Xiaomi szturmem zdobywa kraj – wyniki sprzedaży smartfonów za Q1 2020
Dwie światowe firmy analityczne podzieliły się danymi na temat sprzedaży smartfonów na polskim rynku w pierwszym kwartale tego roku. Można powiedzieć, że u Apple bez zmian, natomiast to, co robi Xiaomi jest niesamowite i wedle danych IDC jest już liderem na naszym rynku.
Rynek smartfonów praktycznie przestał rosnąć w roku ubiegłym. W tym dodatkowo ucierpi w związku z koranawirusem. W Polsce według danych Canalys spadki zaliczyli wszyscy główni gracze poza Xiaomi. Według danych IDC o wyraźym spadku może mówić jedynie Samsung i Motorola.
Biorąc pod uwagę dane IDC Xiaomi wystrzeliło z 6% udziałów w 1 kwartale 2019 roku do 31,6% udziałów w liczbie sprzedanych smartfonów w Polsce w 1 kwartale 2020 roku. Na drugim miejscu jest Huawei, który odbił po kryzysie, a na trzecim Samsung. W oddali z raptem 8,7% jest Apple, a Top 5 zamyka Motorola z zaledwie 3% udziałów. Dane Canalys gdzie estymacje oparte są na dostarczeniu do kanału sprzedaży (sell-in shipments) dane są łaskawsze dla Samsunga i gorsze dla Huawei.
Bardzo ciekawie wygląda też wartościowy udział poszczególnych producentów na rynku według danych IDC – tu Samsung jest liderem, ale Huawei, Apple i Xiaomi są mu bardzo bliskie. Tu widać, że Apple zdecydowanie sprzedaje znacznie droższe telefony niż swoi konkurenci. Ewidentnie też widać, że wszyscy poza TOP 5 nie mają zbyt wiele do podziału, są to śladowe ilości rynku, a przecież firm, które ubiegają się o względy konsumentów nie jest mało w tym takie tuzy jak LG i Sony.
Przyznam, że nie mogę się doczekać kolejnych wyników, w których zobaczymy wejście na rynek iPhone’a SE 2 gen. Ten telefon powinien pozwolić Apple na przynajmniej lekki wzrost i przebicie granicy 10% udziałów w rynku. Jednocześnie wyraźnie widać, że Huawei nie składa broni. Zapowiedź aplikacji bankowych (na razie mBanku) w App Gallery to jasny sygnał, że walka o klienta w Polsce trwa. Wyniki aktualne też można podsumować dość smutną refleksją, że cena, czyni cuda.