Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – prąd i silnik Wankla w jednym aucie

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – prąd i silnik Wankla w jednym aucie

0
Dodane: 2 lata temu

Mazda MX-30 to pierwsze w pełni elektryczne auto japońskiej marki jakie zadebiutowało na polskim i europejskim rynku. Mazda ogłosiła właśnie nową wersję tego modelu. Moc przekazywana na koła dalej pochodzi z prądu, ale na pokładzie mamy też silnik Wankla.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Mazda to chyba ostatni ze znanych na całym świecie producentów aut, który rozwija silniki Wankla. Przypomnę tylko, że jest to silnik spalinowy, w którym tłoki w cylindrze nie poruszają się ruchem posuwisto zwrotnym, lecz mamy tutaj tłok obrotowy. Mazda tym samym po raz kolejny udowodniła, że jest marką, która podąża własną ścieżką i w modelu oferowanym dotychczas jako auto wyłącznie elektryczne, dodała spalinowy silnik Wankla. Formalnie auto stało się zatem hybrydą plug-in, ale też nie do końca, to w Modelu Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV cała moc idąca na koła pochodzi wyłącznie z silnika elektrycznego. W rezultacie bardziej pasuje tu określenie: samochód elektryczny z range extenderem.

Po co zatem ten silnik Wankla? Służy on jedynie jako generator prądu przekazywanego – zależnie od potrzeb – do akumulatora trakcyjnego pojazdu (który w opisywanym modelu ma pojemność 17,8 kWh) i/lub do silnika elektrycznego (falownika) pojazdu. Oprócz niemal 18-kilowatogodzinnego akumulatora samochód wyposażono jeszcze w 50-litrowy zbiornik paliwa.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Co ciekawe, ta hybrydowa Mazda MX-30 z Wanklem na pokładzie jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 125 kW, co oznacza, że jednostka elektryczna w tej hybrydzie jest mocniejsza niż w Maździe MX-30 wyłącznie elektrycznej (107 kW). Oczywiście hybryda ma nieco mniejszą baterię niż elektryk (ten miał 35,5 kWh netto), ale dzięki obecności spalinowego generatora deklarowany zasięg na jednym tankowaniu/ładowaniu to ok. 600 km. Niestety, na samym prądzie przejedziemy mnie niż w modelu wyłącznie elektrycznym. Producent deklaruje 85 km. Taka wartość powinna wystarczyć mieszkańcom peryferii dużych miast dotrzeć do pracy w mieście i wrócić bezemisyjnie. Oczywiście pod warunkiem, że w domowym garażu mogą się podładować.

A propos ładowania, Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV pozwala na ładowanie zarówno zwykłym, dwufazowym prądem, jak i z instalacji trójfazowej. Oczywiście ładować można również w trakcie jazdy, w końcu na pokładzie jest spalinowy generator Wankla. Producent nie podaje jak wówczas wygląda spalanie. Niestety, z racji tego, że nie jest to już auto wyłącznie elektryczne, nabywcy w Polsce nie będę mieć takich przywilejów jak jazdy buspasami, czy bezpłatne parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania. Ale przynajmniej nie będą musieli przejmować się brakiem ładowarek i niskim zasięgiem.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Mazda planuje rozpoczęcie przyjmowania zamówień na nowy model w Polsce już 16 stycznia br. Ceny samochodu w bogato wyposażonej wersji Prime-Line zaczynają się od 161 100 zł, czyli identycznie, jak w porównywalnie wyposażonej Maździe MX-30 z napędem czysto elektrycznym. W skład standardowych elementów wyposażenia Mazdy MX-30 R-EV wchodzą m.in. reflektory LED, adaptacyjny tempomat, system nawigacji satelitarnej, czy aluminiowe felgi o średnicy 18 cali.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .