Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Premiera nowej Hondy Civic Type R

Premiera nowej Hondy Civic Type R

0
Dodane: 2 lata temu

Honda Civic Type R to jeden z kultowych hot-hatchy. Dziś zadebiutowała oficjalnie najnowsza generacja tego wozu.

Honda zaprezentowała nową generację Civica Type R, przy okazji świętując 25-lecie kultowego, sportowego hatchbacka i 50 lat modelu Civic. Najnowszy Civic Type R, który będzie dostępny w Europie na początku 2023 roku, jeszcze w wersji przedprodukcyjnej zaprezentował swoje możliwości bijąc rekord okrążenia dla samochodu seryjnego z napędem na przednią oś. Na etapie prac rozwojowych inżynierowie Hondy dopracowali każdy układ nowego modelu. Wprowadzono m.in. zmiany konstrukcyjne poprawiające aerodynamikę. Lekkie komponenty i modyfikacje w układzie napędowym przyczyniły się do stworzenia Type R dysponującego największą dynamiką i mocą w historii.

Najnowsza generacja japońskiego hot-hatcha uzyskuje z dwulitrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego 320 KM mocy. Co ciekawe, silnik ten jest pozbawiony tak modnej ostatni elektryfikacji, nie ma tu żadnego wsparcia elektrycznego, żadnej miękkiej hybrydy, cała moc pochodzi z silnika spalinowego. Przeniesienie tak dużej mocy na przednią oś zapewnia w tym modelu manualna skrzynia biegów.

Dzięki najnowszemu Civicowi Type R inżynierowie Hondy ponownie zrealizowali nasz zamysł, by zapewnić najbardziej ekscytujące doznania za kierownicą w modelu segmentu wyczynowych hatchbacków” – powiedział Tom Gardner, Senior Vice President w Honda Motor Europe. „Dzięki wyjątkowo zaawansowanym rozwiązaniom i wykorzystaniu technologii, wywodzących się ze sportów motorowych, udało nam się osiągnąć lepsze parametry od uzyskanych w lekkiej wersji poprzedniego modelu. Właśnie to przywiązanie do doskonałych osiągów sprawiło, że Civic Type R od 25 lat cieszy się taką popularnością wśród fanów ostrej jazdy.

Najnowszy Civic Type R wyróżnia się również stylistyką podkreślającą charakter tego auta. Duża lotka, potrójny, prawdziwy wydech, tylny panel i tylne drzwi zaprojektowane specjalnie dla tego modelu, duża dolna osłona chłodnicy z przodu, maska z prawdziwym otworem wentylacyjnym, prawdziwy dyfuzor z tyłu, boczne spojlery w progach za przednimi kołami, wszystko to podyktowane sportowym stylem, ale też chęcią ulepszenia aerodynamiki.

Civic Type R swój wygląd wywodzi oczywiście od najnowszej, cywilnej Hondy Civic e:HEV, ale Type R jest nie tylko wzbogacony w sportowe i aerodynamiczne dodatki. Japoński hot-hatch jest niższy i szerszy. Standardowo posadzony na dużych, 19-calowych matowych, czarnych felgach ze specjalnymi sportowymi oponami Michelin Pilot Sport 4S.

Daleko posunięte zmiany w stosunku do wersji cywilnej zaobserwujemy również we wnętrzu. Kierowca siedzi niżej, ma lepszą widoczność dzięki niżej położonej masce, zminimalizowano martwe pole, zredukowano elementy, które mogą odbijać światło. Do tego lekkie, sportowe fotele, świetnie trzymające ciało, pokryte alcantarą z czerwonymi przeszyciami.

Kierowcy nowej Hondy Civic Type R będą mieli do dyspozycji trzy cztery tryby jazdy. Oprócz trybów Comfort (do normalnej, codziennej eksploatacji) i sportowych Sport oraz +R, jest jeszcze tryb Individual, w którym kierowca może konfigurować tryb pracy silnika, układu kierowniczego, zawieszenia czy brzmienia silnika.

Nowa Honda to również nowa aplikacja Honda LogR, która przekazuje bogaty zestaw danych telemetrycznych zbieranych przez bogaty zestaw czujników na pokładzie tego hot-hatcha. Aplikacja umożliwia rejestrację i prezentację czasów okrążeń, dane dotyczące przyczepności opony z trójwymiarowym uwzględnieniem jej ruchu i sił nacisku, jest też funkcja punktowania przejazdów, co ma pomóc kierowcom doskonalić ich umiejętności na torze.

Silnik najnowszej Hondy Civic Type R to znacznie zmodernizowana jednostka z poprzedniej generacji z 2017 roku. Jakie zmiany wprowadzono? Zmodernizowana turbosprężarka ma teraz kompaktową obudowę, która poprawia ogólną wydajność układu. W turbinie zoptymalizowano zarówno liczbę łopatek, jak i ich kształt, aby zwiększyć maksymalną moc i poprawić przepływ strumienia powietrza doładowującego. Dzięki temu powstał najmocniejszy turbodoładowany silnik VTEC w historii Type R. Japończycy chwalą się, że nowy Civic Type R należy do samochodów o najwyższym współczynniku maksymalnej mocy na litr pojemności skokowej w swojej klasie.

O poczucie więzi kierowcy z samochodem dba również zoptymalizowana sześciostopniowa manualna skrzynia biegów, dzięki której poprzednia generacja zdobyła uznanie fanów na całym świecie. Zmodyfikowany system Rev-match, podbijający obroty przy redukcji z funkcją Auto Blip, zapewnia dostosowanie prędkości obrotowej podczas zmiany biegów, pomagając w uzyskaniu wysokiej stabilności na wejściu w zakręt. Zaprojektowana do pracy na torze skrzynia biegów zyskała sztywną dźwignię i poprawioną prowadnicę drążka zmiany biegów, ułatwiające pewną i precyzyjną zmianę przełożeń.

Duża moc zapewnia ponadprzeciętne osiągi i wysokie przyśpieszenia, ale sportowe auto powinno mieć również ponadprzeciętnie wydajny układ hamulcowy. Japończycy w tym zakresie również wprowadzili zmiany. Udoskonalony układ hamulcowy Brembo zachowuje dwuelementowe tarcze z poprzedniej generacji, dzięki czemu daje kierowcy dobre wyczucie siły hamowania i charakteryzuje się dłuższą żywotnością. W nowym modelu ulepszono system kontroli temperatury i chłodzenia powietrzem poprzez zmodernizowaną chłodnicę, co zapewnia długotrwałe korzystanie z najwyższych osiągów podczas intensywnej eksploatacji.

Najnowsza Honda Civic Type R trafi do sprzedaży w przyszłym roku, a pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w Europie z początkiem 2023 roku.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .