Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu CES 2023 – Goodyear prezentuje oponę wykonaną z 90% materiałów z recyklingu

CES 2023 – Goodyear prezentuje oponę wykonaną z 90% materiałów z recyklingu

0
Dodane: 2 lata temu

Targi CES od dawna nie są wyłącznie domeną elektroniki użytkowej czy komputerów, ale szeroko pojętych technologii, również tych związanych z motoryzacją czy inżynierią materiałową. Goodyear na tegorocznych targach CES 2023 prezentuje nową oponę, dopuszczoną do ruchu drogowego. To co ją wyróżnia to fakt, że niemal w całości jest wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu.

Opona demonstracyjna, która aż w 90% składa się z materiałów odnawialnych, przeszła wszystkie obowiązujące testy regulacyjne i została dopuszczona do ruchu drogowego – to nowość od Goodyear zaprezentowana podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas. Aż 17 składników odnawialnych w 12 komponentach opony i niższe opory toczenia w porównaniu z oponą z tradycyjnych materiałów – to oznacza, że nowa opona Goodyear może w przyszłości oferować większą oszczędność paliwa i jednocześnie obniżać ślad węglowy.

Prezentacja nowej opony ma miejsce zaledwie rok po tym, jak Goodyear pokazał oponę w 70% zbudowaną z materiałów zrównoważonych, a która jeszcze w tym roku może trafić na rynek w limitowanej serii. Pokazuje to, w jak szybkim tempie Goodyear zmierza do postawionego sobie celu stworzenia do 2030 roku opony w pełni zbudowanej z materiałów przyjaznych środowisku.

W skład najnowszej opony, prezentowanej na tegorocznych targach CES 2023, wchodzą m.in.: cztery rodzaje sadzy wytwarzanej z metanu, dwutlenku węgla, oleju roślinnego i oleju z pirolizy opon wycofanych z eksploatacji. To odmienne do tradycyjnego podejście, w którym sadze do opon pochodzą ze spalania różnych rodzajów produktów ropopochodnych.

Kolejnym ekologicznym składnikiem jest olej sojowy. To surowiec pochodzenia biologicznego, który pomaga zmniejszyć zużycie produktów ropopochodnych. Białko sojowe jest niemal w całości wykorzystywane do produkcji żywności/pasz dla zwierząt, ale pozostaje znaczna nadwyżka oleju, która jest dostępna do wykorzystania w przemyśle. Zastosowanie oleju sojowego pomaga utrzymać elastyczność mieszanki gumowej opony w zmiennych temperaturach. W tradycyjnej technologii ponownie trzeba byłoby korzystać z paliw kopalnych i pochodnych ropy naftowej.

Składnikiem współczesnej opony jest też krzemionka. Goodyear zastosował jej unikalną odmianę wytwarzaną z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego z przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. Krzemionka to składnik stosowany w oponach w celu poprawy przyczepności i zmniejszenia zużycia paliwa. Kolejne składniki pozyskane w znacznie bardziej ekologicznych procesach technologicznych to m.in. poliester pochodzący z recyklingu butelek PET (stosowany w kordach opon, czyli wewnętrznych włóknach wzmacniających jej strukturę), bio-odnawialne żywice z drzewa sosnowego, zastępujące żywice ropopochodne, kordy stalowe ze stali o wysokiej zawartości surowców wtórnych i wiele więcej. Droga do w pełni zrównoważonej emisyjnie i środowiskowo opony staje się coraz szersza.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .