Po co Polakowi smartfon?
Xiaomi przeprowadziło w ostatnich dniach bardzo ciekawe badanie, które pokazuje do czego Polakowi służy smartfon. Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1078 osób w dniach 7-10 maja.
Wyniki są dość zaskakujące. Ciekawe są też dwa ostatnie pytania dotyczące Igi Świątek, dziewiątej rakiety WTA po niedzielnym sukcesie w Rzymie i ambasadorki Xiaomi. Pamiętajcie, ze pytania były zadawane przed turniejem w stolicy Włoch.
1. Czy korzystasz ze smartfona?
To nie jest żadnym zaskoczeniem – 93 proc. Polaków korzysta ze smartfonów – widać to dobrze w metrze, autobusach, tramwajach oraz na domówkach. Smartfony są popularne najbardziej, bo u 98 proc. wśród osób młodych – do 24 roku życia. Co ciekawe, taką samą popularność zdobyły wśród osób w średnim wieku, czyli pomiędzy 45 i 54 rokiem życia.
2. W jakim celu najczęściej używasz smartfona?
Główne powody korzystana ze smartfona to komunikacja i dostęp do informacji w internecie. 4 na 5 Polaków najczęściej używa smartfona do rozmów, a ponad połowa do pisania wiadomości tekstowych. Z tych komunikacyjnych funkcji bardziej korzystają kobiety, tak samo jak z funkcji robienia zdjęć lub nagrywania filmów. Również warto podkreślić, że co druga pani przyznaje się do korzystanie z mediów społecznościowych lub aplikacji randkowych. W tym aspekcie panowie są bardziej wstrzemięźliwi lub skryci – w badaniu takie wykorzystanie smartfona zadeklarował co trzeci mężczyzna. Tak jak kobiety przodują w poszukiwaniu relacji międzyludzkich, tak mężczyźni są liderami w poszukiwaniu drogi do celu i prześcigają panie o 7 punktów procentowych w korzystaniu z nawigacji i planowania tras. Dwie osoby na pięć używają smartfonów do dostępu do usług bankowych lub do płatności zbliżeniowych.
3. W jakich nietypowych celach zdarza Ci się najczęściej używać smartfona?
Najcenniejszą, według Polaków, funkcją dodatkową smartfonu jest latarka, do której używania przyznają się trzy osoby na cztery. 27 proc. respondentów liczy swoje kroki smartfonem – oczywiście nie na kalkulatorze, ale za pomocą wbudowanego akcelerometru. Co trzecia pani i co szósty pan traktuje smartfon jako lusterko – albo do podziwiania swojej urody, albo do sprawdzenia, kto siedzi z tyłu. Dla 2 proc. mężczyzn telefon spełnia się w roli otwieracza do butelek. 1 osoba na 100, niezależnie od płci, wyładowuje na smartfonie swoją złość.
4. Jak często uprawiasz sport?
Posiadacze smarfonów z dystansem podchodzą do uprawiania sportu. Co piąty deklaruje codzienne ćwiczenia, a blisko co czwarty – ćwiczenia 2-3 razy w tygodniu. 25 proc. w ogóle nie uprawia sportu. Do sportowego trybu życia częściej przyznają się panowie. Tak jak wśród młodszych dorosłych przeważa rekreacja i tylko 17 proc. nie ćwiczy, tak między 35 a 54 rokiem życia mamy więcej wyczynowców. Blisko co czwarta osoba deklaruje, że uprawia sport codziennie, lub prawie codziennie i jednocześnie tyle samo, że, nie jest zainteresowana taką formą spędzania czasu. Sportosceptyków jest najwięcej, bo aż 36 proc wśród osób powyżej 55 roku życia.
5. Czy uprawiasz sport amatorsko czy profesjonalnie (zawodowo)?
Wśród osób, które korzystają ze smartfonów i uprawiają sport 97 proc. deklaruje się jako amatorzy, a 3 proc. jako zawodowcy. Co ciekawe, nieznacznie więcej mężczyzn deklaruje się jako profesjonaliści. Są przedstawicielami grupy wiekowej do 34 lat. Dla zainteresowanych, dodamy tylko, że nasi młodzi sportowcy zawodowi prowadzą głównie działalność gospodarczą. W tej grupie najwięcej osób deklaruje wykształcenie wyższe.
6. Czy używasz smartfona podczas aktywności sportowych lub w celach związanych z uprawianiem sportu?
Można uznać, że pomiędzy osobami korzystającymi ze smartfona w celach związanych z uprawianiem sportu i osobami niekorzystającymi panuje remis ze wskazaniem na korzystających (55 proc. do 45 proc.). Takich możliwości nowoczesnych smartfonów używa 55 proc. osób uprawiających sport codziennie lub prawie codziennie. Jednocześnie 3 na 4 profesjonalnych sportowców mierzy i analizuje swoje parametry i postępy za pomocą smartfona.
7. Czy udostępniasz swoje wyniki treningowe albo zdjęcia lub nagrania wideo ze swoich treningów w mediach społecznościowych lub w aplikacjach sportowych?
Tylko co czwarty uprawiający sport respondent chwali się swoimi wynikami w mediach społecznościowych lub aplikacjach. W tym chwaleniu przeważają mężczyźni – bo aż co trzeci dzieli się swoimi osiągnięciami. Panie są bardziej powściągliwe i w sieci znajdziemy wyniki tylko 18 proc. z nich. Sytuacja jest odmienna, kiedy spojrzymy na podział amatorzy i profesjonaliści. 80 proc. zawodowców udostępnia swoje osiągnięcia w mediach społecznościowych i aplikacjach. Wśród amatorów taka grupa wynosi 20 proc.
8. Do jakich czynności związanych ze sportem używasz smartfona?
Na smartfonie sport uprawiamy głównie w stronie biernej. Połowa respondentów obstawia i sprawdza w ten sposób wyniki sportowe, ogląda transmisje, śledzi swoich idoli w mediach społecznościowych oraz wdaje się w dyskusje na tematy sportowe. Niekwestionowanymi liderami dyskusji są osoby identyfikujące się jako (uprawiające sport zawodowo – 42 proc. z nich przejawia taką aktywność. Z naszego badania wynika, że w sport na smartfonie bardziej angażują się mężczyźni, którzy w prawie każdej odpowiedzi dublują kobiety.
9. Czy używasz na smartfonie aplikacji sportowych lub dietetycznych?
Z naszego badania wynika, że aplikacje sportowe są bardziej popularne niż dietetyczne (16 proc. – 7 proc.). Co dziesiąty respondent korzysta z obu kategorii aplikacji jednocześnie. Z badania wynika, że mężczyźni bardziej są zainteresowani aplikacjami sportowymi (22 proc.), a kobiety – dietetycznymi lub mieszanymi. Częstotliwość uprawiania sportu i korzystania z aplikacji sportowych idą z sobą w parze. Osoby traktujące sport bardziej rekreacyjnie chętniej stosują aplikacje dietetyczne lub sportowe i dietetyczne. Bardzo ciekawe wyniki zaobserwowaliśmy w przypadku podziału na amatorów i profesjonalistów. 20 proc. amatorów korzysta z aplikacji sportowych, 8 proc. z dietetycznych, 10 proc. z obu, a 61 proc. w ogóle nie używa z takiej formy wsparcia. Wśród profesjonalistów 31 proc. śledzi i analizuje to, co zjadło, 15 proc. wyniki swoich treningów, a 20 proc. – i jedno, i drugie.
10. Czy oglądasz na smartfonie transmisje zawodów sportowych?
23 proc. respondentów ogląda na smartfonie transmisje zawodów sportowych. W podziale na płcie to domena mężczyzn (34 proc. – 14 proc.). W podziale na wiek sport na komórce śledzą głównie osoby w wieku 18-44 lata (ok. 30 proc.) oraz takie, które częściej uprawiają sport (ok. 30 proc.). Transmisje w telefonie są popularne wśród osób zatrudnionych na umowę o pracę lub na zlecenie. To może być ciekawa informacja dla pracodawców.65 proc. profesjonalnych sportowców ogląda transmisje sportowe w telefonie.
11. Transmisje zawodów jakich dyscyplin sportowych najczęściej oglądasz na smartfonie?
Popularność transmisji oglądanych na smartfonie jest podobna do popularności danego sportu. Ponad połowa transmisji to mecze piłki nożnej. Jedna czwarta to skoki narciarskie i siatkówka. Co ciekawe, u panów trzy pierwsze miejsca to piłka nożna (59 proc.), skoki narciarskie (25 proc.) i siatkówka (22 proc.). U pań kolejność to: piłka nożna (42 proc.), siatkówka (26 proc.) i skoki (22 proc.) Transmisje tenisa ziemnego znalazły się na piątym miejscu, po sportach walki. Oglądanie zmagań na kortach przez smartfona deklaruje 12 proc. oglądających transmisje: 16 proc. kobiet i 10 proc. mężczyzn. Na kolejnych miejscach znalazły się transmisje z zawodów żużlowych (11 proc.) i mecze koszykówki (10 proc.)
