Amazon.pl staje się faktem – już wkrótce ruszy polski Amazon
To już pewne, że będzie Amazon.pl – właśnie ruszyła strona dla sprzedawców. A to oznacza, że gdy pojawi się satysfakcjonująca liczba ofert i zostaną dograne kwestie techniczne, to serwis ruszy dla klientów. To dobra wiadomość dla rynku. Amazon.pl będzie musiał powalczyć z Allegro, Aliexpress, a nawet Empikiem.
O wejściu Amazon do Polski mówi się od lat. O wejściu w sensie kompletnego serwisu dostępnego dla konsumentów i przyjaznego dla przeciętnego Kowalskiego. Wszak w każdej innej formie Amazon już u nas jest. Firma zatrudnia tysiące osób w swoich magazynach rozsianych po całym kraju. Amazon to także centrum badawczo rozwojowe w Gdańsku, które powstało po przejęciu syntezatora mowy IVONA. Polscy sprzedawcy handlują na Amazon. W dodatku wiele produktów bez problemu możemy zamówić do Polski w korzystnych cenach z innych serwisów Amazon, a Amazon.de posiada spolszczony interfejs. Dodatkowo w Polsce funkcjonuje subskrypcyjna usługa Amazon Prime Video, która nawet jest wspierana przez operatorów telekomunikacyjnych w ramach różnych ofert promocyjnych.
Co wniesie więc Amazon.pl?
Przede wszystkim produktów dostępnych do zakupu powinno być znacznie więcej. Będziemy mieli ceny w złotówkach unikając różnych form przewalutowania (choć pewnie zagraniczni sprzedawcy będą sprzedawać drożej niż jest to obecnie). Firmy będą mogły z łatwością robić zakupy z fakturą VAT 23%. Istnieje szansa, że wraz z Amazon.pl ruszą też inne usługi jak Amazon Prime.
Przy czym wcale nie jest pewne czy usługa będzie tak kompleksowa jak na zachodzie. Wątpię, aby pojawił się przynajmniej na starcie Amazon Fresh z zakupami spożywczymi. Nie wiadomo, czy dostaniemy też wreszcie bezproblemowy zakup Kindle z reklamami, czyli najtańszej wersji czytnika. Generalnie start Amazon.pl wcale nie oznacza, że nagle dostaniemy wszystkie usługi.
Amazon.pl wraz z polską Alexą?
Pod koniec grudnia 2020 roku, część użytkowników urządzeń z asystentem głosowym Amazonu otrzymało zaproszenie do Alexa Preview, czyli testowania nowych funkcji w Polsce. Na razie nie ma żadnych dodatkowych informacji na ten temat. Być może rok 2021 będzie przełomowy i zarówno Siri, jak i Alexa przemówią w naszym rodzimym języku? Nie jest to wykluczone, w obu przypadkach istnieją ślady sugerujące prace nad wsparciem j. polskiego.
Amazon.pl rywalizować będzie z Allegro, Empikiem i Aliexpress
Amazon debiutuje na rynku, który jest żywy, jest już w jakiś sposób ugruntowany, ale też na etapie największego boomu na zakupy online. Boomu, który będzie się powiększał w kolejnych latach. Polski rynek jest specyficzny i pełen wyzwań. Po pierwsze, od lat silną pozycję ma Allegro, a w ostatnim roku dzięki AllegroSmart i pandemii, ta pozycja jeszcze się umocniła. Świetną robotę ze swoim marketplace’em i usługą Empik Premium robi też Empik. Do tego dochodzi Aliexpress. Chiński serwis będzie miał w tym roku pod górkę za sprawą nałożonych podatków, a także problemami z dostawami z Chin. Cena czyni jednak cuda. Ważną rolę na rynku zakupowym wciąż odgrywają mniejsze sklepy internetowe, które mają silnego sojusznika w postaci Google i jego nastawieniu na sprzedaż w wynikach wyszukiwania. A także wszelkie porównywarki cenowe etc.
Amazon.pl nie będzie miał łatwo, ale przy odpowiedniej promocji, dobrej ofercie produktów, jest w stanie powalczyć o klienta. Pytanie na ile będzie okrojonym serwisem względem zagranicznych wersji oraz jak bardzo będzie promowany. Trzeba też pamiętać o sprzedawcach, dla których sprzedaż na Amazon wcale nie musi się tak bardzo kalkulować. Ci też mogą w pewnym momencie powiedzieć pass, gdy marketplace’y będą obciążać ich coraz większymi kosztami.
Oficjalna data startu Amazon.pl nie jest znana spodziewam się debiutu najwcześniej pod koniec tego kwartału.