Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Sony ɑ1 (ILCE-1) – idealny aparat do fotografii i wideo?

Sony ɑ1 (ILCE-1) – idealny aparat do fotografii i wideo?

0
Dodane: 4 lata temu

Sony wczoraj zaprezentowało ɑ1 (Alpha 1 lub A1), którego oczywiście natychmiast zapragnąłem. Tylko naprawdę potrzebuję możliwość nagrywania wideo w 8K/30, 4K/120 lub 50 MP zdjęcia? No… niby nie. Czy chcę je mieć? Absolutnie!

Sony ɑ1 – wybrana specyfikacja techniczna

  • Obudowa – stop magnezu.
  • Bagnet – Sony E.
  • Matryca – 50 MP, 35,9×24 mm (full frame), BSI-CMOS.
  • Rozdzielczość (max) – 8640×5760 px; 50 MP.
  • ISO – 50-102400.
  • IBIS – sensor-shift.
  • Formaty plików – RAW, HEIF, JPG.
  • AF – 759 pkt.
  • Wizjer – OLED, 2048×1536, 240 Hz, 0,9x.
  • Ekran – LCD 3″.
  • Max./min. migawka (elektroniczna) – 30-1/8000 s (1/32000 s).
  • Flash sync – 1/400.
  • Max. prędkość – 30 zdj./s.

Sony ɑ1 – istotne cechy

  • 50 MP matryca sczytuje informacje 1,5-krotnie szybciej niż ta w ɑ9 – pełny odczyt zajmuje mniej niż 1/200 s.
  • Pełną prędkość 30 zdj./s można osiągnąć tylko w RAW (lossy compressed). Przy nieskompresowanym RAW prędkość spada do 20 zdj./s.
  • ɑ1 jako pierwsza Alpha umożliwia zapis RAW w bezstratnym skompresowanym formacie.
  • Eye-AF wspiera teraz oczy ptaków, obok ludzi i innych zwierząt.
  • Wizjer odświeża się przy 120 Hz przy rozdzielczości 2048×1536 px, a jego rozdzielczość spada do 1600×1200 px przy 240 Hz.
  • ɑ1 rejestruje wideo w 8K w rozdzielczości 8640×4860 (16:9), które potem downsampluje do 7680×4320.
  • 8K przy 25 i 30 fps może być zapisane jako 10-bitowe 4:2:0 XAVC HS (H.265).
  • Do najwyższej jakości wideo (400 Mbps) wymagana jest karta SD kategorii V90 UHS-II, a 200 Mbps wymaga V60 – CFExpress nie jest wymagany.
  • 8K po HDMI jest wypuszczane w 8-bit 4:2:0.
  • Przy 8K aparat wytrzymuje ponad 30 minut nagrywania, zanim ostrzega o przegrzewaniu się, ale będzie to zależało od temperatury otoczenia oraz wybranego bitrate’u.
  • ɑ1 pozwala na 15 EV zakresu dynamicznego czy S-Log3.
  • Nagrywanie wideo przy 4K/60 korzysta z pełnej matrycy (pixel binning), a przy 4K/120 jest 1,1x crop. W obu przypadkach mamy 4:2:2 10-bit.

Cena to 6500 USD / 7300 EUR, czyli około 35 tys. PLN.

Sony ɑ1

Galeria

Wideo

Informacja prasowa

α1 w niespotykany dotąd sposób łączy rozdzielczość, szybkość i możliwości filmowania, zapewniając użytkownikom profesjonalnym takie funkcje, jak nowo opracowany, pełnoklatkowy przetwornik obrazu o rozdzielczości 50,1 megapiksela, tryb zdjęć seryjnych z szybkością do 30 klatek na sekundę i nagrywanie filmów 8K 30p.

  • Nowy, pełnoklatkowy, warstwowy przetwornik obrazu CMOS Exmor RS™ o rozdzielczości 50,1 megapiksela (w przybliżeniu, wartość efektywna) połączony ze zmodernizowanym procesorem obrazu BIONZ XR™ o ośmiokrotnie większej mocy obliczeniowej.
  • Zdjęcia seryjne bez zaników obrazu z szybkością nawet 30 klatek na sekundę
    Szybki odczyt przetwornika pozwalający wyliczać parametry AF/AE 120 razy na sekundę — dwa razy częściej niż w modelu α9 II — nawet przy zdjęciach seryjnych z szybkością 30 kl./s.
  • Jasny, duży wizjer elektroniczny OLED Quad-XGA typu 0,64″ o rozdzielczości około 9,44 mln pikseli, po raz pierwszy na świecie odświeżany z częstotliwością 240 kl./s
    Cicha, niewibrująca migawka elektroniczna.
  • Pierwszy raz na świecie skompensowane migotanie podczas zdjęć z użyciem zarówno migawki mechanicznej, jak i elektronicznej.
  • Po raz pierwszy w serii Alpha™ synchronizacja błysku z migawką elektroniczną przy czasie otwarcia migawki do 1/200 s.
  • Najkrótszy na świeciev czas synchronizacji błysku z migawką mechaniczną: do 1/400 s
    Nagrywanie wyjątkowo szczegółowych filmów 8K 30p XAVC HS z 10‑bitowym próbkowaniem 4:2:0 z oversampingiem 8,6K, jak również filmów 4K 120p z 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2.
  • Szeroki zakres dynamiczny: 15 stopni przy fotografowaniu i ponad 15 przy filmowaniu.
  • Udoskonalony system Real-time Eye AF do ustawiania ostrości w czasie rzeczywistym na oczy ludzi i zwierząt, nowy system Real-time Eye AF do fotografowania ptaków i funkcja śledzenia w czasie rzeczywistym automatycznie utrzymująca właściwą ostrość.
  • 5-osiowy optyczny stabilizator obrazu w korpusie: możliwość wydłużenia czasu otwarcia migawki o 5,5 stopnia.
  • Znana z kamer FX9 i FX6 matryca kolorów S-Cinetone nadająca obrazowi charakterystyczny, filmowy wygląd.
  • Rozwiązania ułatwiające użycie w zastosowaniach profesjonalnych, w tym wbudowane najszybsze na rynku łącze Wi-Fi, łącze SuperSpeed USB 10 Gb/s, Ethernet 1000BASE-T i inne.

Firma Sony, będąca światowym liderem w technologii przetworników obrazu i obrazu cyfrowego, zapowiedziała wprowadzenie do oferty przełomowego bezlusterkowego aparatu α1 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu. Model ten dobitnie potwierdza, że firma pragnie być numerem 1 na rynku, oferując najlepsze połączenie nowatorskich cech i funkcji.

Aparat α1 to najbardziej zaawansowany technologicznie ze wszystkich korpusów Sony. Wyróżnia go wysoka rozdzielczość i duża szybkość — na poziomie nie osiągniętym dotąd w żadnym aparacie cyfrowym. Nowy, pełnoklatkowy, warstwowy przetwornik obrazu CMOS Exmor RS™ o rozdzielczości 50,1 megapiksela, wyliczanie parametrów AF/AE do 120 razy na sekundę, nagrywanie filmów 8K 30p z 10-bitowym próbkowaniem 4:2:0 i inne cechy sprawią, że aparat α1 umożliwi twórcom utrwalanie obrazów, jakie dotychczas pozostawały poza zasięgiem możliwości.

— Zawsze przywiązujemy dużą wagę do opinii naszych klientów i wprowadzamy na rynek kolejne innowacje, by znacznie przekroczyć ich oczekiwania — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe. — α1 pokonuje wszystkie obecne bariery i wyznacza nowy poziom tego, co może osiągnąć twórca używający jednego aparatu. Najbardziej cieszą nas nie jego zaawansowane cechy, tylko zdolność do uchwycenia tego, co nigdy wcześniej nie mogło być uchwycone. α1 daje całe mnóstwo nowych możliwości twórczych. Dzięki niemu niemożliwe stało się możliwe.

Nowo opracowany przetwornik obrazu z wbudowaną pamięcią połączono ze zmodernizowanym procesorem obrazu BIONZ XR. Umożliwiło to wykonywanie serii 50,1-megapikselowych zdjęć z niesamowitą szybkością 30 kl./s i wyliczaniem parametrów AF/AE nawet 120 razy na sekundę. Do zwiększenia potencjału aparatu α1 przyczynia się wizjer elektroniczny OLED Quad-XGA o rozdzielczości 9,44 mln pikseli, odświeżany z częstotliwością do 240 kl./s — bez zanikania obrazu. Nowością w serii α jest możliwość nagrywania filmów 8K 30p z 10-bitowym próbkowaniem koloru 4:2:0. α1 umożliwia też nagrywanie filmów 4K 120p/60p z 10-bitowym próbkowaniem 4:2:2 i jest wyposażony w technologię przetwarzania koloru S-Cinetone. Zapewniono też wiele funkcji ułatwiających profesjonalne zastosowania w terenie, między innymi 3,5 razy większą prędkość bezprzewodowej transmisji z użyciem protokołu FTP.

Wyjątkowa rozdzielczość i szybkość

Zdjęcia seryjne z szybkością do 30 klatek na sekundę

Dzięki wydajnemu działaniu korpus α1 utrwala chwile, które inaczej byłyby stracone. Tym samym zapewnia fotografowi szybkość potrzebną do uchwycenia poruszających się obiektów. Duża szybkość odczytu 50,1-megapikselowego przetwornika obrazu i pojemny bufor pozwalają wykonywać serie zdjęć liczące do 155 pełnoklatkowych obrazów RAW z kompresją lub 165 pełnoklatkowych obrazów JPEG w tempie do 30 klatek na sekundę — z użyciem migawki elektronicznej i pełną wydajnością śledzenia AF i AE.

Dzięki imponującej szybkości wyliczania parametrów AF/AE — nawet 120 razy na sekundę — aparat α1 będzie dokładnie utrzymywać ostrość nawet na szybko poruszających się obiektach. Może też automatycznie korygować ekspozycję nawet przy nagłych zmianach jasności, ponieważ opóźnienie reakcji systemu AE wynosi zaledwie 0,033 sekundyii.

Zaawansowany wizjer elektroniczny po raz pierwszy na świecieiv odświeżany z częstotliwością 240 kl./s

Dopełnieniem zdolności aparatu α1 do fotografowania z niespotykaną dotąd szybkością jest elektroniczny wizjer pierwszy raz na świecieivodświeżany w tempie 240 kl./sxiv. Obraz w wizjerze nie znika w czasie ustawiania ekspozycji, dzięki czemu możliwy jest ciągły podgląd i efektywne komponowanie ujęć oraz śledzenie obrazu nawet podczas zdjęć seryjnych. Wyposażony w zaawansowane elementy optyczne wizjer OLED Quad-XGA typu 0,64″ ma najwyższą rozdzielczość w swojej klasie: około 9,44 mln pikseliiv. Powiększenie 0,90×, pole widzenia 41° (po przekątnej) i duża odległość od oka (25 mm) gwarantują dobrą widoczność całego kadru i niski poziom zniekształceń.

Zaawansowany system AF

Firma Sony nieustannie pokonuje bariery w technologii automatyki ostrości. W aparacie α1 wprowadzono system pozwalający precyzyjnie śledzić obiekty, które poruszają się szybko i w skomplikowany sposób. W płaszczyźnie ogniskowej znajduje się 759 gęsto rozmieszczonych pól AF opartych na wykrywaniu fazy. Pokrywają one około 92% kadru, zapewniając dokładność i niezawodność ustawiania ostrości na sceny, które mogłyby sprawić kłopot innym systemom.

Dzięki nowemu procesorowi obrazu BIONZ XR dokładność wykrywania przez drugi z tych zaawansowanych systemów jest o 30% większa niż w poprzednim rozwiązaniui. Rezultat to precyzyjne i niezawodne wykrywanie również wtedy, gdy twarz jest nie w pełni zwrócona w stronę obiektywu. Dzięki udoskonaleniom w technologii rozpoznawania obiektów system Real-time Eye AF aparatu α1 ułatwia fotografowanie nie tylko ludzi i zwierząt, lecz także ptakówxi — po raz pierwszy w serii α. Zoptymalizowane algorytmy zapewniają nieprzerwane śledzenie także wtedy, gdy nagle zmieni się kadrowanie lub ptak zerwie się do lotu.

Aparat α1 ma również funkcję śledzenia w czasie rzeczywistym — rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, które dokładnie utrzymuje ostrość. Algorytm rozpoznawania obiektów przetwarza informacje przestrzenne w czasie rzeczywistym na podstawie koloru, wzoru (poziomu jasności) i odległości od obiektu (głębi).

Cicha, niewibrująca migawka elektroniczna

Szybki odczyt danych z przetwornika obrazu umożliwił zmniejszenie zniekształceń spowodowanych liniowym przebiegiem migawki. Teraz są one nawet 1,5 raza mniejsze niż w aparacie α9 II. Po raz pierwszyv na świecie można także skompensować migotanie podczas zdjęć seryjnych z użyciem migawki elektronicznej. Migawka elektroniczna działa bezgłośnie i nie powoduje wibracji. Teraz można więc bezstresowo fotografować w stwarzającym problemy oświetleniu: pod świetlówkami i innymi rodzajami sztucznego światła, które mogą powodować migotanie. Po raz pierwszy w aparacie α możliwa jest synchronizacja migawki elektronicznej z lampą błyskową — przy czasie do 1/200 s. Oznacza to zdecydowanie większą swobodę podczas zdjęć, ponieważ z zalet migawki elektronicznej będzie można korzystać także przy pracy z lampą błyskową.

System migawki z dwoma napędami zapewniający synchronizację z lampą przy 1/400 s

Unikatową cechą aparatu α1 jest najkrótszy na świecie czas synchronizacji z lampą błyskowąv podczas zdjęć z użyciem migawki mechanicznej. Wynosi on tylko 1/400 s, co dodatkowo ułatwia utrwalanie dynamicznych akcji. Oprócz lamelek migawki z włókna węglowego konstruktorzy aparatu α1 zastosowali system migawki z dwoma napędami: sprężynowym i elektromagnetycznym. Rozwiązanie to zapewnia wytrzymałość i lekkość.

Ulepszenia w fotografowaniu z dużą rozdzielczością

Uzupełnieniem dużej liczby pikseli w przetworniku obrazu jest duża czułość i niski poziom zakłóceń. Zakres dynamiczny podczas fotografowania wynosi 15 stopni, a podczas filmowania — ponad 15 stopni. W połączeniu z zaawansowanym systemem przetwarzania pozwala to zapewnić płynne, naturalnie wyglądające przejścia tonalne od cieni do świateł w całym zakresie czułości ISO: od 100 do 32 000 (z możliwością rozszerzenia przy fotografowaniu do 50–102 400).

Udoskonalenia objęły także tryb Pixel Shift Multi Shooting, w którym obecnie rejestrowanych jest do 16 zdjęć w pełnej rozdzielczości. Podczas ich wykonywania aparat przemieszcza matrycę światłoczułą o jeden piksel lub pół piksela, w wyniku czego powstaje 16 wzajemnie przesuniętych obrazów liczących łącznie 796,2 mln pikseli. Fotografie te można później przekształcić w jeden obraz złożony ze 199 mln pikseli (17 280 x 11 520), używając programu komputerowego Sony Imaging Edge™. Jeśli dodać do tego czas synchronizacji z lampą wynoszący 1/200 s, tryb ten idealnie nadaje się do fotografowania architektury, dzieł sztuki oraz wszelkich statycznych obiektów, a wykonane w nim zdjęcia zdumiewają szczegółowością i dokładnością barw.

Profesjonalna jakość obrazu filmowego

Nagrywanie filmów w rozdzielczości 8K

α1 to pierwszy aparat α umożliwiający zapis w formacie XAVC HS obrazu 8K 30p z 10-bitowym próbkowaniem koloru 4:2:0, który dzięki oversamplingowi 8,6K cechuje się nadzwyczajną rozdzielczością. Połączenie tego potencjału z renomowaną technologią autofokusa Sony oraz jakością przejść tonalnych i reprodukcji barw umożliwi użytkownikom aparatu α1 urzeczywistnianie twórczych wizji w najdrobniejszych szczegółach. Materiał filmowy 8K może też zwiększyć elastyczność podczas edycji obrazu 4K w postprodukcji.

Obsługa profesjonalnych formatów wideo

Aparat α1 umożliwia wewnętrzny zapis obrazu 4K z szybkością do 120 klatek na sekundęviii, pozwala więc nagrywać materiał wideo do odtworzenia w nawet 5-krotnie zwolnionym tempie. Funkcja ta jest zgodna z 10-bitowym formatem zapisu 4:2:2, a także z efektywną kompresją międzyklatkową Long GOP i zapewniającą wysoką jakość kompresją wewnątrzklatkową (All-I).

Aparat α1 jest wyposażony w matrycę kolorów S-Cinetone, która nadaje kolorom i odcieniom skóry taki sam wygląd, jak kamery FX9 i FX6. S-Cinetone spełnia rosnące zapotrzebowanie na bardziej ekspresywną głębię. Zapewnia naturalne tony ze środka skali, jak również łagodne kolory i atrakcyjne światła. Krzywa gamma S-Log3 zapewnia ponad 15-stopniowy zakres dynamiczny, a ustawienia przestrzeni barw S-Gamut3 i S-Gamut3.Cine pozwalają z łatwością dopasować materiał filmowy z aparatu α1 do ujęć z kamery filmowej VENICE, kamkordera FX9 i innych profesjonalnych kamer filmowych.

System rozpraszania ciepła

Aby aparat nie przegrzewał się mimo niewielkich wymiarów obudowy, unikatowy system chłodzenia utrzymuje temperaturę przetwornika i procesora obrazu w normalnym zakresie roboczym. Pozwala to na nieprzerwane nagrywanie materiału wideo 8K/30p przez około 30 minut.

Ułatwione zdjęcia z ręki

Precyzyjny stabilizator obrazu z czujnikami żyroskopowymi oraz zoptymalizowane algorytmy stabilizacji obrazu pozwalają wydłużyć czas otwarcia migawki nawet o 5,5 stopnia i nadal uzyskać najlepszą jakość obrazów o wysokiej rozdzielczości z 50,1-megapikselowego przetwornika aparatu. Korpus α1 pozwala wybrać także tryb „aktywny”, bardzo efektywny przy filmowaniu z ręki. Jeśli do postprodukcji używane są programy komputerowe Sony Catalyst Browse lub Catalyst Prepare, można skorzystać z dokładnej funkcji stabilizacji obrazu, która obsługuje metadane z wbudowanego w aparat żyroskopu.

Lista cech i funkcji aparatu α1 jest znacznie dłuższa i obejmuje między innymi reprodukcję przez łącze HDMI 16-bitowego materiału RAW na rejestrator zewnętrzny w celu zapewnienia maksymalnej swobody przetwarzania w postprodukcji, cyfrowe łącze audio dodane do stopki Multi Interface (MI), by umożliwić nagrywanie czystszego dźwięku z zgodnego zewnętrznego mikrofonu Sony czy odczyt indywidualny odczyt wszystkich pikseli z oversamplingiem 5,8K poprawiający rozdzielczość filmów 4K nagrywanych w trybie Super 35mm.

Sprawniejsza praca dzięki technologiom sieciowym, w tym możliwości podłączania urządzeń zgodnych z sieciami 5G

Aparat α1 pozwala na użycie zaawansowanych łączy pomyślanych i skonfigurowanych dla foto- i wideoreporterów, którzy muszą jak najszybciej dostarczyć materiał zdjęciowy lub filmowy z imprezy sportowej lub innego wydarzenia. Dostępnych jest między innymi kilka funkcji do szybkiego, niezawodnego przesyłania plików. Wbudowane najszybsze na rynkuxiii łącze bezprzewodowej sieci LAN (IEEE 802.11a/b/g/n/ac) umożliwia pracę w pasmach 2,4 i 5 GHz, z niezawodną łącznością zapewnianą przez dwie anteny. W paśmie 5 GHz obsługiwana jest także technologia MIMO 2×2, dzięki czemu prędkość bezprzewodowej transmisji z użyciem protokołu FTP jest 3,5 razy większa niż w aparacie α9 II. Będzie to poważną zaletą dla fotoreporterów i autorów zdjęć sportowych, w których pracy pierwszorzędne znaczenie ma szybkość dostarczenia materiału. Zapewniono także złącze USB Type-C, umożliwiając szybkie przesyłanie dużych plików z obrazami do zdalnego komputera. Aparat α1 jest także wyposażony w złącze sieciowe 1000BASE-T do szybkiego, stabilnego przesyłania danych i zdalnego sterowania. Obsługa protokołu FTPS (File Transfer Protocol over SSL/TLS) pozwala zwiększyć bezpieczeństwo danych poprzez szyfrowanie SSL lub TLS.

Oprócz formatów RAW z kompresją i bez kompresji aparat α1 pozwala wybrać efektywny format RAW z bezstratną kompresją, która nie powoduje żadnego pogorszenia jakości. Pojawiło się też nowe ustawienie jakości obrazów JPEG/HEIF — „Lekka”. Po jego wybraniu zapisywane pliki są mniejsze niż przy ustawieniu „Standardowy”. Oznacza to, że pracujący pod presją czasu fotoreporterzy i fotografowie sportu mogą szybciej przesłać swoje zdjęcia. W aparacie α1 obok uniwersalnego zestawu formatów RAW i JPEG dostępny jest także format HEIF (High Efficiency Image File). Zapewnia on płynne, 10-bitowe przejścia tonalne, które nadają bardziej realistyczny wygląd niebu, portretom i innym scenom, w których bardzo ważna jest delikatna, naturalna gradacja. Uniwersalność aparatu α1 zwiększa też wbudowana funkcja przycinania obrazu do wybranych proporcji, rozmiaru lub położenia.

Aparat α1 jest zgodny z wieloma aplikacjami, dodatkami i narzędziami. Aplikacja Imaging Edge Mobile i program komputerowy Imaging Edge Desktop pozwalają w prosty sposób przesyłać pliki RAW i pliki z bezstratną kompresją, jak również zdalnie obsługiwać dwie funkcje systemu AF: Śledzenie dotykiem i Ostrość dotykiem. Aplikacja Transfer & Tagging add-on (w wersji 1.3 lub wyższej) pozwala automatycznie przekształcać notatki głosowe załączone do plików z obrazami na podpisy tekstowe oraz przesyłać pliki z urządzenia mobilnego na serwer FTP. Do przeglądania ujęć wideo z aparatu Sony i zarządzania takimi nagraniami służą programy komputerowe Catalyst Browse i Catalyst Preparexxvi. Dostępne jest także narzędzie Remote Camera Tool, które pozwala zdalnie zmieniać ustawienia aparatu i sterować nim z komputera podłączonego przewodem sieci LAN. Obejmuje ono różne ulepszenia uwzględniające potencjał aparatu α1: szybsze przesyłanie, reakcje na dotyk czy obsługę dwóch gniazd na karty pamięci i formatu HEIF.

Niezawodność i łatwa obsługa

Użytkownicy profesjonalni potrzebują czegoś więcej niż tylko zaawansowane funkcje, parametry i możliwości. Dla nich niezwykle ważna jest także niezawodność i wytrzymałość. Aparat α1 ma dwa gniazda na karty pamięci. Obsługują one zarówno karty SDXC/SDHC UHS-I i UHS-II, jak i nowe karty CFexpress typu A, zwiększając ogólną pojemność oraz prędkości odczytu i zapisu. Do zwiększenia trwałości przyczynia się obudowa ze stopu magnezu. Aparat jest zasilany z wydajnego akumulatora Z, którego czas pracy można wydłużyć, dodając uchwyt pionowy VG-C4EM (sprzedawany oddzielnie). Udoskonalono funkcję usuwania pyłu, a w celu ochrony przetwornika obrazu wprowadzono funkcję zamykania migawki w momencie wyłączania zasilania. Z kolei zabezpieczenia przed pyłem i wilgocią zwiększają niezawodność w trudnych warunkach pracy. Aparat jest wyposażony w wytrzymałe, niezawodne złącze HDMI typu A. Obsługuje system zasilania USB PD (Power Delivery), pozwalający doprowadzić większą moc z zewnętrznego źródła. W rezultacie użytkownik może nagrywać materiał filmowy przez dłuższy czas, w minimalnym stopniu zużywając zapas energii w akumulatorze.

Zmodyfikowane menu jest prostsze w użyciu, a dzięki dotykowemu systemowi obsługi stało się bardziej intuicyjne i szybsze w działaniu. 3,0-calowy ekran LCD o rozdzielczości około 1,44 mln pikseli obsługuje funkcje „Ostrość dotykiem” i „Śledzenie dotykiem”. Aby ułatwić dostosowanie aparatu do własnych potrzeb, pewne ustawienia zmieniają się teraz odpowiednio do wybranego trybu pracy. Może to być zaletą, gdy ustawienia przysłony, czasu otwarcia migawki i innych parametrów używane do fotografowania mają być inne niż przy filmowaniu.

Dostępność

Pełnoklatkowy aparat z wymiennymi obiektywami α1 pojawi się w Europie w marcu 2021 r.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .