Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #38 – Nowy VW ID.2 All, nowa Kia EV9, nowy Mercedes GLC Coupé, elektrolizer Toyoty i nowa Alfa Valtteriego Bottasa

Motopodsumowanie tygodnia #38 – Nowy VW ID.2 All, nowa Kia EV9, nowy Mercedes GLC Coupé, elektrolizer Toyoty i nowa Alfa Valtteriego Bottasa

0
Dodane: 1 rok temu

W tym tygodniu mam dla was sporo premier, Volkswagen pokazał najmniejszy model z serii ID, Kia dla odmiany swojego największego SUV-a, w obu przypadkach auta są na prąd. Toyota zamiast auta pochwaliła się elektrolizerem wody, Mercedes pokazał nowego GLC Coupe, a Valtteri Bottas odebrał pierwszy z zaledwie 500 egzemplarzu Alfy Romeo Giulia GTAm. To oczywiście nie wszystko. Zapraszam.

motopodsumowanie

VW ID.2 All – ten elektryk ma kosztować poniżej 120 tys. zł

Volkswagen zaprezentował nowy model z serii ID. Najmniejszy i najtańszy. Pokazany egzemplarz to wciąż prototyp, czy też koncept, jak kto woli, a nie auto seryjne, ale deklaracje z Wolsfburga są poważne: platforma MEB Entry, zasięg do 450 km, cena poniżej 25 000 euro. Wygląd przypominający nowoczesne, elektryczne Polo to też moim zdaniem strzał w dziesiątkę. Tym bardziej, że deklarowana przestrzeń w kokpicie to rozmiary Golfa. Na model seryjny trzeba niestety poczekać, pierwsze egzemplarze trafią na rynek w 2025 roku. Ciekaw jestem czy dalej będą kosztować mniej niż 25 000 euro. Jeżeli tak, wróżę sukces temu autu.

motopodsumowanie

Kia EV9 – gratuluję Koreańczykom odwagi

O ile design nowego, elektrycznego Volkswagena z pewnością mogę nazwać „bezpiecznym”, to Koreńczycy zaprezentowali topowego SUV-a o budzącej zdecydowanie bardziej skrajne emocje stylistyce. Kia EV9, bo o tym aucie mowa, to topowy, siedmiomiejscowy SUV, w którym drugi rząd foteli będzie można obrócić i stworzyć „tryb konferencyjny”. W SUV-ie, a nie vanie. Technicznych szczegółów marka Kia nie zdradziła, ale platforma E-GMP oznacza, że nie powinno brakować ani mocy z elektrycznego napędu, ani pojemności baterii. To co ważne, to również właściwa dla tej platformy instalacja 800 V, co oznacza szybkie ładowanie z mocą nawet do 350 kW. Gdyby jeszcze takie ładowarki były bardziej dostępne…

motopodsumowanie

Nowy Mercedes GLC Coupe – więcej techniki, więcej prądu

Kolejny debiut w tym tygodniu to nowy SUV Coupe ze staji Mercedesa. Model GLC Coupe to już nie elektryk, ale auto, w którym każda nowa jednostka spalinowa jest zelektryfikowana. Silniki spalinowe Mercedes w tym modelu zawsze łączy z instalacją Mild Hybrid, natomiast osoby oczekujące jazdy bez lokalnej emisji mają do wyboru trzy warianty hybryd plug-in, w których jednostki elektryczne spinane są albo z silnikiem benzynowym (dwie wersje), albo z jednostką wysokoprężną. Imponujący jest akumulator trakcyjny w nowym PHEV-ie Mercedesa, ma on pojemność aż 31,2 kWh. Tyle ma wystarczyć, by nowy GLC z pochylonym dachem, w wersji ładowanej z gniazdek, był w stanie bez smrodzenia w mieście przejechać do 131 km.

motopodsumowanie

Valtteri Bottas odebrał swoją prywatną Alfę Romeo Giulię GTAm nr 1 z 500

Valtteri Bottas to nie jest zwykły kierowca, a GTAm to nie jest zwykła Giulia, tandem chyba pasuje do siebie. Fin prywatnie kupił sobie Alfę Romeo GTAm o numerze 1. To pierwszy z zaledwie 500 zaplanowanych do produkcji egzemplarzy tego wyjątkowego sedana. Dla przypomnienia, wersja GTAm to wyczynowy pojazd dopuszczony do ruchu na drogach publicznych, odmiana lżejsza od słynnej Giulii Quadrifoglio o 100 kg, dysponuje mocą 540 KM generowaną przez silnik 2,9V6 bi-turbo.

 

motopodsumowanie

Mercedes GLE i GLE Coupe po lifcie już dostępne w Polsce

Niemiecka marka oprócz wspomnianej premiery nowego GLC Coupe, poinformowała o wprowadzeniu do sprzedaży w Polsce odświeżonej gamy GLE i GLE Coupe. Oto jak wyglądają ceny poszczególnych wariantów:

Ceny poszczególnych wersji – GLE SUV:

· GLE 300 d 4MATIC (silnik wysokoprężny 269 + elektr. 20 KM, miękka hybryda): od 356 900 zł

· GLE 450 d 4MATIC (silnik wysokoprężny 367 + elektr. 20 KM, miękka hybryda): od 466 500 zł

· GLE 450 4MATIC (silnik benzynowy 381 + elektr. 20 KM, miękka hybryda): od 452 700 zł

· GLE 350 de 4MATIC (silnik wysokoprężny 197 + elektr. 136 KM, hybryda plug-in): od 463 000 zł

· GLE 400 e 4MATIC (silnik benzynowy 252 + elektr. 136 KM, hybryda plug-in): od 455 100 zł

Ceny poszczególnych wersji – GLE Coupé:

· GLE 300 d 4MATIC Coupé (silnik wysokoprężny 269 + elektr. 20 KM, miękka hybryda): od 420 900 zł

· GLE 450 d 4MATIC Coupé (silnik wysokoprężny 367 + elektr. 20 KM, miękka hybryda): od 480 900 zł

· GLE 350 de 4MATIC Coupé (silnik wysokoprężny 197 + elektr. 136 KM, hybryda plug-in): od 476 000 zł

· GLE 400 e 4MATIC Coupé (silnik benzynowy 252 + elektr. 136 KM, hybryda plug-in): od 468 100 zł

motopodsumowanie

Nowy elektrolizer wody opracowany przez Toyotę

Japońska marka pochwaliła się projektem opracowanym wspólnie z Denso i władzami prefektury Fukushima. Widoczny na zdjęciu sprzęt to przemysłowy elektrolizer wody, który korzysta z dokładnie takich samych ogniw paliwowych jakie działają na pokładzie np. wodorowej Toyoty Mirai. Odwrócono jedynie kierunek reakcji. W samochodzie z wodoru w połączeniu z powietrzem otrzymujemy prąd i wodę, tutaj z wody w połączeniu z prądem otrzymujemy wodór i tlen. Oczywiście, żeby tak uzyskany wodór mógł być nazywany „zielonym” prąd dostarczany do elektrolizera ma pochodzić wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

Audi testuje prototyp Audi Q6 e-tron

Audi pochwaliło się testami prototypowego, zamaskowanego, ale ponoć przygotowanego do produkcji nowego, elektrycznego SUV-a jakim ma być Audi Q6 e-tron. Testy przebiegają na dalekiej północy, zimno, biało, widać na zdjęciach. Auto zalicza się do pierwszej serii modeli, które zbudowane zostaną na nowej platformie PPE Grupy Volkswagena, która to platforma przeznaczona jest dla elektrycznych samochodów klasy wyższej. Po co testy na mrozie? Chodzi o to by sprawdzić model w skrajnie niekorzystnych warunkach. Jeżeli auto zda egzamin w takim otoczeniu tym lepiej poradzi sobie w naszym klimacie.

BMW pochwaliło się systemem BMW iDrive najnowszej generacji

I nie, nie chodzi o BMW iDrive 9, wersja, jaką ogłosiła bawarska marka oznaczona jest numerem 8,5, zatem jest to wariant pośredni pomiędzy obecną w najnowszych modelach ósmą generacją iDrive’a a przyszłą, dziewiątą generacją tego systemu. Nowy system będzie wprowadzany sukcesywnie do najnowszych modeli BMW w 2023 roku. BMW deklaruje kompatybilność z systemem operacyjnym BMW 8.5 według modelu i początku produkcji: BMW serii 7; BMW iX, BMW i4, BMW X5, BMW X6, BMW X7, BMW XM kolejno od lipca 2023 r.; inne modele w przyszłości, zmiany nie są wykluczone. Co nowego? Marka chwali się przeprojektowanym menu systemu, które ma być obecnie prostsze w obsłudze i mniej rozpraszające kierowcę. Nowy system ma zapewniać również szerszy dostęp do treści cyfrowych, zarówno informacyjnych, pokładowych, jak i rozrywkowych. Z co z BMW 9? Kolejna generacja systemu BMW ma powstać na bazie kodu Android Open Source.

motopodsumowanie

Aplikacja Waze z ułatwieniami dla elektromobilnych

Aplikacji takich jak Plugshare czy A Better Route Planner posiadaczom samochodów elektrycznych nie trzeba polecać. Wiadomo również, że do ładowarek potrafi doprowadzić już i Google Maps, teraz do zestawu aplikacji nawigacyjnych, które mogą pomóc doprowadzić kierowcę elektryka do najbliższej ładowarki dołącza Waze. W ustawieniach Waze można wybrać auto elektryczne, określić również typy gniazdek, z którymi nasz pojazd elektryczny jest zgodny, co ograniczy wyniki wyszukiwania ładowarek tylko do kompatybilnych z naszym pojazdem urządzeń. O sprawie informował jakiś czas temu serwis ArsTechnica, ale sprawdziłem również polską wersję Waze, są ładowarki, można wybrać gniazdka, zatem działa i u nas. Przypomnę tylko, że jeżeli nawigacja pokładowa samochodu elektrycznego dobrze prowadzi do ładowarek, lepiej korzystać z niej, a nie aplikacji mobilnych. Dlaczego? Bo pokładowe nawigacje, gdy prowadzą do ładowarki, przekazują często do systemu BMW (zarządzania baterią w danym pojeździe) informacje, które pozwalają przygotować auto do szybszego ładowania. Aplikacja mobilna, choć również jest w stanie doprowadzić pojazd do ładowarki, nie „poinformuje” pokładowego systemu zasilania, że ma się przygotować do ładowania.

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .