Motopodsumowanie tygodnia #31 – ostatnie Megane R.S., jedno z ostatnich wolnossących V8 w Europie od Lexusa, wyniki sprzedaży wielu marek i raport o korkach w polskich miastach
Kolejna porcja świeżych wiadomości ze świata motoryzacji i technologii. Początek roku to sporo statystyk i podsumowań i tych w naszym motopodsumowaniu nie zabrakło, w 2023 roku będzie też ostatnia okazja do kupna limitowanego, kultowego francuskiego hot-hatcha, czy luksusowego coupe z jednym z ostatnich wolnossących silników V8 dostępnych w Europie.
Renault Megane R.S. Ultime – limitowany model na pożegnanie z marką Renault Sport
Renault Megane R.S. Ultime to ostatnie, limitowane wydanie kultowego hot-hatcha, który powstanie w liczbie zaledwie 1976 egzemplarzy. Dlaczego tyle? Bo 1976 rok, to początek historii marki Renault Sport. Tymczasem ogłoszony przez Renault ostatni sportowy, spalinowy Renault Megane R.S. Ultime jest nie tylko końcem modelu Megane R.S., ale też całej marki Renault Sport.
Przyszłe auta sportowe Grupy Renault będa powstawać pod marką Alpine. Rzeczony limitowany hatchback powstał na bazie Renault Megane R.S. Trophy, czyli najbardziej wyczynowej, dotychczasowej wersji tego samochodu. Jest tu wszystko, czego można oczekiwać od sportowego hatchbacka, sportowe, kubełkowe fotele, centralny wydech, spojlery, dyfuzory, mechanizm różnicowy Torsena i 300 KM pod maską, a także unikalne tylko dla tej limitowanej serii akcenty stylistyczne, nawiązujące do zamykanej właśnie historii Renault Sport.
Nowy Lexus RC F 2023 – jedno z ostatnich aut z wolnossącym V8 na rynku
Lexus RC F to auto, jakich niebawem już nie będzie. Tradycyjne, pięknie brzmiące wolnossące V8 o mocy 464 KM, napęd na tył, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, sekwencyjna, 8-biegowa automatyczna przekładnia. Model na rok 2023 ma przeprojektowaną deskę rozdzielczą. 10,3-calowy ekran dotykowy przesunięto o 150 mm bliżej kierowcy. Zmieniły się boczne nawiewy, teraz są okrągłe. Przeprojektowano przycisk uruchamiania auta, zastosowano nowe materiały oraz przeszycia deski rozdzielczej. 17-głośnikowy system audio Mark Levinson z subwooferem i wzmacniaczem ma teraz głośniki o poprawionych właściwościach.
Lexus RC F 2023 ma ulepszone zawieszenie przednie i tylne. Z przodu zmodyfikowano charakterystykę pracy amortyzatorów i sprężyn, a w wersjach Elegance i Carbon zmieniono charakterystykę tulei i średnicy stabilizatora. Z tyłu inna jest charakterystyka pracy amortyzatorów, tulei i średnicy stabilizatora, a w wersji Track Edition zmodyfikowano także parametry sprężyn. Ceny? Bazowa wersja Elegance startuje od 492 800 zł. Lexus RC F w wersji Carbon kosztuje od 591 800 zł. Najwyższą wersję Track Edition wyceniono na 645 700 zł. W tej ostatniej odmianie, auto osiąga 100 km/h po 4,3 sekundy i rozpędza się do 270 km/h.
Alfa Romeo zapowiada nowości w ofercie na 2023 rok
2023 to kilka nowości produktowych w portfolio włoskiej marki. Już w lutym zadebiutuje Alfa Romeo Tonale PHEV – druga zelektryfikowana odmiana najmłodszego SUV-a. Miesiąc później poznamy nowe oblicza sedana Giulia i SUV-a Stelvio po zapowiadanych modyfikacjach. Dodatkowo każda nowa Alfa Romeo sprzedana w tym roku będzie „uzbrojona” nie tylko w 5-letnią gwarancję producenta Maximum Care z limitem aż 200 tys. km, ale też w bezpłatny pakiet serwisowy na 3 lata lub do przekroczenia 45 tys. km. Ta ostatnia usługa, wprowadzona z początkiem 2023 roku, stanowi bardzo wymierną i wartą podkreślenia korzyść dla nabywców.
Audi pochwaliło się dostarczeniem ponad 100 tys. samochodów elektrycznych w 2022 roku
Marka Audi pochwaliła się wynikami za 2022 rok. W minionych 12 miesiącach do klientów na całym świecie trafiło 118 tysięcy samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym, co stanowi wzrost o 44 procent rok do roku. Ogólna pula samochodów niemieckiej marki, którą udało się sprzedać to 1 614 231 samochodów. Rynkiem, na który trafiło najwięcej, bo ponad 640 tys. egzemplarzy aut Audi są Chiny.
Euro NCAP podsumowało 2022 rok – ani jednego auta z Europy wśród najbardziej bezpiecznych samochodów
Przez wszystkie ubiegłe lata, to europejskie marki wiodły prym w dziedzinie najwyższego poziomu bezpieczeństwa w samochodach. W 2022 roku według ekspertów Euro NCAP nastąpiła zmiana. Najbardziej bezpiecznymi modelami samochodów, w poszczególnych kategoriach, jakie przetestowała europejska, międzynarodowa organizacja badawcza okazały się pojazdy Tesli: Tesla Model S oraz Tesla Model 3, a także auta z Korei: Hyundai Ioniq 6, oraz z… Chin: WEY Coffee 01 oraz ORA Funky Cat. Przyznajcie, spodziewaliście się takich rezultatów? Szczegółowe wyniki odnajdziecie w Euro NCAP.
Bentley i Rolls-Royce – luksusowe auta w 2022 sprzedawały się jak nigdy wcześniej
Patrząc na ubiegłoroczne wyniki sprzedaży hiperluksusowych marek takich jak Bentley czy Rolls-Royce trudno mówić o jakimkolwiek światowym kryzysie, ale może majętni uznali, że warto kupić wymarzone auto, bo „jutra może nie być”. Niezależnie od pobudek wyniki są rekordowe. Bentley po raz pierwszy w historii upłynnił na rynku ponad 15 tysięcy aut (15174 egzemplarze), z których najpopularniejszym modelem jest Bentley Bentayga. Z kolei Rolls-Royce pochwalił się sprzedażą rekordowej ilości 6021 egzemplarzy.
Dane INRIX – 7 polskich miast wśród najbardziej zakorkowanych aglomeracji świata
INRIX, firma zajmująca się telemetrią i analityką danych ruchu drogowego, opublikowała najnowszy raport dotyczący korków w miastach świata w roku 2022. W Polsce mamy aż siedem miast, które plasują się na liście 1000 najbardziej zakorkowanych aglomeracji globu. Pięć z nich mieści się w pierwszej setce. Najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce jest Wrocław. Za nim plasuje się Poznań, a później Warszawa. Kolejne na liście są Kraków, Łódź, Gdańsk oraz Katowice. Dobra wiadomość jest taka, że przepływność poprawiła się we Wrocławiu, Poznaniu i Katowicach, w stosunku do roku 2021, ale gorzej w porównaniu z rokiem 2021 jest w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Gdańsku. Niemniej polskie miasta na tle średniej europejskiej, nie wypadają źle jeżeli chodzi o trend. Praktycznie wszystkie najbardziej zakorkowane polskie miasta obniżyły swoje europejskie statystyki w porównaniu z miastami Starego Kontynentu. Niechlubnym rekordzistą światowym pod względem korków pozostaje Londyn (tak samo było w 2021 roku). Kierowcy tracą w nim rocznie średnio 156 godzin na stanie w korkach. Dla porównania w najbardziej zakorkowanym w Polsce Wrocławiu jest to 80 godzin. Jeżeli sami chcecie przejrzeć interaktywne dane INRIX, wystarczy odwiedzić stronę Global Traffic Scorecard.
Marka Cupra chwali się wynikami sprzedaży w 2022 roku
2022 rok był również udany dla hiszpańskiej marki Cupra. Do klientów trafiło 152 900 egzemplarzy aut tego producenta, co stanowi znaczny, bo aż 92,7-procentowy wzrost w stosunku do roku 2021, w którym do klientów trafiło 79 300 egzemplarzy aut. Jednak w ogólnym rozrachunku firma SEAT S.A., do której należy marka Cupra, zamknęła rok 2022 z wynikiem dostarczonych 385 600 pojazdów, co stanowi spadek o 18,1% w stosunku do 2021 r. (470 500). Za słabszy wynik odpowiada spadek liczby dostarczonych samochodów marki Seat. Najpopularniejszymi modelami obu hiszpańskich marek są: Cupra Formentor oraz Seat Arona.
Mercedes sprzedaje coraz więcej aut wyłącznie elektrycznych
Swoje wyniki za 2022 rok podsumowała również niemiecka marka premium, która pochwaliła się znacznym wzrostem sprzedaży elektrycznych samochodów. w 2022 r. sprzedaż całkowicie elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz wzrosła ponad dwukrotnie, do 117 800 sztuk (+124%). Ogólnie Mercedes-Benz dostarczył klientom 2 043 900 samochodów osobowych (-1% rok do roku). Wszystkie dostarczone modele zelektryfikowane (nie tylko BEV, ale i PHEV) stanowiły już 15% całkowitej sprzedaży oddziału Mercedes-Benz Cars. Najlepiej sprzedającym się elektrycznym samochodem niemieckiej marki okazał się Mercedes EQA z wynikiem 33 100 egzemplarzy. Z kolei w ogólnej gamie aut Mercedes-Benz najlepiej sprzedającym się modelem marki okazał się Mercedes GLC, sprzedano 342 900 egzemplarzy tego SUV-a.