Samsung Odyssey Ark G97NB – 55 cali krzywizny dla graczy
Samsung zaprezentował nowy monitor dla graczy. Dodajmy – duży monitor. Model Samsung Odyssey Ark ma ekran o przekątnej 55 cali, dodatkowo ekran ten jest zakrzywiony i to znacznie, poziom krzywizny to 1000 R. Jakie jeszcze ma parametry?
Krzywizna 1000 R oznacza, że ekran jest wycinkiem walca o promieniu jednego metra. To najbardziej wykrzywiony monitor świata w tym rozmiarze. Jednak sama wielkość czy krzywizna, choć czynią produkt ciekawym, nie powinny być najważniejszymi kryteriami wyboru. Monitory dla graczy powinny charakteryzować się również innymi cechami ważnymi z punktu widzenia graczy.
Zacznijmy od częstotliwości odświeżania ekranu – biurkowe 60 Hz to za mało do komfortowego grania i tu monitor Samsung Odyssey Ark nie zawodzi. Obraz na zakrzywionym panelu ciekłokrystalicznym nowego modelu jest odświeżany z maksymalną częstotliwością wynoszącą nawet 165 Hz. Oczywiście monitor obsługuje techniki synchronizacji odświeżania takie jak AMD FreeSync Premium Pro.
Monitor może pracować także w orientacji pionowej. Producent sugeruje, że może to mieć zastosowanie w symulatorach, gdyż w ten sposób gracz uzyskuje tryb „kokpitu”. Ciekawym uzupełnieniem samego monitora, oferowanym w zestawie sprzedażowym, jest płaski, obrotowy kontroler Ark Dial, który można wykorzystać jako dodatkowy manipulator w wielu grach.
Duży i do tego zakrzywiony ekran monitora Samsung Odyssey Ark to sprzęt pozwalający uzyskać wysoki stopień immersji podczas korzystania z gier. Regulowany stojak monitora, oprócz wspomnianej wcześniej możliwości ustawienia orientacji pionowej ekranu pozwala na regulację stopnia nachylenia i obrotu zakrzywionego panelu.
Sam panel to autorska konstrukcja Samsunga, jest to panel ciekłokrystaliczny Samsugn Quantum Matrix, z 12-bitowym systemem sterowania jasnością diod Quantum Mini LED. Oznacza to po pierwsze, że faktyczna luminancja osiągalna na tym sprzęcie będzie bardzo wysoka i jednocześnie precyzja sterowania podświetleniem oraz wynikający z tego poziom kontrastu obrazu również powinny być ponadprzeciętne. Zastosowana w opisywanym sprzęcie matryca jest matowa, co redukuje odblaski ze światła otoczenia. Pracą zastosowanej w Odyssey Ark matrycy steruje 14-bitowy chip graficzny, ale to nie jedyny układ jaki wbudowano w ten sprzęt.
Samsung wyposażył swój najnowszy monitor w jeszcze jeden układ Neural Quantum Processor Ultra, brzmi wybitnie marketingowo, ale w istocie mamy tu do czynienia z procesorem wykorzystującym sieci neuronowe (jest ich 20) i maszynowo wyuczone algorytmy upscalingu obrazu do rozdzielczości 4K. To o tyle interesujące rozwiązanie, że teoretycznie umożliwia to uruchomienie gry w niższej niż 4K rozdzielczości i jednocześnie podziwianie na ekranie obrazu o jakości zbliżonej do faktycznej rozdzielczości 4K.
Dlaczego to istotne? Generowanie obrazu 3D o rozdzielczości 4K jest potężnym wyzwaniem dla układów graficznych komputera lub konsoli. W przypadku niedostatków mocy obliczeniowej GPU w komputerach cierpi na tym płynność obrazu. Pomysł wbudowania algorytmicznego upscalera opartego na sztucznej inteligencji w sam monitor pozwala wykorzystać zasoby GPU w komputerze do generowania świata gry w niższej rozdzielczości, ale za to ze znacznie większą płynnością obrazu, a upscalingiem i poprawą jakości samego obrazu zajmie się już sam monitor. Brzmi kapitalnie i naprawdę jestem ciekaw, jak rezultat takiego układu wygląda w praktyce. Być może niebawem będziemy mogli to sprawdzić.
Na uwagę zasługuje również dźwięk. Z monitora Odyssey Ark wydobywa się dźwięk przestrzenny (Dolby Atmos), sterowany dynamicznie sztuczną inteligencją (AI Sound Booster). Źródłami dźwięku są cztery głośniki narożne i dwa centralne niskotonowe (układ „2.2.2”, czyli po 2 głośniki po stronach lewej i prawej oraz w środku) o mocy 60 W. Zakres tonów niskich rozpoczyna się od częstotliwości 45 Hz. Monitor pojawi się w przedsprzedaży 29 sierpnia br. Cena nie została jeszcze ujawniona.