Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Polacy kupują coraz droższe telewizory – o rynku telewizorów rozmawiamy z polskim szefem sprzedaży RTV w Samsung Electronics Polska

Polacy kupują coraz droższe telewizory – o rynku telewizorów rozmawiamy z polskim szefem sprzedaży RTV w Samsung Electronics Polska

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 2 lata temu

Ile soundbarów Samsunga kupili Polacy w 2021 roku? Jak bardzo popularny jest nowy projektor The Freestyle na świecie? Czy w Polsce pojawi się usługa Samsung TV Plus? Dlaczego Samsung zmienił wygląd swojego Smart TV w 2022 roku? Na te i inne pytania odpowiada Grzegorz Stanisz Szef sprzedaży i marketingu działu RTV SAMSUNG ELECTRONICS POLSKA.

Paweł Okopień: Jaki był rok 2021 dla telewizorów i soundbarów Samsunga w Polsce? Czy coś Cię zaskoczyło w wynikach sprzedaży?

Grzegorz Stanisz: Rok 2021 był kolejnym – po 2020 – bardzo dobrym czasem na rynku elektroniki domowej. Polacy kupili blisko 2,1 miliona telewizorów – czyli podobnie jak w doskonałym roku ubiegłym – jednak wybierając produkty większe, lepiej wyposażone, co miało odzwierciedlenie we wzroście średniej ceny rynkowej o ok 20%.

To na pewno dla całej branży było miłym zaskoczeniem, gdyż był to już kolejny rok wzrostów. Bardzo mnie cieszy, że do polskich domów trafiają teraz telewizory wyższej klasy z większymi ekranami, gdyż dodatkowo umacnia to pozycję Samsunga, lidera na rynku TV w Polsce od ponad 15 lat.

Zgodnie z naszymi przewidywaniami w 2021 Polacy kupili więcej telewizorów z technologią QLED o przekątnej ekranu 65” i 75”. Ich sprzedaż wzrosła odpowiednio o 40% i 60% rok do roku. Na rynku łączny wzrost tych kategorii to około 30%.

Cieszy nas bardzo dobre przyjęcie nowych telewizorów QLED i Neo QLED, które wraz z nowymi rozwiązaniami oferującymi jeszcze lepszą jakość obrazu i dźwięku znalazły wielu nabywców. Bardzo dynamicznie urosła także kategoria telewizorów Lifestyle – w szczególności Samsung The Frame, który znalazł na całym świecie w ubiegłym roku ponad milion nabywców, a w Polsce możemy poszczycić się przekroczeniem 20 tysięcy sprzedanych takich telewizorów. To bardzo dynamicznie rosnący segment rynku, gdyż The Frame z funkcją wyświetlania obrazów z najlepszych światowych muzeów trafia w gusta osób poszukujących ekranu także jako elementu wystroju wnętrza, a nie tylko źródła codziennej rozrywki.

Ubiegły rok to bez wątpienia także dobry rok dla soundbarów Samsunga. Wzrost dostępności filmów z dźwiękiem przestrzennym Atmos – tylko na jednej z popularnych platform streamingowych tytułów z tym kodekiem dźwięku jest ponad 700 –zwiększył zainteresowanie kinowymi wrażeniami w domu. W rezultacie w 2021 nasze soundbary trafiły do ponad 100 tys. polskich salonów. To blisko 30% więcej niż w roku ubiegłym. Wynik ten daje nam pozycję lidera w tej kategorii w Polsce – i to już 8. rok z rzędu.

Rok 2022 to w Polsce przejście na DVB-T2/HEVC, szansa na lepszą jakość obrazu w telewizji naziemnej. Państwo zapowiada dopłatę do dekoderów. Czy ta zmiana odbija się już jakoś na sprzedaży telewizorów? Czy dopłata do dekoderów działa na waszą szkodę, jako producenta telewizorów z odpowiednim tunerem?

DVB-T2 to więcej kanałów z programami, lepsza jakość nie tylko obrazu ale i dźwięku oraz nowe usługi. Wyższa rozdzielczość nadawanego obrazu, zaawansowane kodeki dźwięku oraz usługi interaktywne oferowane przez Internet bez wątpienia najlepiej prezentują się na ekranie nowoczesnego, dużego telewizora. Przygotowywaliśmy się do tej zmiany od dawna i nawet część naszych telewizorów wyprodukowanych już w 2015 roku oraz później jest gotowa na zmianę sposobu rozsyłania sygnału telewizyjnego.

Dopłata do odbiorników sygnału telewizji naziemnej, spełniających najnowsze wymagania, jest bardzo dobrą inicjatywą kierowaną do gospodarstw zagrożonych wykluczeniem cyfrowym i technologicznym. Liczę, że będzie ona stymulować zainteresowanie samą zmianą nadawania sygnału oraz związanymi z tym benefitami domowej rozrywki. Wybranie najlepszego urządzenia dopasowanego do możliwości i potrzeb domowych jest kluczowe. Jestem przekonany, że wielu klientów wybierze telewizor także ze względu na to, że oferuje on większą wygodę.

Prostota obsługi, jeden pilot, możliwość połączenia z internetem i korzystania z wielu usług to zaleta telewizora. Jeśli połączymy np. dekoder do telewizora kineskopowego, SD czy Full HD nie będziemy mogli skorzystać z wysokiej rozdzielczości – np. 4K – nadawanego programu, a więc z większej liczby detali czy lepszego kontrastu.

Wybacz, ale pozostanę jeszcze przy tej lokalnej tematyce. Sporo się mówi o telewizorach produkowanych w Polsce, część producentów to podkreśla w swojej komunikacji marketingowej, choć często mówimy też niestety jedynie o podstawowym montażu. Natomiast telewizory Samsunga wyjeżdżają z fabryk ulokowanych na południe od Polski. To jednak nie znaczy, że telewizory Samsunga nie powstają w Polsce. Za jaką część oprogramowania odpowiada polskie R&D? Czy zespoły z Warszawy mogą pochwalić się jakimiś wyjątkowymi funkcjami wdrożonym do telewizorów Samsung na całym świecie?

Warszawskie R&D to prawdziwa „fabryka” technologii. Rozwiązania tworzone w Polsce trafiają na rynek lokalny, europejski i globalny Rozwijane są tam systemy operacyjne, platformy typu Smart TV, standaryzowane są metody odbioru i nadawania nowych funkcjonalności sygnału audio-video, w tym także DVB-T2 oraz prace nad telewizją interaktywną. Wszystko to w naszym warszawskim Spire Tower.

Doskonałym przykładem innowacyjności warszawskiego R&D jest interfejs Smart TV znany z telewizorów i projektorów Samsung. Jego pomysł i pierwsza wersja powstała w 2009 roku w Warszawie, a następnie trafiła do telewizorów Samsung na całym świecie i do dziś jest ciągle rozwijany. Tam także powstaje np. oprogramowanie do pralek czy lodówek, które jest między innymi wykorzystywane w produkcji ogromnej fabryki sprzętu AGD we Wronkach. Jest tam zatrudnionych kilka tysięcy osób. Warszawskie R&D firmy Samsung także zatrudnia kilka tysięcy osób i jest jednym z największych na świecie.

Robicie w telewizorach to samo co Apple w komputerach i innych urządzeniach. Łączycie hardware z software i to widać na każdym kroku, to duża przewaga telewizorów Samsung nad konkurencją. Niestety niesie to za sobą też wyzwania na rynkach regionalnych. Część funkcji nie jest dostępna w Polsce. Czy jest szansa, że na naszym rynku pojawi się TV Plus, funkcje związane ze zdrowiem/ fitness albo głosowy asystent Bixby?

TV Plus to funkcjonalność, która jest obecna w wielu krajach, a w Polsce prowadzimy dopiero wstępne prace koncepcyjne. Wymaga to wielu działań związanych z pozyskiwaniem partnerów posiadających prawa do transmisji, zabezpieczeniem infrastruktury, a następnie utrzymaniem tej oferty. To długi i żmudny proces, który jak dotąd nie zakończył się wdrożeniem rozwiązania w Polsce.

Uważam jednak, że obecnie wprowadzona i stale rozwijana platforma Samsung Smart TV już dziś oferuje tak duży wybór treści i możliwości odbioru różnych programów telewizyjnych za pośrednictwem internetu, że każdy z nas jest w stanie zbudować sobie własną „telewizyją ramówkę”.

Funkcje, a właściwie aplikacje z kategorii zdrowie i fitness najczęściej są powiązane z prawami autorskimi w poszczególnych krajach, niestety, w Polsce są jeszcze niedostępne. To nie znaczy, ze w przypadku fitness nie można korzystać w tym zakresie np. z bogatej zawartości filmów instruktażowych szeroko dostępnych np. na You Tube.

Jeśli zaś chodzi o asystenta głosowego Bixby, to czekamy, podobnie jak kilka innych krajów, na uruchomienie tej funkcjonalności. Niestety, język polski należy do tych trudniejszych i należy założyć, że potrwa to jeszcze chwilę.

Nowe telewizory Samsung 2022 to zupełnie nowy interfejs. Wracacie do huba, skąd ta decyzja? Czy właśnie hub Samsunga w Polsce będzie działał lepiej, atrakcyjniej niż podobne rozwiązania w systemach konkurencji?

Samsung rozwija Smart TV od lat i przez wielu przedstawicieli mediów i klientów jest on oceniany jako jedno z najlepszych tego typu rozwiązań, najszybsze i najbardziej intuicyjne. To wyniki stałego rozwoju, badań i wsłuchiwania się w opinie klientów.

Filozofią, która od początku stanowiła o sukcesie naszego Smart TV było takie skonstruowania interfejsu, w którym zgromadzono, w jednym miejscu treści z różnych źródeł. Z telewizji linearnej, aplikacji VOD, i internetu. Dzięki temu każdy mógł stworzyć, skonfigurować własny Smart.

Powrót do huba jest związany ze zwiększeniem liczby miejsc i aplikacji, z których korzystają posiadacze naszych telewizorów, ale także coraz większą liczbą inteligentnych urządzeń, którymi można zarządzać za pośrednictwem ekranu telewizora. W momencie, kiedy pojawią się telewizory z nowym hubem, będziemy zbierali opinie od naszych klientów i od mediów, i jak zawsze postaramy się uwzględnić je przy doskonaleniu naszego Smart TV.

Oferujecie olbrzymie telewizory Neo QLED, najzamożniejsi klienci mogą zdecydować się na gigantyczne ekrany microLED, a mimo to do sprzedaży trafiają kolejne projektory Samsunga. Choć jak rozumiem, nie możemy ich traktować jak zwykłych projektorów obecnych na rynku?

Cieszę się, że Samsung ma możliwość przedstawienia tak szerokiej oferty produktów. Telewizory Neo QLED, QLED, Crystal UHD, linia telewizorów Lifestyle, w których mamy też dwie grupy projektorów – krótkiego rzutu The Premier i zaprezentowany na CES 2022 mobilny The Freestyle.

Każdy z tych niezwykłych projektorów przeznaczony jest dla innej grupy odbiorców. Osoby, które projektują domową salę kinową najpewniej wybiorą laserowe The Premiere. Studenci i osoby, które często zmieniają mieszkania, intensywnie podróżują zapewne wybiorą Freestyle. Jesteśmy różni, mamy różne potrzeby i zróżnicowane portfele.

Nasze projektory nie wymagają specjalnej instalacji, mają systemy audio i zapewniają obraz do 100 cali, a w przypadku jednego z laserowych modeli bliskiego rzutu The Premier do 130 cali. Myślę, że ich dużą zaletą jest także interfejs Smart TV, który użytkownicy doskonale znają z naszych telewizorów. Dzięki temu korzystanie z projektora przychodzi im płynnie i naturalnie, a podobny pilot tylko to ułatwia.

W naszych domach mamy zazwyczaj 2 lub 3 telewizory. Teraz jednym z nich może być projektor podłączony do internetu czy też smartfona. Mam już własne doświadczenia związane z korzystaniem z tych projektorów, i choć są bardzo różne, zrobiły na mnie wrażenie. Szczególnie Freestyle – mały, mobilny projektor z ekranem, który możemy dostosować do swojego pomieszczenia, sufitu w sypialni czy ściany w namiocie.

The Freestyle to produkt kierowany do młodszego pokolenia, myślisz że w Polsce rzeczywiście trafi do osób z generacji Z?

To, w jaki sposób możemy wykorzystać Freestyle ogranicza tylko nasz wyobraźnia. To produkt przeznaczony głównie dla młodych, ale myślę że i nieco starsi są nim mocno zainteresowani. Niewielka waga, zasilanie także z powerbanka, komunikacja ze smartfonem i internetem, autokonfiguracja obrazu, możliwość wykorzystania jako lampy.…

Obraz do 100 cali dzięki projektorowi ważącemu mniej niż kilogram, który można schować do plecaka i zabrać pod namiot? To genialne w swojej prostocie! O tym, że Freestyle wzbudził olbrzymie zainteresowanie świadczy nie tylko ilość publikacji w mediach, ale także sukces przedsprzedaży. W USA, Korei, Ameryce Łacińskiej, we Wschodniej Azji i w Europie błyskawicznie w kilka dni przedsprzedaży zamówiono 10 tysięcy sztuk Freestyle.

W Polsce nasza oferta na przedsprzedaży wyprzedała się w kilka dni. Przygotowujemy właśnie dostawy do Polski z pierwszymi terminami w połowie marca. Masowa dostępność w dobrych sklepach z elektroniką powinna rozpocząć się od połowy kwietnia: powinniśmy zdążyć z dostawami dla osób, które będą chciały kupić urządzenie na majówkowy wyjazd.

Wracając do rynku. Jak kryzys na rynku chipów odbije się na telewizorach? Czy w związku z problemami produkcyjnymi oraz inflacją możemy śmiało powiedzieć „że tanio to już było”? Czy jesteście w stanie rywalizować na rynku tanich telewizorów, a przede wszystkim czy jeszcze chcecie walczyć o ten rynek?

Kryzys na rynku chipów był dla Samsung odczuwalny, lecz mniej dotkliwy niż zaburzenia w logistyce. Oba globalne zjawiska, czyli problemy produkcyjne i zaburzenia w globalnym łańcuchu dostaw mają jednak też wpływ na Polskę i sytuację rynkową. Dodatkowo inflacja, kurs dolara – to wszystko już teraz wpływa na wzrost cen telewizorów.

Jeśli chodzi o kwestię rywalizacji na rynku tak zwanych tanich telewizorów, to użycie określenia „tanie” jest dziś nieco złudne. W przeciągu ostatnich 24 miesięcy średnia cena telewizora kupowanego w Polsce wzrosła z 2000 PLN do ok 2500 PLN a w niektórych miesiącach ostatniego roku nawet do 3000 PLN. Zatem „tanie”, czyli poniżej średniej rynkowej, to nie znaczy gorsze. Bardziej istotne jest to, czy w określonym przedziale cenowym producent może dostarczyć zawansowane rozwiązania sprzętowe z niezawodnym i intuicyjnym system. W tej kategorii jesteśmy konkurencyjni we wszystkich przedziałach cenowych.

Ile jeszcze będziemy czekać na 85” microLED w cenie Q900A? Jak bardzo oddalone od masowej produkcji są obecne microLEDy?

W jednej z publikacji związanych z targami CES 2022 zauważyłeś to, co umknęło wielu innym. Gdy dziś spojrzymy na obudowę telewizora microLED, to nie jest już to taki panel jak jeszcze 2 lata temu.

Teraz microLED wygląda jak telewizor konsumencki. To sygnał, że zbliżamy się coraz bardziej do szerszej obecności rynkowej tych telewizorów. Jak dotąd czas realizacji zamówień na MicroLED był bardzo długi, a cena wysoka.

Prace nad udoskonaleniem metod produkcji cały czas trwają i przyznam, że sam od wielu lat czekam na szeroki debiut rynkowy tych produktów. To ekrany o niezwykłej jakości obrazu, które łączą wszystkie najlepsze cechy obecnie oferowanych technologii, takie jak kontrast, jasność, natężenie kolorów i trwałość.

Każdy, kto widział możliwości technologii microLED długo pozostaje pod jej wrażeniem. Niestety, na jej szeroką obecność na sklepowych półkach musimy jeszcze poczekać.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .