Targi MWC 2020 odwołane
Targi Mobile World Congress w Barcelonie, w skrócie MWC, zostały w tym roku odwołane. Wszystko przez obawy związane z epidemią Covid-19 zwanego powszechnie koronawirusem. Tak musiało się stać po rezygnacji licznych firm, w tym partnerów imprezy. Tym samym branża Mobile traci największe wydarzenie w roku. Ta decyzja będzie mieć jednak znaczenie też w przyszłości, czy w ogóle targi branżowe jeszcze w dzisiejszym świecie mają rację bytu.
Jestem świeżo po targach ISE w Amsterdamie, o czym przeczytacie w marcowym numerze naszego magazynu. Na początku marca planuję wybrać się na inne duże targi do Frankfurtu. Te wydarzenia odbywają się normalnie. Z targów ISE zrezygnowało LG i kilku mniejszych graczy, oczywiście także z Chin. Zresztą podróż osób z Chin do Europy jest obecnie mocno restrykcyjna. Widać też było wzmożone podejście do higieny – żele antybakteryjne w wielu miejscach, sugestie, aby unikać mimo wszystko uścisków dłoni. Co generalnie powinno być standardem i być może u wielu osób epidemia koronawirusa zmieni nawyki higieniczne, jak częstsze mycie rąk, czy zakładanie maseczki, gdy jest się chorym.
Targi jednak normalnie się odbywają. Na stronie targów we Frankfurcie są natomiast informacje o ekipach medycznych, o możliwych kontrolach temperatury uczestników i ogólnym monitorowaniu sytuacji.
Daleko mi od bagatelizowania koronawirusa. Wydaje się wręcz, że w przypadku MWC to ryzyko mogło być spore. Przede wszystkim jednak rynek mobilny jest szczególnie uzależniony od dostawców, partnerów z Chin. A w tym momencie, gdy na biznesowym wydarzeniu nie ma z kim rozmawiać, to impreza traci sens. Mobile World Congress to, obok IFA i CES, największe targi w branży elektroniki użytkowej i największe wydarzenie skupione stricte na rozwiązaniach mobilnych. Owszem MWC traciło na znaczeniu medialnym ze względu na liczne premiery sprzętów w innych miejscach przed targami. Jednak pod względem biznesowym i kierunku całej branży było to wciąż istotne wydarzenie.
Natomiast mam też wrażenie, że media absolutnie nie są w stanie realizować swojej informacyjnej i reporterskiej misji. Zdecydowanie wygrywa ściganie się na kliki, poszukiwanie sensacji i „grzanie tematu”. Dzięki czemu szeroka opinia publiczna jest jeszcze bardziej przerażona koronawirusem w tych miejscach, gdzie tego zagrożenia obecnie nie ma. Co nie zmienia faktu, że ostrożność, roztropność powinny być zachowane. Podobnie jako gotowość i czujność odpowiednich służb na całym świecie.
Nie wiadomo jak sytuacja związana z koronawirusem potoczy się dalej. Jest ona wciąż rozwojowa. Natomiast wydaje mi się, że sytuacja ta będzie też w przyszłości owocować dalszą zmianą podejścia do targów. A te już w tej chwili nie mają dobrej prasy w wielu branżach. Bardzo możliwe, że wiele firm jeszcze chętniej będzie rezygnować z tego typu wydarzeń na rzecz własnych spotkań z mediami, klientami i potencjalnymi partnerami. Jeszcze bardziej proces pozyskiwania partnerów przeniesie się do sieci. Szkoda, ponieważ to targi najczęściej są jedyną opcją, by zobaczyć różne rozwiązania z danej branży w danym miejscu i mieć kompletny wgląd na rynkowe trendy. Zobaczymy, jak MWC będzie wyglądać za rok.
Komentarze: 8
Jest jeszcze kwestia kosztu uczestnictwa w targach. Zwłaszcza mniejsze firmy jesli nie pozyskają dofinansowania np. od swojego rządu czy od UE mogą uznać, że taniej jest wypromować swoje własne imprezy czy po prostu organizować konferencje prasowe
“Z targów ISE zrezygnowało LG i kilku mniejszych graczy, oczywiście także z Chin.”
A ludzie nie chcą wierzyć, że LG to chińska firma. No to maja tu dowód.
No chyba, że powinno być: “w tym także z Chin”?
LG jest korełańska :)
Inaczej “Lucky Goldstar”
“Z targów ISE zrezygnowało LG i kilku mniejszych graczy, oczywiście także z Chin.”
A ludzie nie chcą wierzyć, że LG to chińska firma. No to maja tu dowód.
No chyba, że powinno być: “w tym także z Chin”?
LG jest korełańska :)
Inaczej “Lucky Goldstar”
Jest jeszcze kwestia kosztu uczestnictwa w targach. Zwłaszcza mniejsze firmy jesli nie pozyskają dofinansowania np. od swojego rządu czy od UE mogą uznać, że taniej jest wypromować swoje własne imprezy czy po prostu organizować konferencje prasowe