iMagazine

Już wkrótce pierwsze testy nowej rakiety SpaceX

07/01/2019, 12:09 · · · 0
fot. SpaceX

Elon Musk od dawna zapowiadał, że pierwsze testy nowej rakiety i statku kosmicznego SpaceX – Starship1 mają mieć miejsce w 2019 roku. Jednak do tej pory mało kto w to wierzył, bo budowa tak olbrzymiej rakiety2 trwa bardzo długo. Pierwszy prototyp będzie się nieco różnił od finalnej wersji Spaceship. Na początku SpaceX zbuduje drugi stopień rakiety i będzie nim testować skoki na wysokość 5 kilometrów oraz lądowania.

Starship

Starship finalnie będzie posiadał dwa stopnie. Podobnie jak w przypadku Falcona 9, pierwszy z nich będzie wracał na Ziemię i lądował. Drugi natomiast będzie mógł wykonywać dalsza misję. Polecieć na Marsa, wylądować na nim i wrócić na Ziemię. Zatankować paliwo na orbicie okołoziemskiej, czy wrócić z ziemskiej orbity i wylądować na powierzchni naszej planety.

Drugi stopień ma być dostępny w trzech konfiguracjach. Pierwsza, to oczywiście wersja pasażerska, druga to pojazd towarowy, a trzecia to cysterna z dodatkowym paliwem. Obecnie SpaceX buduje prototyp drugiego stopnia Starshipa i chce nim wykonywać skoki suborbitalne. Pozwoli to na sprawdzenie tego, jak tak duży pojazd zachowuje się w ziemskiej atmosferze. Jak najlepiej dobrać profil wejścia w atmosferę i dostosować tor lotu tak, aby przeciążenia były jak najmniejsze. Prace nad pierwszym testowym modelem są już dosyć zaawansowane.

Srebrna strzała

Obecnie do budowy rakiet kosmicznych najczęściej wykorzystuje się aluminium lub włókna węglowe. Materiały te są wytrzymałe i stosunkowo lekkie. Mają jednak pewne minusy. Nie radzą sobie najlepiej z bardzo wysokimi i niskimi temperaturami. Marszczenie się zbiorników ciekłego tlenu3 było przyczyną eksplozji Falcona 9 w 2016 roku. Zbiorniki te wykonane były z włókna węglowego. Aluminium słabiej radzi sobie z wysokimi temperaturami. Widać to było w czasie pierwszych lądować rakiety Falcon 9. „Tarki”4 służące do sterowania rakietą w czasie powrotu na Ziemię mocno się nagrzewały i bardzo często były mocno uszkodzone. SpaceX zastąpiło je jakiś czas temu większymi lotkami wykonanymi z tytanu. Dodatkowo aluminium szybko koroduje w kontakcie z wodą. Zwłaszcza morską. Do niedawna producenci rakiet nie musili się przejmować większością z tych rzeczy, ale w czasach rakiet wielokrotnego użytku, te problemu robią się coraz poważniejsze.

W czasie projektowania Starshipa, SpaceX stanęło przed wyborem. Wykonania lżejszej rakiety z aluminium i włókien węglowych oraz zastosowaniu osłon termicznych dla rakiety, lub poszukania innego materiału. SpaceX opracowało w tym celu specjalny stop stali, który ma znacznie lepiej radzić sobie z wysokimi temperaturami. Dzięki temu rakieta nie będzie wymagać dodatkowych osłon termicznych. Stal ma jeden znaczący minus. Jest bardzo ciężka. Warto tutaj pamiętać, że osłony termiczne również sporo ważą i może się okazać, że waga aluminiowej rakiety z osłoną termiczną waży tyle co rakieta ze stali. Na pewno ktoś w SpaceX to wielokrotnie przeliczył.

SpaceX od kilku tygodni buduje rakietę na swoim stanowisku startowym w Boca Chica w południowym Teksasie. Rakieta budowana jest pod gołym niebem. W przypadku rakiet z aluminium czy włókien węglowych, to byłoby nie do pomyślenia, ale stali nie przeszkadzają zmienne warunki atmosferyczne. Rakieta początkowo będzie mieć trzy silniki Raptor, które przeszły już stosowne modyfikacje. SpaceX planuje pierwsze skoki na wysokość 5 kilometrów już na wiosnę tego roku.

  1. Pierwotnie BFR.
  2. Średnica Starshipa ma wynosić 9m a wysokość aż 118m. Falcon ma „zaledwie” 3,66m średnicy i 70m wysokości.
  3. Temperatura rzędu -200°C.
  4. Lotki pomagające sterować rakietą w czasie powrotu na Ziemię.
0

Błażej Faliszek

Użytkownik sprzętu Apple od ponad 10 lat. Najcześciej piszę o kosmosie (SpaceX) ale również o elektronice i DIY (Raspberry Pi, Arduino). Działam w stowarzyszeniu Hackerspace Silesia a ostatnio mocno wkręciłem się w temat filtrów powietrza.


Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o