Rozszerzone wsparcie dla eGPU w macOS 10.13.4
O zewnętrznych eGPU dla Maków mówi się już od dawna. Apple udostępniło deweloperom swój External Graphics Development Kit podczas WWDC 2017, którego oparto o obudowę Sonnet, a wczoraj opublikowało dokument, w którym opisuje szczegóły integracji i wykorzystania karty graficznej podłączonej za pomocą Thunderbolt 3 do Maka.
Kompatybilność i wsparcie
macOS High Sierra 10.13.4 dodaje oficjalne wsparcie dla eGPU dla wybranych Maków i obudów dla kart graficznych.
Wymagania sprzętowe – Mac
- MacBook Pro (late 2016 lub nowszy),
- iMac 4K / iMac 5K / iMac Pro (mid 2017 lub nowszy).
Apple zaleca korzystania z lewych portów Thunderbolt 3 w MacBooku Pro 13″ (late 2016), ponieważ zapewniają one większą przepustowość niż te z prawej strony.
Wymagania sprzętowe – eGPU
Istotne jest, aby używać wspieranej karty graficznej oraz obudowy do niej. Apple też zwraca uwagę na to, żeby zweryfikować, w przypadku MacBooków, że dostają wystarczająco dużo prądu. Apple przygotowało dla nas listę kart graficznych oraz obudów, które nie tylko współpracują ze sobą, ale również z wyżej wymienionymi komputerami.
AMD Radeon RX 570 / 580 i Radeon Pro WX 7100
Apple poleca stosować tę serię kart graficznych, opartych o architekturę Polaris, od firmy Sapphire, w wersji Pulse i zaleca następujące obudowy do nich:
- OWC Mercury Helios FX,
- PowerColor Devil Box,
- Sapphire Gear Box,
- Sonnet eGFX Breakaway Box 350W,
- Sonnet eGFX Breakaway Box 550W,
- Sonnet eGFX Breakaway Box 650W.
OWC Mercury Helios FX oraz Sonnet eGFX Breakaway Box w wersji 550W i 650W dostarczają 85W, co czyni je idealnymi dla MacBooka Pro 15″.
AMD Radeon RX Vega 56
Apple rekomenduje wybranie Sapphire Vega 56 i XFX Vega 56 spośród GPU opartych o architekturę AMD Vega 56 oraz następujące obudowy:
- OWC Mercury Helios FX,
- PowerColor Devil Box,
- Sonnet eGFX Breakaway Box 550W,
- Sonnet eGFX Breakaway Box 650W.
AMD Radeon RX Vega 64, Vega Frontier Edition Air i Radeon Pro WX 9100
Rekomendowane karty to Sapphire Vega 64, XFX Vega 64, AMD Frontier Edition air-cooled i AMD Radeon Pro WX 9100. Zaleca do nich:
- Sonnet eGFX Breakaway Box 650W.
Gotowe zestawy
Apple poleca również Sonnet Radeon RX 570 eGFX Breakaway Puck, który jest kompletnym rozwiązaniem.
Wsparcie eGPU w aplikacjach
Wsparcie dla eGPU w macOS High Sierra 10.13.4 ma przede wszystkim przyspieszać aplikacje wykorzystujące Metal, OpenGL i OpenCL, ale Apple zaznacza, że nie każdy program potrafi wykorzystać eGPU (włączając w to Windows działającym na Boot Campie). Ogólnie, następujący rodzaj aplikacji powinien wspierać eGPU:
- profesjonalne aplikacje, zaprojektowane do wykorzystywania wielu GPU,
- gry 3D, kiedy zewnętrzny monitor jest podłączony do eGPU,
- aplikacje VR, kiedy headset podłączony jest bezpośrednio do eGPU,
- profesjonalne aplikacje i gry 3D, które wspierają akcelerację treści wyświetlanych na wbudowanych ekranach (iMac i MacBook Pro) – wsparcie tej funkcji musi być zaimplementowane przez dewelopera.
Apple zaleca zdefiniowanie podłączonego monitora jak monitora głównego. Należy w tym celu przejść do Preferencji Systemowych → Ekran i w zakładce, w której ustawiamy układ monitorów, należy przenieść biały pasek menu na monitor podłączony do eGPU.
Muszę przyznać, że szalenie intryguje mnie możliwość stosowania eGPU z Makami i jestem ciekawy wyników w rzeczywistych scenariuszach. Niestety, dla osób, które wymagają Windowsa do grania, to nie jest rozwiązaniem dla ich problemów.
Komentarze: 7
warto dodać że połączenie Thunderbolt 3 spowalnia karty graficzne nawet o 30% w stosunku do pcie
Czyli co…. Z lewej strony thunderbolt jest ok ale z prawej już wsadziliśmy byle co ….
Model 13″, ze względu na ograniczenia w procesorach Intela z montowanej serii, ma o połowę wolniejszy TB3 na prawych portach. Wiń Intela, bo ja osobiście wolę mieć 4 porty zamiast 2.
Intel “Blame You” :D
Ciekawe jak z kartami nVidia … ograniczenie do kart AMD jak dla mnie to półśrodek
nVidia ma póki co słabe sterowniki. Raz chodzą innym razem nie, albo wywalają system lub zamrażają aplikację. Gdzieś znika kursor i pojawiają się błędy w odświeżaniu ekranu, pozostają jakieś fragmenty okiem albo widma ikony…
Lightroom wykorzysta?