12. Jak często oglądasz na smartfonie transmisje zawodów z dyscyplin, które zaznaczyłeś w poprzednim pytaniu?
Oglądanie wydarzeń sportowych na ekranie komórki deklarujemy najczęściej 2-3 razy w miesiącu. Taką częstotliwość zaznaczyli zarówno panie, jak i panowie. Codziennie przez smartfona zmagania sportowców śledzi 5 proc. Polaków – mężczyźni to 6 proc., kobiety to 1 proc. Raz na kwartał zawody sportowe śledzi 8 proc. respondentów: 14 proc. pań i 5 proc. panów.
13. Gdy oglądasz transmisję zawodów sportowych na smartfonie, to ile czasu Ci to zazwyczaj zajmuje za jednym razem?
Śledzenie wydarzeń sportowych na ekranie smartfona to domena prawdziwego kibica, który chłonie każdą chwilę zmagań. Dlatego ponad 30 proc. respondentów poświęca na oglądanie zawodów przez komórkę od pół godziny do dwóch godzin. Powyżej 2 godzin i poniżej kwadransa zawody przez smartfona śledzi około 7 proc. widzów.
14. W jakich sytuacjach oglądasz najczęściej transmisje zawodów sportowych na smartfonie?
W połowie przypadków smartfon służy nam do śledzenia zawodów w trakcie podróży. W 28 proc. przypadków – podczas jedzenia i gotowania lub przeglądania mediów społecznościowych. W co czwartym przypadku – sport na komórce oglądamy równolegle z telewizorem. 16 proc. respondentów przyznaje, że śledzi sport na ekranie smartfona w pracy. W 15 proc. przypadków – w trakcie spotkań rodzinnych lub towarzyskich.
15. Jak często grasz w gry na smartfonie?
Sport to coraz częściej e-sport. Do grania na telefonie przyznaje się 55 proc. badanych użytkowników. Blisko co czwarty ankietowany użytkownik smartfona przyznaje, że gra w gry codziennie lub prawie codziennie. W tej dyscyplinie bardziej aktywne są panie – co czwarta gra każdego lub prawie każdego dnia. W przypadku panów regularnym graczem jest co piąty.
16. Czy według Ciebie Iga Świątek zostanie jedną z trzech najlepszych tenisistek na świecie do końca 2021 roku?
Jedna trzecia ankietowanych nie potrafi przewidzieć rozwoju sytuacji w rankingu WTA. Blisko połowa ankietowanych wierzy w Igę i jej kolejne awanse w rankingu. Bardziej w twój sukces wierzą kobiety (52 proc.) oraz – dla wielu z nich Iga jest idolką. Kibicami Igi są osoby uprawiające sport raz w miesiącu (66 proc.) oraz sportowi profesjonaliści (58 proc.).
17. Wyobraź sobie że możesz spędzić czas w towarzystwie Igi Światek. Jaką formę wspólnego spędzenia czasu z Igą Świątek byś wybrał?
Większość respondentów najchętniej napiłaby się z Igą kawy i porozmawiała (37 proc.) Są to głównie osoby powyżej 44 roku życia (45 proc). Osoby młodsze, do 24 lat, chętnie wzięłyby u Igi lekcję tenisa (23 proc.). Co dziesiąta osoba w wieku 25-34 lata wystąpiłaby u boku Igi w sesji zdjęciowej. Na rozegranie meczu z Igą odważyliby się głównie sportowi profesjonaliści – taką chęć zadeklarowało 23 proc. badanych.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1078 osób.
Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 7 – 10 maja 2021. Metoda: CAWI.
Komentarze: 1
Nie 93% Polaków tylko niecałe 1000 Polaków z 1078 badanych.
Cieszę się że poza bzdetnym marketingiem, tam gdzie jest to potrzebne w faktycznie działających firmach nikt takich bezsensownych danych do niczego nie używa. Próba miliona osób nie byłaby tutaj w żaden sposób reprezentatywna.