Bezprzewodowe CarPlay dostępne w nowym Mercedesie Klasy A
Bardzo dobra wiadomość dotarła do nas ze Stuttgartu. Okazuje się, że w nowym Mercedesie Klasy A doczekamy się bezprzewodowej wersji CarPlay. Tym samym Mercedes dołącza do BMW w oferowaniu takiej odmiany CarPlay – prawdopodobnie to początek dalszej ekspansji CarPlay właśnie w bezprzewodowym wydaniu. Koniec kabli jest naprawdę bliski.
W tej chwili znalezienie samochodu ze wsparciem dla Apple CarPlay nie jest już trudne. Praktycznie większość nowych samochodów wprowadzanych na rynek wyposażona jest w CarPlay, przynajmniej w którejś ze swoich odmian. Często niestety musimy za to dopłacić i to nie małe pieniądze, albo przynajmniej wybrać wyższą wersję wyposażenia.
Apple CarPlay nie jest szczególnie rozbudowany, a w Polsce jeszcze bardziej ograniczony przez brak Siri. Jest to jednak najwygodniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie dające dostęp do części funkcji naszego iPhone’a podczas jazdy. W większość jednak skazani jesteśmy na wariant przewodowy. Do tej pory bezprzewodowy CarPlay dostępny był w wybranych samochodach BMW oraz w jednym z modeli systemów multimedialnych Alpine, który możemy zamontować na przykład w starszych samochodach.
Teraz Wireless CarPlay jest częścią MBUX – nowego systemu multimedialnego od Mercedes–Benz, który trafi na początek do nowej A klasy, a następnie także do innych modeli niemieckiego producenta. Jest też szansa, że to zapoczątkuje trend i CarPlay bez konieczności podpinania przewodów znajdzie szersze zastosowanie. Czekamy na to już od dłuższego czasu. Apple zaimplementowało tę funkcję już w 2015 roku, rok później pojawiła się w wybranych modelach BMW, a teraz dopiero trafia do Mercedesa. Jest to o tyle niewygodne, że w coraz większej liczbie samochodów możemy bez problemu naładować telefon indukcyjnie, a mimo to wciąż musimy korzystać z kabli w przypadku połączenia z CarPlay.
System MBUX w Mercedesie został zaprezentowany na CES 2018 i przyznam, że nie zwróciłem na niego szczególnej uwagi będąc w Vegas. MBUX to skrót od Mercedes–Benz User Experience. Oprócz odświeżonego interfejsu, system zyskał też wsparcie dla dotyku na ekranie centralnym oraz głosowego asystenta. Jedną z opcji będzie też nawigacja wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość.
Nowa Klasa A startuje od 123 tysięcy złotych. Aby zyskać dostęp do CarPlay trzeba dopłacić przynajmniej 1227 zł.
Komentarze: 2
Przeboleje nawet wersję przewodową tylko dlaczego:
1. w ramach CarPlay dostępny jest TYLKO muzyka, telefon, wiadomości, mapy Apple (zgroza) i jeszcze coś jeszcze (Tidal?);
2. za możliwość wrzucenia “ekranu” na ekran radia/navi trzeba EXTRA płacić (używam NaviExperta i doczekać się CarPlaya nie mogę);
3. nie można zrobić czegoś a la mirror view?
Kolega ma MirrorView i CarPlay to przy tym średniowiecze, choć używam iWatch, Iphone, Macbook Air
Cytując autora: “Jest to jednak najwygodniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie dające dostęp do części funkcji naszego iPhone’a podczas jazdy.” – chyba do znikomej części a to, co powinno być “by default” jest niedostępne… żenada…
z iOS 12 się to zmieni, Będzie dużo więcej appek dostępnych.
Niestety MirrorView to średniowiecze.