Polacy czekają na Sztuczną Inteligencję, choć nie powierzylibyśmy jej swojego leczenia
Na zlecenie IBM zostały przeprowadzone badania na temat postrzegania przez Polaków Sztucznej Inteligencji. Wynika z nich, że większość z nas zna to pojęcia i co ważne wiąże z nim spore nadzieje. Przyszłość SI upatrujemy przede wszystkim w branży elektronicznej.
NMS Market Research na zlecenie IBM przeprowadził badania o świadomości związanej ze sztuczną inteligencją. Badanie odbyło się w Polsce w Czechach i na Węgrzech. Wynika z niego, że o AI słyszeli niemal wszyscy Polacy, bo aż 92% respondentów, podobną świadomość mają także Węgrzy, a niewiele mniejszą (89%) Czesi. Zetknięcie się z AI/SI deklaruje 23% badanych z naszego kraju, aż 53% natomiast uważa, że ufa rozwojowi sztucznej inteligencji, a 65% deklaruje pozytywne nastawienie do innowacji związanych z tym obszarem technologii, natomiast 82% oczekuje jej szerszego wykorzystania.
Co ciekawe z badań wynika, że rozwój SI jest równie oczekiwany przez najmłodszych (18-24 lata) jak i osoby znacznie starsze (55-65 lat), to odpowiednio 88 i 84% badanych w danej grupie. Natomiast korzyści z SI upatrujemy głównie w branży elektronicznej. (70%), w przemyśle (47%), w rozwoju social mediów i internetu (35%). Blisko 1/3 Polaków wskazuje także wpływ na rozwój medycyny. Także 4 na 10 respondentów wskazuje szersze wykorzystanie mechanizmów sztycznej inteligencji jako wsparcia dla lekarzy przy wyborze skutecznej metody leczenia. Zaufanie jednak w tym obszarze jest ograniczone i większość liczy, że SI będzie jedynie doradzać ekspertom. Tylko 37 proc. Polaków powierzyłoby postawienie diagnozy sztucznej inteligencji zamiast lekarzowi, a w przypadku wyboru sposobu leczenia ta liczba jest jeszcze mniejsza (26 proc.).
Badanie IBM generalnie jest dość optymistyczne, choć trzeba brać pod uwagę fakt, że łączna grupa nie była jakoś szczególnie duża. To dobrana reprezentatywna grupa 1521 osób w wieku 18-65 lat z trzech krajów. Osobiście mam pewne wątpliwości, co do tego czy wiemy czym jest sztuczna inteligencja w obecnej postaci i gdzie możemy się z nią spotkać. Trzeba też pamiętać o tym, że hasło AI stało się szalenie modne, jest w branży około technologicznej słowem marketingowym, co doskonale widać chociażby w prezentacjach Apple, Google, Huawei i innych graczy na rynku. Jednocześnie mamy też przykłady tego jak AI rzeczywiście zaczyna być wykorzystywane w biznesie, medycynie. Tutaj też dużą rolę odgrywa właśnie IBM i jego kognitywne rozwiązania oparte o platformę Watson.
Jednocześnie ta wszechobecność AI nie powinna nas dziwić. Adrew Ng, chiński naukowiec, specjalista od AI twierdzi, że AI to nowy prąd. I coś w tym jest. Sztuczna inteligencja wkracza w kolejne obszary naszego życia i w sposób niemal niezauważalny pomaga nam, chociażby robić lepsze zdjęcia w telefonie.