LG ma pomysł jak zrobić telewizor w formacie 21:9. Czy zobaczymy go już w styczniu?
Pasy w telewizorach były zmorą przez lata. Przejście z 4:3 do 16:9 wiązało się z częstym oglądaniem treści z pasami po bokach. Teraz czarne pasy spotykamy na filmach kinowych w formacie 21:9 i są to pasy na dole i górze ekranu. LG ma jednak patent jak to zmienić i zaoferować pierwszy na świecie telewizor 21:9, który ma sens. Czy taki telewizor zobaczymy już w styczniu?
Pomysł na telewizory w formacie 21:9 nie jest nowy. Takie modele oferował Philips, a Samsung i LG próbowały sprzedać olbrzymie 105-calowe ekrany 5K w takich proporcjach. Były to produkty niszowe, drogie i zupełnie nie praktyczne. Wszystko ze względu na czarne pasy po bokach, które towarzyszyły nam przez większość czasu.
Holenderski serwis LetsGoDigital dotarł jednak do patentu LG, który zdecydowanie zmienia sytuacje. LG ma pomysł na to, by telewizor w formacie 21:9 był ładny i spełniał swoje zadanie zawsze. Wszystko za sprawą ruchomych głośników. Umieszczone na bokach głośniki przesuwają się i wyjeżdżają poza ekran na czas seansu w formacie kinowym lub zachodzą odpowiednio na ekran podczas filmów w 16:9 lub starszych pozycji telewizyjnych w 4:3. Dodatkowo, gdy telewizor jest wyłączony mogą być w jeszcze innej pozycji, tak aby telewizor posiadał ekran z powiadomieniami i był atrakcyjny stylistycznie.
Pomysł jest świeży, choć w sumie znamy go ze starych kin, gdzie regulowano format ekranu kotarami. Zdecydowanie jest to ciekawe stylistycznie, a o design tutaj również się rozchodzi. Pozostaje pytanie, czy taki ekran zobaczymy w styczniu na CES i czy trafi on do sprzedaży, czy może jedynie będzie rozwiązaniem koncepcyjnym. Oczywiście jak wiele innych patentów, projekt ten może nigdy nie ujrzeć światła dziennego.
Ciekawe też jak telewizor reagowałby podczas seansu na przykład Mrocznego Rycerza, gdzie niektóre sceny są realizowane kamerami IMAX i mają format 16:9, a reszta filmu jest w formacie kinowym 21:9.
Targi CES już w styczniu, a obszerna relacja z tej imprezy oczywiście na łamach iMagazine.pl
Komentarze: 3
To wina producentów treści że dalej mamy w sklepach ekrany 16:9. Powinno się produkować treści w formatach 21:9 lub szerszych i wymusić na producentach TV przejście na ten format, albo serwować im poziome pasy – te jednak mniej kłują w oczy niż pionowe po bokach ekranu.
To wina producentów treści że dalej mamy w sklepach ekrany 16:9. Powinno się produkować treści w formatach 21:9 lub szerszych i wymusić na producentach TV przejście na ten format, albo serwować im poziome pasy – te jednak mniej kłują w oczy niż pionowe po bokach ekranu.
Wow. Też miałem taki pomysł kilka lat wcześniej. Chodziło o czarne elastyczne szarfy, a jak czytałem artykuł od razu pomyślałem o głośnikach. Format 16:9 to jednak dno w USA mają 17:9.