Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Rynek smartfonów w Polsce – Apple ma się całkiem nieźle

Rynek smartfonów w Polsce – Apple ma się całkiem nieźle

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 6 lat temu

IDC Polska uchyliło rąbka tajemnicy i podało dane na temat sprzedaży smartfonów w Polsce w całym 2017 roku, jak i w ostatnim kwartale 2017 roku. To dane, którymi producenci się nie zbyt często chwalą i trudno je zdobyć. Pozycja Apple na rynku nie jest tak zła, jakby mogło się wydawać, zwłaszcza biorąc pod uwagę ceny kupowanych telefonów w Polsce.

Pierwszą dobrą wiadomością jest fakt, że rynek smartfonów w Polsce wciąż się rozwija. Sprzedaż smartfonów w Polsce przekroczyła w zeszłym roku 8,8 mln egzemplarzy, to wzrost o ponad 10% w stosunku do 2016 roku. Gorzej jest niestety jeśli chodzi o sam podział rynku. Niekwestionowanym królem jest Android posiadający 91,5% udziałów w rynku, sprzęt Apple stanowi 8,5%. Udział systemu Google’a wzrósł o 4% rok do roku, co należy tłumaczyć końcem ery Windows Phone’ów.

Ponad połowa sprzedanych urządzeń to smartfony w przedziale cenowym 500-1100 zł. Polacy kupują, coraz droższe smartfony, ale wciąż to są modele z średniej półki. W tym przedziale cenowym nie znajdziemy, żadnego oficjalnie dystrybuowanego iPhone’a. Przy takim rozkładzie rynku udziały iOS na poziomie 8,5% nie są złe.

Jeszcze ciekawiej dla Apple prezentują się dane za ostatni, czwarty kwartał minionego roku. Według danych IDC liderem był Samsung, który odpowiada za 39,1% sprzedanych w tym okresie Smartfonów, na drugim miejscu jest Huawei z 24,9% udziałów, na trzecim Apple z 8,7%. Kolejne miejsca to LG z 6,7% i Xiaomi 6,2%. Pozostali producenci muszą między sobą dzielić 14,5% udziałów. W pierwszej 6 zabrakło Sony, natomiast pozycja Xiaomi już teraz jest bardzo mocna, a tak naprawdę marka ta dopiero wchodzi na nasz rynek.

Te 8,7% Apple to dobry wynik, biorąc pod uwagę cenę urządzeń oraz fakt marnej działalności marketingowej i PR Apple w Polsce. Działania zarówno Apple, jak i Resellerów są ubogie. Nie robiąc właściwie nic firma i tak ma prawie 9% udział w rynku, więcej niż Sony, czy LG, które bardzo intensyfikują swoje działania. Szkoda, że IDC nie chwali się danymi wartościowymi, tu pozycja Apple mogłaby być jeszcze lepsza.

Obserwując rynek można pokusić się o prognozę, w której Apple zwiększy swoje udziały w rynku do około 10%, jednak spadnie na czwartą pozycję. Ostatnie miejsce na pudle zajmie Xiaomi, które będzie jednak zabierać rynek mniejszym graczom oraz Huawei. Pozycja Samsunga wydaje się być niezagrożona.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .