Wszystkie telewizory z targów CES 2019
Targi CES praktycznie od zawsze kojarzyły się z premierami telewizorów. W 2018 roku wydawało się już, że ta sytuacja może się zmienić. Jednak w 2019 roku mamy moc gorących premier. Co więcej, są to premiery wręcz przełomowe, także dla użytkowników sprzętu Apple. Jednocześnie to tylko wycinek tego, co producenci zaoferują w 2019 roku. Pewne jest jedno – rządzą duże ekrany i 8K. Oto wszystkie kluczowe nowości w świecie telewizorów z targów CES 2019.
microLED – technologiczny przełom, który czeka na konsumencki debiut
W 2018 roku na targach CES debiutował The Wall, 146-calowy ekran Samsunga zbudowany z modułów i korzystający z technologii microLED. Robił on wrażenie, ale więcej niż o technologii microLED mówiło się wtedy o samym rozmiarze i modułowości. Teraz otrzymaliśmy prototypowy ekran o przekątnej 75 cali oraz The Wall o wielkości 219”. The Wall jest dostępny na zamówienie i raczej do zastosowań komercyjnych, jak kina w ramach systemu Onyx. Natomiast ten 75-calowy prototyp jest zwiastunem tego, że technologia MicroLED zmierza także do naszych domów. Oczywiście jest przed nią szereg wyzwań, jak kwestia zmniejszenia odstępu między diodami. Jednak tylko przez rok udało się ją zmniejszyć 15-krotnie. Szanse na wdrożenie w najbliższych latach są spore. Przede wszystkim jednak mamy otrzymać technologie, która oferuje świetną czerń, kontrast, kąty, ale też długą żywotność i niski pobór energii elektrycznej. Bardzo ciekawy jest też sam koncept modułowości, który znacząco ułatwi instalacje tego typu ekranu. Oprócz Samsunga na CES ekran w bliźniaczej technologii CrystalLED prezentowała firma Sony, prezentowany także w przeszłości. Nie ma jednak na razie żadnych informacji o próbach stworzenia konsumenckiego urządzenia przez Japończyków.
AirPlay – kluczowe udogodnienie dla posiadaczy sprzętu Apple
Wspólną nowością w telewizorach jest wprowadzenie funkcji AirPlay. Trafi ona do wszystkich telewizorów Smart TV Samsunga z roku 2019 i 2018, do topowych ekranów LG i Sony z 2019 roku oraz do wybranych modeli Vizio producenta obecnego na rynku amerykańskim. Tym samym już dziś możemy iść do sklepu i wybrać TV, który na wiosnę będzie wspierał AirPlay. Co ważne jest to nie tylko dźwięk AirPlay 2, ale też przesyłanie obrazu z naszego iPhone’a, iPada lub komputera Mac. Dzięki czemu możemy oglądać zdjęcia na dużym ekranie, prezentacje, oczywiście filmy jeśli w danym TV nie znajdziemy ich w Smart TV, a nawet klonować cały ekran urządzenia. Możliwe będzie także wykorzystanie Siri do wyświetlenia treści z iPhone’a na telewizorze. To co jeszcze nie jest jasne, to wsparcie dla HomeKit w telewizorach. Czy pojawi się ono u wszystkich producentów1 i jak bardzo będzie zaawansowane/ograniczone. Baza telewizorów z AirPlay powinna w przyszłości się powiększać. Natomiast Samsung swoją współpracę z Apple poszerzył jeszcze bardziej wprowadzając iTunes Movies do swoich ekranów2 wraz ze wsparciem dla 4K i HDR3
Samsung stawia na design i 8K
Pozostając przy Samsungu, podsumujmy inne nowości i zapowiedzi tego producenta z targów CES 2019. Topowym telewizorem zostaje QLED 8K, czyli model Q900R. Jednak będzie on dostępny także w dwóch dodatkowych przekątnych 82” i 98”. Wersja 82-calowa powinna zostać korzystnie skalkulowana cenowo pomiędzy modelem 75 i 85-calowym. Natomiast cena modelu 98-calowego oscylować będzie w granicy 100 tysięcy euro, co sprawia, że telewizor dostępny będzie wyłącznie na zamówienie. Pozostałe telewizory poznamy w późniejszym terminie i należy oczekiwać ewolucji obecnej oferty. W 2019 roku wartościową aktualizację otrzymują dwie niezależne serie telewizorów Samsunga, które charakteryzują się unikalnym, nietuzinkowym wyglądem. Mowa o The Frame i Serif, o czym miałem okazje pisać także przed CES. Kluczowe jest wprowadzenie matrycy QLED do ekranów The Frame co przyczyni się do lepszej jakości obrazu. Niestety mam też złą wiadomość dla wszystkich liczących na ekrany Serif w Polsce. Na razie ich obecność pozostaje pod znakiem zapytania. Niewykluczone, że pojawią się na rynku. To modele o zupełnie innym wyglądzie nie tylko obudowy, ale też interfejsu. Poprzednia generacja obecna była w wąskiej dystrybucji na przykład w Nowojorskim sklepie przy MOMA.
Sony kończy eksperymenty stylistyczne i wprowadza 8K do serii Masters
Sony zdradziło już nazewnictwo i ogólną specyfikację całej wyższej półki telewizorów. Samsung w tym roku doczeka się konkurentów w świecie ekranów 8K. Choć oferta Sony będzie ograniczać się do dwóch przekątnych 85 i 98 cali. Taki będzie telewizor ZG9 i będzie to flagowy model LCD z serii Bravia Masters. Dopełnieniem tej lini będą ekrany AG9 i AG8 korzystające z technologii OLED, oczywiście już wyłącznie w 4K. Do dyspozycji standardowe calarze 55, 65 i 77 cali4. AG9 będzie telewizorem flagowym, natomiast AG8 nieco bardziej przystępnym cenowo. Ekrany będą znacznie mniej masywne, niż AF9 i A-1 z charakterystyczną tylną stopą. Wciąż korzystać będą z dźwięku Acoustic Surface, gdzie cała powierzchnia telewizora jest głośnikiem.
Interesująco zapowiada się model XG95 zastępujący XF90, posiadający tylne podświetlanie i zaawansowane filtry mające poprawić kąty widzenia5 Model ten będzie dostępny w rozmiarach 85, 75, 65 i 55-cali. Dodatkowo nieco słabszy sprzętowo XG90, będzie dopełnieniem oferty jako 49-calowy. Sony zapowiedziało też model XG85. Telewizory Sony mają dostać nowego pilota, a topowe modele otrzymają także certyfikację IMAX Enhanced. Na samych targach można było zobaczyć AG9 i ZG9, resztę zobaczymy zapewne wkrótce, gdy debiutować będzie cały „line-up”.
Zwijany telewizor od LG – hit czy kit?
Stoisk LG na targach po raz kolejny wzbogacono o efektowny pokaz stworzony z dziesiątek paneli OLED. Natomiast na samym stoisku gwiazdą był zwijany, jak ekran projekcyjny, telewizor. Przy czym w przypadku R9 mamy do czynienia z telewizorem, który unosi się z dolnego stolika. Co ważne telewizor ten jeszcze w tym roku ma trafić do sprzedaży. Za pierwszym razem robi to zdecydowanie wrażenie i możemy pomyśleć, że jesteśmy w przyszłości. Niestety firma nieco zapomniała o tyle telewizora. R9 z powodzeniem mógłby być sprzętem wolno stojącym, na środku naszego salonu. Z tyłu przewody są jednak mocno widoczne, a sama tylna ściana rozwiniętego telewizora też nie jest w pełni estetyczna. Niewątpliwie jednak R9 jest ciekawą propozycją zarówno pod względem funkcji i designu. Wymagać będzie jednak projektowania salonów z myślą o tym telewizorze, podobnie jak z serią W. Koncept jest ciekawy, pozostaje czekać na ujawnienie ceny i dostępności tego modelu. Na stoisku mogliśmy zobaczyć też 88-calowy model Z9 z rozdzielczością 8K. Ten OLED ma pojawić się w drugiej połowie roku. Biorąc pod uwagę ceny 77-calowych telewizorów OLED, to raczej nie będzie model zbyt przystępny cenowo, jest to przede wszystkim chęć udowodnienia przez LG, że może wyprodukować taki telewizor. Oferta ekranów 8K od LG będzie składać się przede wszystkim z telewizorów LCD wykorzystujących technologię nanoCell. Kluczową częścią portfolia LG będą uaktualnione modele OLED B9, C9, E9, W9. Wśród nowości znajdziemy wsparcie dla AirPlay.
Panasonic GZ2000 telewizor, który godzi HDR10+ i Dolby Vision
Na stoisku firmy Panasonic nie zobaczyliśmy nowego topowego telewizora OLED. Ten został tylko zapowiedziany na targach. W hali wystawienniczej firma stara się pokazywać swoje rozwiązania z segmentu b2b i rozwiązań przyszłości jak autonomiczne busy. GZ2000 znam więc jedynie z informacji prasowej. To będzie najprawdopodobniej najbardziej zaawansowany telewizor OLED jaki kiedykolwiek pojawił się na rynku. Japończycy podkreślają, że choć matryca powstaje w tej samej fabryce gdzie inne (LG Display), to jest ona stworzona na specjalne zamówienie. Do tego będzie to pierwszy TV, który korzystać będzie ze wsparcia zarówno dla HDR10+, jak i Dolby Vision. Choć wciąż podkreślam, że obecność dynamicznych formatów HDR nie ma szczególnego znaczenia, to jednak fakt obecności obu w jednym telewizorze jest dobrą opcją dla tych, którzy jednak uważają, że to istotne. GZ2000 zapowiada się jako referencyjny telewizor OLED. Reszta oferty zostanie ujawniona w przyszłości podobnie jak w przypadku innych producentów. Niestety w telewizorach Panasonic nie znajdziemy wsparcia dla AirPlay, a Smart TV pozostaje wciąż ubogi.
Sharp powraca do Vegas i oczywiście prezentuje 8K
Tuż obok gigantycznego stoiska Samsunga, znalazła się niewielka przestrzeń wystawiennicza Sharpa. Tam pojawiły się produkty oferowane przez Foxconn na całym świecie. To znacznie skromniejsze miejsce, niż gdy w 2012 roku pierwszy raz odwiedzałem Convention Center w Las Vegax. Wtedy zresztą też już na stoisku Sharpa były ekrany 8K, a nawet przenośne telewizory. Teraz Sharp jest inną firmą i stara się wrócić na rynek, jednocześnie obok szerokiej gamy ekranów z niskiej i średniej półki wprowadzając innowacyjne produkty. Wszak w Japonii to właśnie Sharp przewodzi podczas wdrażania 8K.
Widok dawnych, japońskich gigantów w Las Vegas nie należy do zbyt pozytywnych. Stoisko z logo Toshiba było okazją do prezentacji niezbyt atrakcyjnych sprzętów audio. Vestel właściciel marki na rynku europejskim prezentował się lepiej, ale w Las Vegas nie był to tak mocny akcent jak w Berlinie. Widać wyraźnie, ze to rynek europejski jest oczkiem w głowie firmy.
Na CES 2019 nie zabrakło też innych producentów. TCL prezentował 8K w oparciu o matrycę QLED, był Hisense, SkyWorth, Haier i wiele innych mniej rozpoznawalnych marek. Na tych stoiskach nie znajdziemy jednak nic, co by w jakiś znaczący sposób wpływało na rynek. Kluczowe jest to, że rok 2019 będzie oznaczał znaczącą ekspansje telewizorów 8K.
.
Rok 2019 zapowiada się bardzo ciekawie, ale na zakupy możecie iść już dziś
Przyznam, że dla mnie tegoroczne premiery w Las Vegas były jednymi z ciekawszych. Zobaczyłem szereg telewizorów, które lada moment będą na sklepowych półkach, zobaczyłem przyszłość w postaci MicroLED. Brakowało jedynie pokazu całego asortymentu poszczególnych firm. Na to będziemy musieli poczekać w większości przypadków do wiosny. Jednocześnie nie należy spodziewać się jakiejkolwiek rewolucji. To, co pojawi się w sklepach będzie aktualizacją obecnych modeli. Czasem zmieni się design, czasem wprowadzonych zostanie kilka nowych funkcji. Jednak żadna ze zmian nie jest tak istotna, aby wstrzymywać się z zakupem kilka miesięcy. W przypadku Samsunga nawet w zeszłorocznych modeli otrzymamy iTunes i AirPlay. W przypadku innych ekranów, rzeczywiście AirPlay trafi dopiero do najwyższych serii.
To, o czym trzeba pamiętać, to fakt, że ekranów 8K będzie przybywać i jest to pokłosie także coraz większych telewizorów. Ekran 65-calowy już nie robi na nikim wrażenia, możemy mieć w niedalekiej przyszłości bardzo duże telewizory 100-calowe lub większe.
Targi CES 2019 to dopiero początek. W ciągu najbliższych miesięcy będziemy świadkami debiutu modeli z różnych półek cenowych. Jednak to właśnie to, co widzimy w Vegas jest „Top of The top” i zwiastunem tego, co czeka nas w kolejnych latach.