Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu iPhone’y z 5G dzięki iOS 12.2 – tak by chciało AT&T, ale to ściema

iPhone’y z 5G dzięki iOS 12.2 – tak by chciało AT&T, ale to ściema

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 5 lat temu

W amerykańskich mediach technologicznych dosadnie określa się to co zrobiło AT&T, a Apple dało na to przyzwolenie. Mowa o oznaczeniu sieci AT&T jako 5G E. To pseudo standard AT&T. Niestety takich przykładów nie brakuje także w Polsce na czele z kanałami w jakości SuperHD.

W wersji beta iOS 12.2, w niektórych miejscach, sieć AT&T pokazuje zamiast LTE, 5G E, co oznacza 5G Evolution. W ten sposób AT8T nazywa swoją szybszą sieć LTE z transferem do 400 Mb/s, czyli LTE-Advanced. Co oczywiście nie ma nic wspólnego z siecią 5G i jest też dostępne zarówno u innych operatorów w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce i widnieje pod szyldem LTE/4G. Pal licho, gdyby tylko AT&T wykorzystywało taką nazwę w swoim przekazie marketingowym, tutaj dochodzi do tego oznaczenie bezpośrednio w systemie iOS, pojawia się też ono na smartfonach innych producentów.

Zdjęcie z forum MacRumors

Sytuacja lubi się powtarzać, ponieważ podobnie AT&T postąpiło w przeszłości z 4G. W Polsce zabieg taki w 2011 roku stosował Play określając łączność z wykorzystaniem HSPA+ jako 4G Ready. Ale takich mylnych oznaczeń nie brakuje na wielu innych produktach i usługach. Na potrzeby sportowych kanałów premium Cyfrowy Polsat „wymyślił” jakość SuperHD. W rzeczywistości, to co oznaczone jako SuperHD powinno być standardem HD i w wielu przypadkach jest, chodzi bowiem o kanały nadawane w HD z wysokim bitrate. Jednocześnie możemy mnożyć listę kanałów, które chwalą się HD w nazwie, a daleko im do wysokiej jakości, która powinna iść za tym. Jedyne co łączy obraz na tych kanałach z HD, to rozdzielczość. Dyskusje budzi też chociażby kwestia określania telewizorów z matrycą IPS RGBW jako 4K, gdzie przez podmianę subpikseli tracone są szczegóły w obrazie.

Podobne mylne oznaczenia znajdziemy na wielu produktach, chociażby spożywczych, gdzie eko, nie zawsze oznacza, że produkt jest tak zdrowy, jakby mogła sugerować to etykieta.

Marketing dźwignią handlu. Jednak warto wyznaczyć granicę, gdzie mamy do czynienia z promocją produktu, a gdzie jawnym okłamywaniu klienta. 5G E od AT&T to ściema, którą Apple przyklepało.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .