Najnowsze rozwiązania Panasonic dla profesjonalistów – projektory i wyświetlacze
O przyszłość firmy Panasonic martwić się nie trzeba, choć nie każdemu ten kierunek może się podobać. Dziś Panasonic to rozwiązania dla biznesu i tam firma naprawdę bryluje. Podczas targów ISE w Amsterdamie, japoński producent pokazał swoje najnowsze rozwiązania, które dla wielu mogą okazać się „gamechangerem” przy wykonywanej przez siebie pracy.
Na moim telewizorowym podwórku ewidentnie Panasonic sobie nie radzi. Obserwujemy bardzo smutny obraz, gdzie technologiczny lider gaśnie w cieniu innych firm. Restrukturyzacja, postawienie na niewłaściwego gracza przy rozwoju platformy Smart TV, outsourcing modeli budżetowych sprawiają, że tak świetne jakościowo telewizory jak GZ2000 są niezauważalne i mało atrakcyjne na tle konkurencji. Nic nie wskazuje na to, aby w kolejnych latach było lepiej. Ale od dawna produkty konsumenckie dla firmy Panasonic są już rozwiązaniami pobocznymi, a oczkiem w głowie są rozwiązania profesjonalne. Panasonic to chociażby produkcja akumulatorów do samochodów elektrycznych, w tym wspólna fabryka z Teslą, to rozwiązania z zakresu nowoczesnej energetyki i Smart City. Wreszcie to profesjonalne rozwiązania z zakresu wideo i tym przyjrzałem się podczas ISE w Amsterdamie.
Projektory, które będą nam towarzyszyć bez naszej wiedzy
Zakup projektora do domu w 2020 roku nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia. W momencie gdy za 7 tysięcy możemy mieć 82-calowy 120 Hz telewizor 4K, a za 27 tysięcy ekran 8K o takiej przekątnej, z fantastycznym efektem HDR to siłowanie się ze 100-calowym ekranem, którego używać będziemy mogli tylko w restrykcyjnych warunkach nie ma sensu. Także wyświetlacze są przyszłością kin – już kilkadziesiąt sal kinowych na świecie posiada olbrzymie ekrany LED-owe. Również w salach konferencyjnych coraz częściej wybór pada na wyświetlacze.
To jednak nie oznacza końca projektorów. Technologie projekcyjne wciąż są rozwijane, natomiast zupełnie zmienia się ich przeznaczenie i wykorzystanie. Można powiedzieć, że stają się jeszcze bardziej profesjonalne, ekstremalnie-zaawansowane, a ich wykorzystania większość z nas nie dostrzega. Projektory to wciąż sektor edukacyjny – w salach wykładowych, dużych audytoriach projektory sprawdzają się dobrze, mniejszych urządzeń atutem jest mobilność, której nie dostaniemy przy wyświetlaczach. Projektory to teatr – w Polsce wiele teatrów korzysta właśnie z urządzeń Panasonica do tworzenia, atrakcyjnych wizualnie scenografii, pogłębiania doświadczeń podczas spektakli. Wreszcie to muzea, w których projektory stają się istotnym elementem praktycznie każdej nowoczesnej wystawy. Prezentacja filmów, nowe sposoby prezentacji eksponatów, atrakcje dla najmłodszych itd. Projektory to także wszelkiego rodzaju eventy, mappingi na obiektach. I właśnie taka jest przyszłość projektorów.
Podczas targów ISE Panasonic poszerzył swoją gamę projektorów laserowych z 1-chipowym procesorem DLP. To dwa nowe projektory PT-RZ790 i PT-FRZ60 przeznaczone do stosowania podczas eventów oraz dla szkół wyższych – charakteryzują się cichym działaniem (PT-FRZ60 w trybie cichym to głośność do 27 dB i niską wagą 16,3 kg wraz ze standardowymi obiektywami (PT-FRZ60). Panasonic wprowadził też nową aplikację na iOS i Android umożliwiającą wygodne sterowanie projektorami, także grupy urządzeń.
W listopadzie 2020 roku do sprzedaży trafią modele PT-RQ35K i PT-RZ34K z 3 chipowym procesorem. To modele dla branży rozrywkowej, które według założeń producenta są przełomowym rozwiązaniem w projekcji eksperymentalnej. Model RQ35K charakteryzuje się jasnością 30 000 lumentów i wsparciem dla rozdzielczości 4K. W dodatku jego obudowa jest o 40% mniejsza od jego poprzednika. Oznacza to znaczące uproszczenie logistyki. Teraz taki projektor będzie wymagał do przeniesienia jedynie dwóch osób, a nie 4. To oczywiście ułatwienie, ale też z pewnością pewne oszczędności. Warto też odnotować kwestie zaawansowanego nowego systemu chłodzenia cieczą, czy awaryjny zespół obwodów, który gwarantuje ciągłość projekcji. W końcu to ważne, aby taki sprzęt działający często w ekstremalnych warunkach nie przestał działać w trakcie spektaklu czy pokazu.
AirPlay wkracza do biznesu
Panasonic pokazał swój system bezprzewodowej prezentacji wspieraujący monitory wyposażone w gniazda rozszerzeń Intel SDM. Inne rozwiązania prezentowali też konkurenci na targach ISE. Generalnie to, co dało się zauważyć w Amsterdamie, to fakt, że w świecie biznesu wreszcie pojawia się powszechne wsparcie dla rozwiązań bezprzewodowych, w tym także dla AirPlay. Oznacza to, że wkrótce standardem stanie się to, że podczas spotkania biznesowego będziemy mogli jednym przyciskiem przekazać obraz z naszego MacBooka, na ekran w Sali lub zrobić to z iPhone’a czy iPada. Do niedawna w salach konferencyjnych królowało poczciwe złącze VGA. Teraz ta bezprzewodowość zaczyna się upowszechniać i pojawiają się natywne rozwiązania.
Profesjonalne ekrany jasne jak słońce
Ciekawą nowością z portfolio Panasonic prezentowaną na targach ISE w Amsterdamie są nowe profesjonalne monitory 4K. To właśnie w nich znalazł się slot na moduły komputerowe – Intel Smart Display Module (SDM). To co je wyróźnia to jednak duża jasność, która w seri SQ1H może sięgać nawet 2000 nitów (cd/m2). Przy czym nie jest to jasność chwilowa i punktowa jak przy HDR w telewizorach, a jasność ciągła, na całej powierzchni. Taki ekran jest po prostu bardzo jasny i można go z powodzeniem wykorzystywać na przykład w sklepach, czy na zewnątrz (ze specjalną obudową). Ekrany SQ1G dostępne są w rozmiarach 86/75/65 cali, a model CQE1 do sal konferencyjnych to gama 7 modeli od 43 do 98 cali.
Wyświetlaczy wokół nas jest coraz więcej, właśnie dlatego, że stają się przystępne cenowo dla biznesu, mają coraz to lepsze parametry i dają duże możliwości. Jasny monitor ma szansę być atrakcyjnym uzupełnieniem ekspozycji sklepowej, 98-calowy wyświetlacz 4K na sali konferencyjnej sprawdzi się, wszędzie tam, gdzie obraz musi być szczegółowy.
Panasonic, wie czego potrzebuje biznes
Produkty biznesowe powstają w ścisłej koordynacji z partnerami. Centra R&D takich firm jak Panasonic wsłuchują się w potrzeby swoich strategicznych klientów. Wdrożenia produktów odbywają się przy udziale przedstawicieli firm. Pracuje się na konkretnych projektach, znane są przykłady zastosowań i kolejne generacje urządzeń mają jeszcze lepiej wpasowywać się w te zapotrzebowania. Dokładnie tak jest z nową ofertą rozwiązań wizualnych, które Panasonic zaprezentował na targach ISE.
Jeśli pracujecie nad tego typu projektami w swoich firmach, to warto zapoznać się z tym co ma Panasonic do zaoferowania. Natomiast większość z nas po prostu z nich w przyszłości skorzysta, zapewne zupełnie nieświadomie. Uczestnicząc w spotkaniu biznesowym, idąc do teatru, muzeum czy przechadzając się po centrum handlowym.