Audi świętuje 20-lecie kultowej serii Audi RS6 – przypomnijmy je sobie
Wyjątkowa wydajność połączona z użytecznością to znak rozpoznawczy każdej z czterech generacji Audi RS6.
Sukces swojego pomysłu z 2002 roku Audi zawdzięcza podwójnemu doładowaniu silnika i napędowi na cztery koła. Podstawowa koncepcja jest taka sama we wszystkich generacjach RS 6. Przyjrzyjmy się krótko wszystkim generacjom Audi RS6.
Audi RS6 C5
20 lat minęło od prezentacji pierwszej generacji Audi RS6. Tuż po rozpoczęciu nowego tysiąclecia, ówczesna firma quattro GmbH (obecnie Audi Sport GmbH) zbudowała pierwsze RS6 na bazie zmodernizowanej w 2001 wersji Audi A6 C5. Potężny silnik, wcześniej pracujący już w Audi S6, w pierwszym RS6 otrzymał dodatkowo podwójne doładowanie. Miał pojemność skokową 4,2 litra i początkowo nie mieścił się w nadwoziu A6. W rezultacie quattro GmbH przedłużyło przód auta o 4 cm, by zapewnić miejsce jednostce V8. Silnik, który napędzał pierwsze RS 6, nie został dopracowany w Ingolstadt czy Neckarsulm, ale w Anglii. Wspólnie z quattro GmbH za imponującą moc 450 KM i moment obrotowy 560 Nm odpowiadał brytyjski producent silników Cosworth, który do 2004 roku był spółką zależną AUDI AG.
Duża moc wymaga dobrej kontroli. Już wówczas Audi uznało, że skończyła się era manualnej skrzyni biegów. Po raz pierwszy przekładnia z konwerterem momentu obrotowego dała modelowi RS krótsze czasy zmiany biegów. Auto osiągało przyspieszenie do 100 km/h w 4,7 sekundy, a kierowca miał do dyspozycji 5 trybów jazdy. Aby upewnić się, że RS 6 Avant i Limuzyna łączą sportowy charakter z komfortem podczas codziennej jazdy, Audi zdecydowało się na nowo opracowane wówczas zawieszenie Dynamic Ride Control (DRC). Pod koniec pierwszej generacji Audi wypuściło jeszcze model RS6 plus, w którym moc zwiększono jeszcze ze 450 do 480 KM, a prędkość maksymalną zwiększono do 280 km/h.
Audi RS6 C6
W 2008 roku, sześć lat po pierwszym RS 6, pojawiła się druga generacja. Audi zwiększyło nie tylko moc i pojemność skokową, ale także liczbę cylindrów – było ich aż dziesięć. Były też dwie turbosprężarki, a pięć litrów pojemności. W sumie oznaczało to moc 580 KM i moment obrotowy 650 Nm, dostępny już od 1500 obr./min. Przez trzy lata Audi produkowało największy w historii silnik RS. V10 to siła natury. Ważył 278 kg ( 613 funtów). Aby zapewnić dopływ oleju podczas pokonywania zakrętów z dużymi prędkościami, Audi zdecydowało się na smarowanie suchą miską olejową – zasada zapożyczona ze sportów motorowych: oddzielny zbiornik oleju pozwalał silnikowi V10 osiąść w niskiej pozycji, co zapewniało całemu samochodowi niżej położony środek ciężkości.
Dziełem sztuki inżynierskiej można też nazwać upakowanie tak potężnej jednostki pod maską Audi RS6 C6. Ulepszono również automatyczną skrzynię biegów, by dostosować ją do jeszcze większych obciążeń. Ta generacja to pierwsze Audi RS6, które pokonało granicę 300 km/h (303 km/h; w wersji Plus). Standardowo auto miało ograniczoną prędkość maksymalną do 250 km/h (280 km/h za dopłatą). Pierwszą setkę generacja RS6 C6 osiągała po 4,5 sekundy. To w tym modelu zadebiutowały też po raz pierwszy opcjonalne, ceramiczne hamulce.
Audi RS6 C7
Debiut kolejnej generacji RS6 w 2013 roku początkowo spotkał się krytyką fanów. Powód? Rezygnacja z potężnej jednostki V10 biturbo i powrót do 8-cylindrowej jednostki i to o pojemności 4 litrów, co było najmniejszym silnikiem w gamie tego modelu od momentu jego powstania. Wycofano też nadwozie sedan. Ta generacja jest dostępna wyłącznie w wersji Avant, czyli praktycznym nadwoziu kombi. Początkowe obawy fanów okazały się jednak przesadzone. Audi przygotowało pakiet, który pozostawił poprzednie modele RS 6 daleko w tyle pod względem dynamiki jazdy i wydajności. Model udało się znacznie odchudzić, co w jeździe sportowej ma kluczowe znaczenie. RS6 C7 był o 120 kg lżejszy od poprzednika, lepiej też rozłożono masy polepszając balans auta. Zmniejszenie pojemności silnika i odjęcie dwóch cylindrów nie wpłynęło na moc. RS6 C7 był co prawda teoretycznie słabszy o 20 KM od poprzednika, ale dysponował momentem obrotowym aż 700 Nm i nową 8-biegową skrzynią tiptronic. Generacja C7 potrzebowała zaledwie 3,9 sekundy, aby osiągnąć 100 km/h a rzeczywista prędkość maksymalna to 305 km/h. Jednocześnie zużycie paliwa spadło aż o 30 proc. w stosunku do poprzedniej generacji, co wynikało nie tylko ze zmniejszonej masy, ale także z dezaktywacji cylindrów, która sprawia, że RS6 C7 staje się czterocylindrowy, gdy ma niewielkie obciążenie. Nowością w tej generacji było pojawienie się adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego (klienci chcieli większego komfortu, ale bez pogorszenia parametrów podczas dynamicznej jazdy). Był to też pierwszy RS6, który mógł holować przyczepę. C7 okazał się bestsellerem i jest najlepiej sprzedającą się generacją Audi RS6 w historii. Oczywiście do czasu, bo w grze jest kolejny zawodnik.
Audi RS6 C8
W 2019 roku do salonów Audi trafiła najnowsza, czwarta generacja Audi RS6. Cztery litry pojemności, biturbo, 600 KM i moment obrotowy 800 Nm. Po raz pierwszy w swojej historii samochód ten jest obsługiwany przez 48-woltowy układ łagodnej hybrydy, co również nie pozostaje bez wpływu na wydajność. Mimo nieco większej masy od poprzednika, RS6 Avant generacji C8 przyspiesza do 100 km/h w 3,6 sekundy; potrzebuje tylko 12 sekund, aby osiągnąć 200 km/h. To także pierwszy RS6 z układem czterech kół skrętnych. Najnowsze RS6 jest również generacją, która najbardziej odróżnia się od swojego cywilnego protoplasty, Audi A6. W tej generacji RS6 jedynymi elementami wspólnymi z Audi A6 Avant są: dach, przednie drzwi i tylna klapa.