Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Ten o nowych telewizorach TCL z Google TV – Rynek telewizorów #11

Ten o nowych telewizorach TCL z Google TV – Rynek telewizorów #11

Paweł Okopień
paweloko
0
Dodane: 3 lata temu

Nowe telewizory TCL, które będziesz chciał mieć, dane o globalnym rynku telewizorów, wieści o cenach telewizorów QD-OLED i jeszcze więcej. Po urlopowej przerwie wracam do was z pakietem informacji i garstką komentarza do tego, co wydarzyło się w świecie telewizorów w ostatnich dwóch tygodniach.

TCL podnosi poprzeczkę

TCL przedstawił telewizor QLED C63 (C635) oraz P73. To dwie nowości z klasy telewizorów budżetowych. Oba modele to ekrany 60 Hz, oba modele oferują wsparcie dla szerokiej palety barw, oba wspierają Dolby Atmos, Dolby Vision i napędzane są system Google TV. Model C63 dodatkowo otrzymuje warstwę kropek kwantowych, co również powinno pozytywnie wpływać na jakość obrazu.

Miałem okazję zobaczyć je w Vegas i to, na co zwróciłem uwagę, to fakt, że design i jakość wykończenia tych telewizorów jest lepszy niż modeli ubiegłorocznych. Mam nadzieje, że także system działa jeszcze sprawniej, a ceny będą atrakcyjne. TCL wchodząc tu w atrakcyjnie wizualny system Google TV, dodając do budżetowych TV chociażby redukcję opóźnień. Co istotne tańszy model będzie też w wariancie 85-calowym. To pierwszy tak duży telewizor TCL w europejskiej ofercie. Zwiastuje to podniesienie rękawicy na segment do tej pory opanowany przez Koreańczyków. Budżetowe telewizory w rozmiarach 43-85” to naprawdę ciekawa propozycja.

Oczywiście należy pamiętać o tym, że budżetowy telewizor AD 2022 to zupełnie „inna” półka cenowa niż jeszcze 2-3 lata temu. Mam na myśli przede wszystkim zakup 55-calowego telewizora. Obecnie trzeba wydać na niego nie mniej niż 2000 złotych, gdy wcześniej pojawiały się oferty na poziomie 1500 złotych. Ograniczenia w logistyce, chipy, popyt, inflacja zrobiły swoje. TCL podobnie jak rywale z Korei czy Japonii wie już też, że aby klient był zadowolony to produkt musi dostarczać odpowiednich wrażeń z użytkowania, a to oznacza podwyższenie klasy komponentów nawet w tych najniższych seriach.

QD-OLED Sony tańszy niż sądzono

Wiele osób po oficjalnych zapowiedziach telewizorów QD-OLED spodziewało się bardzo wysokich cen. Wszak te telewizory miały być lepsze od ekranów OLED, które dotychczas były oferowane na rynku. Pierwsze wrażenie osób, które obcowały z tymi ekranami zdaje się potwierdzać wysoką jakość obrazu. Natomiast informacje o wycenie modelu A95K od Sony są takie, że ta nie będzie wyższa, a przynajmniej znacząco od zeszłorocznego A90J w dniu jego premiery.

Myślę, że Samsung Display rywalizując z LG nie mógł i nie może sobie pozwolić na wyższą cenę. Już jest na rynku jedna zdecydowanie za droga technologia jaką jest microLED. QD-OLED z racji na gabaryty swoich matryc walczy raczej o rynek półki średnio-wyższej. W przypadku dużych ekranów liczyć się będzie miniLED. Nadchodzące lata zapowiadają się w tej materii bardzo ciekawie. Istotne jest to, że Sony otwarte jest na każdą technologie, która gwarantuje wysoką jakość obrazu – są więc OLEDy, QD-OLED, miniLED, a w segmencie profesjonalnym CrystalLED, czyli autorska technologia microLED. Na oficjalne ceny i sprzedaż tegorocznych telewizorów Sony poczekamy zapewne do połowy marca/początku kwietnia.

Samsung 16 rok z rzędu liderem rynku

Samsung w 2021 roku posiadał 29,5% przychodu z rynku telewizorów, sprzedając ich około 42 miliony sztuk. Ilościowo również jest liderem z 19,8% rynku. Koreański producent przoduje w sprzedaży telewizorów nieprzerwanie od 2006 roku. Ciekawsze jest to co dzieje się z resztą rynkowego tortu. Na przykład druga firma LG zanotowała rekordowe 18,5% udziałów w przychodach, na trzecim miejscu jest Sony, a tuż za nim TCL, piątym graczem natomiast pozostaje Hisense.

Globalna sprzedaż telewizorów w 2021 roku według szacunków analityków z Omdia wynosi 213 milionów urządzeń. To spadek sprzedaży o około 2 miliony urządzeń względem roku 2020. Zarazem to najniższy wynik od 2010 roku.

W tym wszystkim widać umacnianie się pozycji chińskich producentów, ale też mocne utrzymywanie się Sony, które wciąż trzyma się na rynku premium. W danych upublicznionych przez Omdia nie ma też szczegółów odnośnie do podziału ilościowego, a tam pozycja TCL, czy Hisense może być lepsza. Widać też znaczące rozdrobnienie na rynku

Amerykanie przestają płacić za telewizje

Choć dane pochodzą ze Stanów Zjednoczonych to ma to wymiar globalny. W Polsce co prawda operatorzy robią co mogą, aby zachować widzów, zmiany będą dalej postępować, a oferta ewoluować. W 2010 roku, aż 91% gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych korzystało z usług płatnej telewizji, w 2021 roku było to już tylko 50%, a do 2026 roku penetracja tradycyjnej telewizji spadnie poniżej 50%. Jednocześnie około 86% gospodarstw w 2027 roku ma subskrybować platformy VOD. W tej chwili łączna liczba subskrypcji serwisów VOD w USA wynosi 354 mln. W 2027 roku przeciętne amerykańskie gospodarstwo domowe ma opłacać 4,37 usług VOD. Rynek się zmienia i będzie się zmieniał. Transformacja przyśpiesza, ale kolejnym krokiem będą fuzje, zakupy i upadłości serwisów VOD, które przegrają walkę o widza.

Początek ery niezrównanych treści – studium Sony

Sony Professional zamówiło studium dotyczące przyszłości mediów i telewizji w Europie. Wykonała je firma konsultingowa The Future Laboratory. Pełen raport można pobrać tutaj. Osoby zajmujące się w sposób profesjonalny telewizją, mediami wideo, broadcastingiem powinny go przejrzeć. To spojrzenie na transformację rynku właśnie od strony bezpośrednio wewnątrz branży. Ja wrzucam tutaj drobną infografikę, pokazującą kluczowe tematy raportu.

Paweł Okopień

Pasjonat nowinek ułatwiających codzienne życie, obserwator szybko zmieniającego się rynku tech, nurek, maniak wysokiej rozdzielczości i telewizorów.

paweloko
Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .