Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Sprzedaż smartfonów w Polsce w I kwartale 2018 roku – zmiana lidera, Apple na trzecim miejscu

Sprzedaż smartfonów w Polsce w I kwartale 2018 roku – zmiana lidera, Apple na trzecim miejscu

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 6 lat temu

IDC przedstawiło wyniki sprzedaży smartfonów w Polsce, w pierwszym kwartale tego roku. Dane historyczne, ponieważ po raz pierwszy liderem zostaje Huawei, minimalnie pokonując Samsunga. Apple umacnia się na trzeciej pozycji.

Rynek smartfonów w Polsce wciąż jeszcze rośnie. W pierwszych trzech miesiącach 2018 roku sprzedano 2,1 miliona egzemplarzy, co jest 2% wzrostem względem analogicznego okresu w roku 2017. Liderem rynku jest Huawei, który jeszcze rok temu miał tylko 18% udziałów w rynku, teraz ma ich aż 32%. Samsung, który do tej pory był niekwestionowanym liderem, zaliczył słabszy kwartał i ma 31% udziałów. To zaledwie o 1% mniej od Huawei. Na trzecim miejscu wśród producentów jest Apple z około 11% udziałem w rynku. Kolejne miejsca należą do LG oraz Lenovo/Motorola. Jednak blisko 20% smartfonów pochodzi od innych mniejszych graczy. W komunikacie IDC można przeczytać o Xiaomi, ale oficjalnego % udziału tego producenta w rynku nie podano.

Marki smartfonów z największym udziałem w polskim rynku (ujęcie ilościowe)

Dane IDC dotyczą smartfonów dostarczonych od producentów do kanałów dystrybucyjnych. Jest to więc sytuacja, w której producenci mogą powiedzieć, że sprzedali telefon, ale niekoniecznie trafił on w ręce użytkownika. Dane o sprzedaży bezpośrednio do klientów w Polsce podaje GfK Polonia, ale nie są one publicznie dostępne. Pewne jest, że Huawei znacząco zbliżył się do Samsunga, a przynajmniej jeśli chodzi o volumen sprzedaży. Firmy wyraźnie rywalizują ze sobą, co widać po intensywnych kampaniach promocyjnych.

Pozycja Apple na tle całego rynku jest naprawdę niezła. W końcu działania promocyjne firmy na naszym rynku są bardzo marne. Mimo to może pochwalić się trzecią pozycją. Przy wysokich cenach urządzeń i niskiej świadomości konsumentów jest to wynik dobry. Osobiście uważam jednak, że przy odrobinie wysiłku marketingowego, PRowego i sprzedażowego firma spokojnie mogłaby pochwalić się 20% udziałem w rynku, mimo że w Polsce królują tanie smartfony.

W kolejnych kwartałach powinnyśmy obserwować dalszą wymianę ciosów pomiędzy Samsungiem i Huawei. Firmy zapewne będą co kwartał zmieniać się miejscami w rankingu. Nie sądzę, by Samsung oddał pierwsze miejsce bez walki. Natomiast trzecia pozycja Apple szybko zostanie zagrożona przez Xiaomi. Reszta producentów będzie musiała zadowolić się okruchami z tego tortu.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .