Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu 168 tysięcy sprzedanych iPhone’ów wystarczyło, aby Apple było na podium polskiego rynku smartfonów w I kwartale 2019 roku

168 tysięcy sprzedanych iPhone’ów wystarczyło, aby Apple było na podium polskiego rynku smartfonów w I kwartale 2019 roku

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 6 lat temu

W pierwszym kwartale tego roku sprzedało się w Polsce około 168 tysięcy iPhone’ów. Według danych IDC liderem rynku jest Huawei, to jednak zapewne się zmieni już w drugim kwartale. Udziały Apple w rynku są jednak niższe niż przed rokiem.

IDC zwykle podaje dane światowe, jednak polski dział tej firmy analitycznej również uchyla od czasu do czasu rąbka tajemnicy na temat sprzedaży. Najświeższe ujawnione dane dotyczą pierwszego kwartału 2019 roku i odnoszą się to sell-in, czyli nie sprzedaży bezpośrednio do klienta, a sprzedaży do kanałów dystrybucji. Trzeba o tym pamiętać w ostatecznej ocenie, biorąc pod uwagę zachowania sieci handlowych. Nie wszystkie urządzenia trafią finalnie w ręce klientów, część pewnie wróci do producenta. Jednak na podstawie tych danych można wyciągnąć informacje o potencjale rynku i popularności poszczególnych modeli, przynajmniej w strukturze zamówień dystrybutorów.

Liderem rynku jest Huawei z 35% udziałów, Samsung ma 30,9% udziałów, a trzecie jest Apple z raptem 8%. W zestawieniu znaleźć można jeszcze Xiaomi (6,5%) oraz smartfony pod marką Motorola (6,1%) pozostałe firmy mają mniejsze udziały, ale łącznie stanowią ponad 13% rynku. Słabsza pozycja Samsunga, względem Huawei to między innymi fakt, że nowości zarówno rodzina smartfonów S10, jak i nowe modele z serii Galaxy A debiutowały dopiero pod koniec pierwszego kwartału. Według IDC na rynek dostarczono 2,1 miliona smartfonów, czyli podobnie jak w roku ubiegły. Prosta kalkulacja wskazuje na to, że iPhone’ów do sprzedaży trafiło około 168 tysięcy.

W porównaniu do zestawienia z ubiegłego roku i analogicznego okresu, Apple ma o 3% mniej rynku. Z zestawienia zniknęła marka LG, umocniła się pozycja Lenovo/Motorola, a zmniejszyły się nieco udziały Xiaomi.

Rzeczpospolita dotarła także do danych GfK. W przypadku GfK informacje odnoszą się już bezpośrednio do kanału sprzedaży. Tutaj niestety nie mamy informacji o konkretnych producentach. Wiemy jednak, że rynek względem ubiegłego roku skurczył się o 5%. To wciąż około 2 milionów sprzedanych urządzeń. Jest to też mniejszy spadek niż globalny, ten oceniany jest na około 6,6%.

Ciekawą informacje podał też Olaf Krynicki Rzecznik Prasowy Samsung Polska. Według niego, prawdopodobnie bazują właśnie na danych GFK to Samsung był liderem jeśli chodzi o sprzedaż telefonów już bezpośrednio do konsumentów.

Rynek urządzeń mobilnych jest już nasycony, trudno tu szukać innowacji, które zmusiłyby do szybkiej wymiany urządzeń na nowe. Mamy raczej wydłużający się cykl życia produktów. Kolejne miesiące mogą być jednak niezwykle ciekawe. Nawet jeśli Huawei sam nie będzie wycofywał się z rynku, to mogą o tym zdecydować klienci swoimi portfelami, a także dystrybutorzy. Kryzys Huawei, może też odbić się na pozostałych chińskich producentach. Powinni wykorzystać to główni gracze.

Pozycję Apple można by zostawić bez komentarza. Cóż, jeśli firma nie chce realnie zaistnieć na rynku, to wyniki są, jakie są. Właściwe to są wciąż za dobre, jak na sprzedawanie po części ograniczonego produktu.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .