Android trafi do Opla, Peugeota, Citroena i DS – Google nawiązało partnerstwo z PSA
Google podbija rynek motoryzacyjny. Grupa PSA podpisała umowę o współpracy z Google. Android Automotive OS trafi więc do Citroena, Opla, DS i Peugeota. Pierwsze pojazdy pojawią się w 2023 roku, wśród nich będzie nowy Peugeot 3008.
Google niezbyt sobie radzi z Android Auto, który wciąż nie jest w pełni dostępny na naszym rynku, występuje jedynie w wersji przewodowej i nie koniecznie bezpieczne są dopuszczane do pojazdów aplikacje. Ma jednak ambitny plan masowo wejść bezpośrednio do samochodów za sprawą systemu Android Automotive. Pierwsze samochody z tym systemem właśnie wyjeżdżają na drogi – to Volvo XC40 Recharge oraz Polestar 2. Do tego grona wkrótce dołączą pojazdy Renault oraz General Motors. Teraz jeszcze grupa PSA.
Android Automotive OS to szansa na znacznie więcej cyfrowych rozwiązań w pojazdach. Dla firm to też pozbycie się problemu z pozyskiwaniem aplikacji. To utorowało wielu producentom telewizorów drogę do zwiększenia udziałów rynkowych. Ułatwiło rywalizacje z mocnym Samsungiem i LG. Sytuacja w motoryzacji jest podobna. Cyfrowo mocnymi firmami są Mercedes czy BMW – reszta graczy mocno odstaje od stawki. Choć wciąż osobiście dziwi mnie decyzja Volvo w tym zakresie, bo jednak Sensus sam w sobie również miał potencjał, ale został zaprzepaszczony brakiem aplikacji i aktualizacji OTA.
Samochodowy system Google’a wciąż jest zagadką. Zastanawiająca jest kwestia prywatności oraz tego jak sam system multimedialny jest powiązany z głównymi funkcjami pojazdu. W końcu obecnie są to rozwiązania mocno zintegrowane. Nie chciałbym, aby zawieszenie się aplikacji z streamingiem radia internetowego spowodowało problemy z wyświetlaniem zegarów, czy co gorsze funkcji autopilota, systemów bezpieczeństwa, czy nawet kamery cofania. Dziwi mnie ta ufność w rozwiązania Google’a, zwłaszcza, że wiele projektów firmy kończy funkcjonowanie po tym jak przez lata jest dostępna publicznie w wersji beta.
Oby w samochodach wszystko było jak na najwyższym poziomie. Zwłaszcza, że sam Android jest już generalnie systemem dojrzałym. Dla PSA to dobry ruch, ciekawe czy też wpłynie na rozwiązania w koncernie FCA. Wszak w wyniku fuzji, grupa Fiat Chrysler Automobiles ma połączyć się z PSA i utworzyć grupę STELLANTIS. Wiele pojazdów będzie posiadać wspólne rozwiązania technologiczne.