Świetne wyniki sprzedaży iPhone’a w Polsce w drugim kwartale 2020 roku

06/08/2020, 12:18 · · · 0

Apple rośnie w siłę w Polsce. I to jedyna konkretna informacja z danych Canalys, o której warto rozmawiać. Firma analityczna właśnie przedstawiła zestawienie pięciu topowych dostawców smartfonów na nasz rynek. Jest w nim kilka niespodzianek. Istotne jest jednak to, że iPhone’y sprzedają się znacznie lepiej niż w przeszłości.

Firmy analityczne swoje dane opierają na różnych źródłach i stosują różne metodologie. W Polsce o sprzedaży detalicznej najdokładniej raportuje GfK. Firma zbiera dane sprzedażowe z największych sieci handlowych i sprzedaje je poszczególnym producentom i innym zainteresowanym organom. Jednocześnie dane te są na tyle istotne biznesowo i kosztowne, że zwykle nimi się producenci nie dzielą. Wypływają one od czasu do czasu lub prezentowane są w sposób szczątkowy. Pojawiają się jednak inne opracowania od takich firm jak IDG i Canalys. W tym przypadku jednak raportowana jest najczęściej sprzedaż do sieci dystrybucyjnych.

Przy czym w rzeczywistości oznacza to, że produkty są zakontraktowane, czy też dostarczone na magazyn do klienta. Mogą na tym magazynie leżeć miesiącami. W wielu przypadkach też sklepy mogą ten niesprzedany towar po prostu zwrócić do producenta/dystrybutora lub zażądać dodatkowych rabatów. Dlatego właśnie w rzeczywistości naistotniejsza jest sprzedaż bezpośrednio do klienta.

Dane Canalys pokazują, że Xiaomi wpadło na pozycję lidera w Polsce mając 27% udział w rynku i wzrost na poziomie 88% rok do roku. Podobne udziały, ale ze spadkiem, ma Samsung. Natomiast gigantyczny spadek zalicza Huawei. Za podium z 9% udziałem w rynku jest Apple. Ale tu mamy najciekawszą informację – wzrosty rok do roku są gigantyczne i wynoszą 110%. Piąte miejsce to Lenovo, czyli telefony Motorola i 6 % udziałów rynkowych. Tych 5-VII producentów, ma aż 87% rynku.

Tu warto wziąć pod uwagę tweet Olafa Krynickiego, rzecznika prasowego Samsung Polska. W którym stwierdza, że Samsung wciąż pozostaje mocnym liderem sprzedaży detalicznej (bezpośrednio do klienta). Pozycja Samsunga jest silna, ale też Chińczycy cały czas atakują fotel lidera. W poprzednich latach był to Huawei, który teraz ewidentnie osłabł, a teraz jest to Xiaomi.

Ciekawe są duże wzrosty Apple w tym zestawieniu. To można tłumaczyć przede wszystkim premierą iPhone’a SE. Sklepy nie tyle sprzedawały ten smartfon, a zaopatrzyły nim swoje magazyny. W roku ubiegłym o tej porze nie było premiery żadnego iPhone’a. Drugą kwestią jest COVID-19, gdzie na rynku samochodów osobowych widać, że pojazdy premium najmniej ucierpiały na sprzedaży. Podobnie może być z iPhone’m. Gdzie klienci zamożniejsi najmniej odczuli kryzys i wciąż decydowali się na zakup smartfonów.

Generalnie to kolejne dane pokazujące, że iPhone w Polsce ma się coraz lepiej. Wciąż jednak nie jest to podium i wciąż mówimy o zaledwie 10% udziałów. Gdy na zachodzie Europy jest to ponad 20%, a na części rynków pozycja Apple jest jeszcze silniejsza.



źródłoGSM Online

0

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko