Projekt Raspberry Pi – 8 – Wywalamy Airly, bo zabili swoje publiczne API
Niestety, Airly niedawno zamknęło swoje API, o co jest spore zamieszanie. Sam z niego korzystałem w Homebridge’u, aby wyświetlać dane na temat zanieczyszczenia powietrza z kilku czujników rozsianych po Polsce. Czas po nich posprzątać…
Ten projekt jest możliwy dzięki uprzejmości Botland, który dostarczył następujące elementy umożliwiające jego wykonanie:
- Zestaw Raspberry Pi Zero W Camera Noir Pack – 224,00 PLN
- Adapter OTG microUSB – USB – 9,90 PLN
- Adapter miniHDMI – HDMI – 5,90 PLN
Spis treści
- Instalacja i konfiguracja Raspbian (Wi-Fi, SSH i VNC).
- Instalacja Homebridge i konfiguracja Xiaomi Air Purifier 2.
- Uruchomienie kamery Raspberry Pi NOIR pod HomeKitem.
- Dodajemy pozycję w HomeKit, wyświetlającą jakość powietrza na dworze.
- Dodajemy prognozę pogody do HomeKit dla naszej ulicy.
- Dodajemy sterowanie TV, Apple TV i amplitunerem do HomeKit przez Homebridge i Logitech Harmony.
- Naprawiamy sterowanie TV, Apple TV i amplitunerem przez Homebridge i Logitech Harmony w HomeKit.
- Wywalamy Airly, bo zabili swoje publiczne API.
- Przenosimy Homebridge do nowego Home i rozwiązujemy problemy z HomeKitem.
Na temat Airly wypowiadał się już Błażej Faliszek, więc nie będę dodawał swoich 3 groszy do tematu…
Nie lubię Airly, bo to skok na kasę samorządów. Samorządy za to płacą grube pieniądze w abonamencie i później jeszcze mówią, że to sukces. Firma z tego żyje, ale jednocześnie zamyka API i nie udostępnia danych, za których zbieranie dostaje publiczne pieniądze 🤷🏻♂️
— Błażej Faliszek ↯ (@bfaliszek) April 30, 2019
Przepis na wywalenie Airly
Poniższe kroki oczywiście dotyczą tylko osób, które korzystały z Airly…
- Zaloguj się do Raspberry Pi (np. po ssh) i wpisz do Terminala:
npm list -g --depth 0
. Po chwili powinna pojawić się lista zainstalowanych pluginów./usr/local/lib ├── homebridge@0.4.46 ├── homebridge-airly@1.1.6 ├── homebridge-camera-rpi@0.0.3 ├── homebridge-harmonyhub-plugin@0.5.6 ├── homebridge-mi-airpurifier@0.1.3 ├── miio@0.15.6 └── npm@5.10.0
- Teraz wpisujemy
npm -g uninstall homebridge-airly
i czekamy, aż plugin się odinstaluje. - Na deser zostaje edycja pliku
/var/homebridge/config.json
. Otwieramy go za pomocą komendynano /var/homebridge/config.json
. Jeśli korzystacie z Airly, to w środku znajdziecie taki fragment…(...) "description": "HomePi Homebridge.", "accessories": [{ "accessory": "Air", "apikey": "6528e0b39bd548699b50a580f3ed49f9", "latitude": "52.198211", "longitude": "21.046333", "name": "Mokotów" }, { "accessory": "Air", "apikey": "6528e0b39bd548699b50a580f3ed49f9", "latitude": "52.268313", "longitude": "21.297784", "name": "Okuniew" } ], "platforms": [{ (...)
Musicie z wyedytować akcesorium Air z tej listy. Po jej wykasowaniu, ten fragment u mnie wygląda tak…
(...) "description": "HomePi Homebridge.", "platforms": [{ (...)
Jak widzicie, zniknęło wszystko od
"accessories" (...)
do],
. Jeśli macie tam jakieś inne akcesoria, to tylko wywalcie poszczególne pozycje z tej sekcji, a resztę zostawcie bez zmian. - Po zapisaniu poprawionego
config.json
za pomocą komendy⌃T
, którą potem zatwierdzamyY
, pozostał jeszcze do zrobienia restart Homebridge’a. - Wpisujemy do Terminala komendę:
sudo systemctl restart homebridge
. - Po jej wpisaniu możecie opcjonalnie wpisać jeszcze
journalctl -f -u homebridge
, która będzie wyświetlała status restartowania się Homebridge’a. Jak się wszystko załaduje, to wystarczy wcisnąć⌃C
, aby wyjść.
Smacznego!
Komentarze: 27
A to nie jest tak, że po prostu przestało działać stare api (wersja 1) i należy używać nowej wersji (2)?
Jeśli to to API to tak to wygląda:
https://developer.airly.eu/api
Chyba masz rację.
Dokładnie tak. Zmienili stare na nowe, o czym zresztą pisali do każdego subskrybenta kilka miesięcy wcześniej. Kolega, który pisał plugin do Domoticz dostosował się dawno temu. Wszystko działa bez problemu.
Yep. Nie wiem czemu, ale mi zaproponowano skontaktowanie się z pomocą, aby ustalić limity nowego API (czyli płacenie za niego), więc nawet nie chciało mi się już z nimi gadać. Stąd decyzja o pozbyciu się całości.
Jedyne co mi przychodzi o głowy, to fakt, że przekraczałem nowy limit odpytań API.
Jak można wypuścić takiego gniota bez sprawdzenia czegokolwiek ?
Informowali ponad pół roku wcześniej że przechodzą na nowe API i dają ten czas żeby sobie wszystko zaktualizować…
A tu płacz i narzekanie…. Dno
Nie płaczę i nie narzekam. Chyba pomyliłeś wpisy. Patrz komentarz wyżej.
Panie Wojciechu zamiast kasować komentarze to może podnieś poziom swoich wpisów ? Powoli stają się one co najmniej żałosne.
Od lat kasujemy komentarze, które są nie na temat. Napisałeś OT, to wylądował w koszu.
Od “płakania i narzekania” to akurat Jesteś Wojtku tutaj największym guru i każdy czytający magazyn to wie. Ostatnio pojawia się również tendencja kasowania nie wygodnych komentarzy . Ktoś wytknie Wojciechowi błąd to szybko jest to usuwane.
Od lat kasujemy komentarze, które są nie na temat. Napisałeś OT, to wylądował w koszu.
Witaj Wojtku,
Nasza firma nie odcięła dostępu do danych – lecz tak, jak zostało to już zauważone – przeszliśmy na nowe API. :) Informowaliśmy o tym naszych użytkowników dwukrotnie – poprzez wysyłkę mailową. Jeżeli masz problem z podpięciem się na nowe API – zapraszamy do kontaktu. Chętnie pomożemy! Tym samym prosilibyśmy o zredagowanie powyższego artykułu, który informuje czytelników, że nasze API jest zamknięte.
Pozdrawiamy serdecznie
Zespół Airly
Ktoś zrobił już nową wtyczkę homebridge-airly-v2, ale mi wywala błąd. Może niedługo naprawi… albo ktoś zrobi forka
Już działa – na nowym API.
Nie trzeba nic zmieniać w konfiguracji – wystarczy odinstalować starą wersję i dodać nową “v2”:
https://github.com/andrzejf1994/homebridge-airly-v2
A to nie jest tak, że po prostu przestało działać stare api (wersja 1) i należy używać nowej wersji (2)?
Jeśli to to API to tak to wygląda:
https://developer.airly.eu/api
Chyba masz rację.
Yep. Nie wiem czemu, ale mi zaproponowano skontaktowanie się z pomocą, aby ustalić limity nowego API (czyli płacenie za niego), więc nawet nie chciało mi się już z nimi gadać. Stąd decyzja o pozbyciu się całości.
Jedyne co mi przychodzi o głowy, to fakt, że przekraczałem nowy limit odpytań API.
Dokładnie tak. Zmienili stare na nowe, o czym zresztą pisali do każdego subskrybenta kilka miesięcy wcześniej. Kolega, który pisał plugin do Domoticz dostosował się dawno temu. Wszystko działa bez problemu.
Jak można wypuścić takiego gniota bez sprawdzenia czegokolwiek ?
Informowali ponad pół roku wcześniej że przechodzą na nowe API i dają ten czas żeby sobie wszystko zaktualizować…
A tu płacz i narzekanie…. Dno
Nie płaczę i nie narzekam. Chyba pomyliłeś wpisy. Patrz komentarz wyżej.
Panie Wojciechu zamiast kasować komentarze to może podnieś poziom swoich wpisów ? Powoli stają się one co najmniej żałosne.
Od lat kasujemy komentarze, które są nie na temat. Napisałeś OT, to wylądował w koszu.
Od “płakania i narzekania” to akurat Jesteś Wojtku tutaj największym guru i każdy czytający magazyn to wie. Ostatnio pojawia się również tendencja kasowania nie wygodnych komentarzy . Ktoś wytknie Wojciechowi błąd to szybko jest to usuwane.
Od lat kasujemy komentarze, które są nie na temat. Napisałeś OT, to wylądował w koszu.
Ktoś zrobił już nową wtyczkę homebridge-airly-v2, ale mi wywala błąd. Może niedługo naprawi… albo ktoś zrobi forka
Już działa – na nowym API.
Nie trzeba nic zmieniać w konfiguracji – wystarczy odinstalować starą wersję i dodać nową “v2”:
https://github.com/andrzejf1994/homebridge-airly-v2
W zasadzie to nie wystarczy, w repozytorium npm jest paczka ze starym kodem, który nie działa.
Przygotowałem, jeszcze jedną, kolejną wersję, która bazuje na rozwiazaniu, które podałes.
Jeszcze świeża, przed chwilą zrobiona, przetestowana dla dwóch lokalizacji – https://github.com/Nubzor/homebridge-airly-v2
Witaj Wojtku,
Nasza firma nie odcięła dostępu do danych – lecz tak, jak zostało to już zauważone – przeszliśmy na nowe API. :) Informowaliśmy o tym naszych użytkowników dwukrotnie – poprzez wysyłkę mailową. Jeżeli masz problem z podpięciem się na nowe API – zapraszamy do kontaktu. Chętnie pomożemy! Tym samym prosilibyśmy o zredagowanie powyższego artykułu, który informuje czytelników, że nasze API jest zamknięte.
Pozdrawiamy serdecznie
Zespół Airly