BMW iX1 – nowy elektryk w gamie Bawarczyków
BMW ogłosiło formalnie odświeżenie gamy swoich modeli z serii X1, jednak przy tej okazji w portfolio pojawił się zupełnie nowy, w pełni elektryczny pojazd – BMW iX1.
Bawarska marka odświeżyła swojego najmniejszego SUV-a – model BMW X1, który od tej chwili staje się jednym z najbardziej wszechstronnych aut w gamie niemieckiego koncernu – przynajmniej jeżeli chodzi o swobodę wyboru rodzaju napędu. Oprócz wcześniej obecnych silników benzynowych, wysokoprężnych, hybryd plug-in mamy nowość – w pełni elektryczne BMW iX1.
BMW pozycjonuje modele X1 w segmencie kompaktowym klasy premium, a samą linię najmniejszego SUV-a określa mianem SAV – Sport Activity Vehicle. Cała odświeżona gama modelu X1 ma trafić do salonów BMW w październiku 2022 roku. Wówczas otrzymamy do wyboru dwa warianty z silnikami benzynowymi, a także dwie odmiany z dieslami (spalinowe jednostki są łączone z instalacją miękkohybrydową). W obu przypadkach moc silnika spalinowego łączona będzie standardowo z 7-stopniową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów Steptronic. Do wyboru będzie również napęd na przednią oś lub xDrive – czyli warianty z napędem na wszystkie koła.
BMW zadeklarowało, że w pełni elektryczne BMW iX1 (dokładniej wersja BMW iX1 xDrive30) pojawi się na rynku “niedługo potem”. Producent nie określił jednoznacznie dokładnego terminu. Należy się jednak spodziewać, że wersja zasilana wyłącznie prądem trafi do salonów już w 2023 roku. BMW X1 i iX1 będą produkowane na jednej linii w zakładach niemieckiej marki w Regensburgu.
Na pokładzie odświeżonych BMW X1 i nowego BMW iX1 znajdziemy najnowszy system operacyjny BMW 8, który wizualne efekty swojego działania będzie prezentować na zakrzywionym wyświetlaczu. Auto jest wyposażone w jeszcze bardziej rozszerzony (w stosunku do starszych wersji) zakres systemów automatyzacji jazdy i parkowania. W standardzie dostępne są m.in. regulator prędkości z funkcją hamowania oraz ostrzeganie przed kolizją czołową, którego zakres funkcji obejmuje teraz również wykrywanie pojazdów jadących z naprzeciwka przy skręcie w lewo oraz pieszych lub rowerzystów przy skręcie w prawo. W standardzie jest również asystent parkowania obejmujący kamerę cofania i asystenta cofania.
Za dopłatą dostępne są m.in: asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, aktywne prowadzenie do celu, ostrzeganie przy wysiadaniu, wyświetlacz BMW Head-Up, Surround View, zdalny widok 3D, rejestrator jazdy BMW i zdalny rejestrator kradzieży.
BMW iX1 standardowo oferowany będzie z napędem na wszystkie koła. Za napęd odpowiadają dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza “swoją” oś. Sumaryczna moc elektrycznego iX1 to konkretne 313 KM. Maksymalny moment obrotowy, dostępny – jak to w aucie elektrycznym – praktycznie od startu, to 494 Nm. BMW iX1 xDrive30 przyśpiesza do setki w czasie 5,7 sekundy. Drugiej setki auto nie osiąga, bo prędkość maksymalna to 180 km/h. To prawie najmocniejszy wariant w gamie – mocniejszy będzie BMW X1 xDrive30e z napędem hybrydowym plug-in o mocy 326 KM.
Zasięg? Bawarczycy deklarują, że umieszczony nisko w podłodze akumulator wysokonapięciowy w pełni elektrycznego SUVa wystarczy na przejechanie od 413 do 438 km bez konieczności odwiedzania ładowarki. Przy czym firma podkreśla, że nie są to jeszcze dane homologacyjne. Akumulator trakcyjny nowego BMW iX1 ma pojemność 64,7 kWh, a maksymalna moc ładowania prądem stałym to 130 kW.
Ceny? Jeżeli chodzi o wersję elektryczną i hybrydową plug-in, BMW ich nie podało. Wiadomo, że podstawowy BMW X1 sDrive18i startuje od 176 100 zł. Z technicznych bajerów dostrzegliśmy taką ciekawostkę: kamera wewnętrzna pozwala robić zdjęcia pasażerom i przesyłać je na smartfon. W ofercie jest też karta Personal eSIM przystosowana do standardu 5G, funkcja BMW Digital Key (kluczyk w smartfonie), profil BMW ID oraz oczywiście integrację smartfonów z Apple CarPlay i Android Auto.