Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Dziś wieczorem pierwszy start Falcona 9 w finalnej wersji

Dziś wieczorem pierwszy start Falcona 9 w finalnej wersji

0
Dodane: 6 lat temu

Rakieta Falcon 9 jest ciągle dopracowywana i udoskonalana. Wystarczy przypomnieć pierwsze wersje, które nie potrafiły lądować, miały mniejszy udźwig, czy zupełnie inaczej rozmieszczone dysze silników1. Dziś wieczorem o godzinie 22:12 z platformy startowej LC-39A na przylądku Canaveral na Florydzie, wystartuje rakieta Falcon 9 Block 5. SpaceX chce, aby była to finalna wersja Falcona 9. Model ten nie tylko pozwoli nawet na 10-krotne użycie, ale również ma umożliwić załogowe misje kosmiczne.

Pierwszy lot Falcona 9 w wersji Block 5 przekładano już wielokrotnie. Początkowo miał polecieć już w zeszłym roku, później w marcu tego roku, w kwietniu i ostatecznie kilka dni temu, ale start znowu przesunięto. Dzisiejszy egzemplarz Block 5 może nie być finalną wersją. Po starcie i lądowaniu, zostanie dokładnie przetestowany, rozebrany na drobne elementy i dogłębnie zbadany. SpaceX musi mieć pewność, że całość działa i zachowuje się dokładnie tak jak powinna. Możliwe, że pojawią się jakieś drobne zmiany kilku elementów i dopiero wtedy ruszy masowa produkcja Block 5. Doprowadzi to do tego, że w końcu dwie rakiety SpaceX będą identyczne. Do tej pory taka sytuacja nie miała miejsca i SpaceX zawsze coś zmieniał i poprawiał w Falconach 9.

Najważniejsze nowości w rakiecie Falcon 9 Block 5

Zacznę od zmian wizualnych, czyli nowe malowanie i osłony termiczne. Teraz element łączący pierwszy i drugi stopień rakiety2 został pomalowany na czarno. Nowe nogi, na których ląduje rakieta, również są czarne. Block 5 ma również większe, tytanowe, czarne lotki, które pomagają przy sterowaniu pierwszym stopniem rakiety w czasie powrotu na Ziemię. Minimalnie większa osłona ładunku, która teraz ma również silniczki manewrowe oraz spadochron dzięki, któremu będzie możliwość jej odzysku i ponownego użycia.

To nie wszystkie zmiany w Block 5. Wersja tą od poprzedniej różni ponad 100 nowych rozwiązań. Zwiększono np. ciąg silników. Zmieniono budowę zbiorników paliwa. Nowe mają się nie odkształcać przy niskich temperaturach. To bardzo ważne, bo takie odkształcenie było przyczyną eksplozji Flacona 9 we wrześniu 2016. NASA miało również sporo zastrzeżeń do wcześniejszej konstrukcji zbiorników paliwa. Zmieniono również kilka elementów silników, na których po kilku użyciach pojawiały się drobne pęknięcia. Spora część z tych zmian, to dostosowanie rakiet do wymogów załogowych misji dla NASA. Pozostałe zmiany są podyktowane dążeniem do tego, aby rakiety Falcon 9 mogły latać jak największą ilość razy i można je było przygotować do kolejnego lotu o wiele szybciej niż obecnie.

SpaceX chciałoby aby Block 5 pozwalał na 10 lotów bez większych zmian i napraw w w rakiecie. Elon Musk nawet zapowiedział, że chcieliby wysłać w kosmos jednego Falcona 9 dwa razy w ciągu 24 godzin. SpaceX zakłada, że po 10 lotach bez napraw, Falcon 9 Block 5 pójdzie na kompletny przegląd i zostanie w nim wymienione kilka elementów. Konstrukcja ma pozwolić na zrobienie nawet 10 takich kompletnych przeglądów i nadal pozwalać na bezpieczne dostarczanie ładunków na orbitę. Oznacza to nawet 100 lotów jednej rakiety. Warto tutaj przypomnieć, że obecnie żaden Falcon 9 nie poleciał w kosmos więcej niż dwa razy. Dlatego te 100 lotów wydaje się nierealne, bo nawet 10 startów byłoby świetnym wynikiem.

Pierwszy lot Falcona 9 w wersji Block 5 będzie najważniejszym wydarzeniem dla SpaceX od lutego tego roku, kiedy miał miejsce pierwszy start Falcona Heavy.

Start Falcona 9 Block 5 z misją Bangabandhu-1 będzie można śledzić na poniższym streamie. Ruszy on około 20 minut przed startem. Około 8 minut po starcie nastąpi próba lądowania pierwszego stopnia rakiety na autonomicznej barce na Atlantyku.

  1. Początkowo 9 dysz silników było ułożonych na planie kwadratu – 3 rzędy po 3 dysze, Obecnie są ułożone na planie koła – 1 dysza w środku i 8 dookoła. Zdjęcie porównawcze.
  2. Interstage.

Błażej Faliszek

Użytkownik sprzętu Apple od ponad 10 lat. Najcześciej piszę o kosmosie (SpaceX) ale również o elektronice i DIY (Raspberry Pi, Arduino). Działam w stowarzyszeniu Hackerspace Silesia a ostatnio mocno wkręciłem się w temat filtrów powietrza.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .