naprawdę rzadko pic.twitter.com/RkRhHanpFH
— Tomasz Okurowski (@TomaszOkurowski) May 11, 2017
Mimo tego, że jedna firma włada tyloma markami to jakość większości tych systemów grających jest na bardzo wysokim poziomie. Udaje się też zachować cechy charakterystyczne dla poszczególnych marek oraz konkretnych samochodów. Dokładnie tak jest w przypadku Forda Fiesty i głośników B&O Play. Do tej pory w samochodach spotykaliśmy jedynie głośniki z logo Bang&Olufsen. Teraz debiutuje marka B&O Play, która ma być bardziej dostępna, uniwersalna, młodzieżowa. Idealnie pasuje, więc do Forda Fiesty. Szczególnie na zachodzie samochód ten adresowany jest do młodych ludzi jako pojazd miejski z okazjonalnymi weekendowymi wypadami za miasto. Głośniki w samochodzie są wykonane z solidnego tworzywa tak jak ma to miejsce w przypadku Beoplay A1, czy A2.
Romans Forda z firmą Harman jest poważnym ciosem dla Sony. Do tej pory to właśnie Japończycy dostarczali rozwiązania audio do samochodów Forda. Monopol nie jest nigdy dobry. Ciekawe jeszcze jak Samsung wykorzysta swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym. Na razie nabywcy nowej Fiesty w odpowiedniej wersji wyposażenia będą mogli się cieszyć dźwiękiem z głośników B&O Play.