Motopodsumowanie tygodnia #45 – nowe Volkswageny, Mercedesy, Lexusy, Volvo, Mitsubishi, wiemy też gdzie chrzczą paliwo w Polsce
W tym tygodniu zaczynamy od tematu przydatnego na wakacje, czyli od wyników kontroli stacji paliw w Polsce przeprowadzonych przez UOKiK, a później do już nowe modele, debiuty, premiery i ceny w Polsce. Zapraszam.
UOKiK opublikował najnowsze dane dot. jakości paliw
Przed nami wakacje, a to oznacza, że częściej będziemy ruszać z bliskimi w dłuższe trasy, zarówno po Polsce, jak i (przynajmniej niektórzy) dalej. Z pewnością zatem odwiedzicie stacje paliw, z których nie korzystacie na co dzień, zatem najnowsza mapa kontroli jakości paliw może się Wam przydać. Dobra wiadomość jest taka, że tegoroczne kontrole wykazały nieprawidłowości zaledwie na trzech stacjach paliw. Co ciekawe, dwie z nich, to nie jakieś małe, prywatne punkty, lecz stacje PKN Orlen. Zainteresowanych odsyłam do mapy przygotowanej na podstawie kontroli UOKiK.
Premiera Mitsubishi Colt
Japońska marka w minionym tygodniu zaprezentowała najnowszą generację modelu Mitsubishi Colt. Jeżeli patrząc na zdjęcie dostrzegacie jakieś podobieństwo, to zmysły was nie mamią, bowiem nowy Colt wygląda w zasadzie jak najnowsze Renault Clio, ta sama technika, ta sama platforma (CMF-B) i niemal identyczny wygląd. To kolejny krok w konsekwentnie realizowanej strategii japońskiej marki, że modele oferowane w Europie będą owocem ścisłej współpracy (nawet bardzo ścisłej) w ramach Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. OK, można się śmiać, że Japończycy skopiowali Renault Clio (a w zasadzie po prostu wzięli gotowy model), ale to bardzo racjonalne podejście. Projektowanie nowych modeli nie jest trywialnym zadaniem i kosztuje, co miałoby wpływ na cenę. Zresztą to nie jedyny przykład „klonowania”, wystarczy wspomnieć choćby Toyotę Corollę kombi i Suzuki Swace. Takich przykładów znajdziemy więcej. Nowe Mitsubishi Colt na polski rynek ma trafić w październiku 2023 r. Ma też to być ostatni model, który tak bardzo będzie bazować na autach innej marki. Przyszłe Mitsubishi mają wyglądać już inaczej.
Volvo prezentuje swojego najnowszego, najmniejszego elektrycznego SUV-a: Volvo EX30
Tym razem króciutko, bo o Volvo EX30 już Wam na naszych łamach opowiadałem. Nowe Volvo EX30 to elektryczny SUV, najmniejszy w gamie Volvo, najtańsze auto elektryczne tej marki (cena porównywalna ze spalinowym Volvo XC40), a w topowej, dwusilnikowej wersji również najszybsze Volvo w historii. Więcej we wcześniejszym materiale.
Debiut nowego Volvo EX30 – dynamika, cena, zasięg i ten soundbar. Szwedzi zaszaleli!
Nowy Mercedes GLA już w sprzedaży w Polsce
Niemiecka marka poinformowała o wprowadzeniu do oferty polskich salonów najnowszego, odświeżonego Mercedesa GLA. Kompaktowy SUV z gwiazdą na masce w wersji poliftowej oferowany jest wyłącznie ze zelektryfikowanymi układami napędowymi pod maską (miękkie hybrydy z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, hybryda plug-in). W wersji hybrydowej z wtyczką deklarowany zasięg na prądzie to 69 km. Ceny nowego Mercedesa GLA w Polsce startują od 190 tys. zł (za wersję GLA 180 o mocy 136 KM + 14 KM). Najdroższym wariantem jest AMG GLA 35 4Matic (306 + 14 KM), startujący od 283 tys. zł. Za jedyną w gamie hybrydę plug-in (Mercedes GLA 250 e o mocy 163+109 KM), niemiecka marka życzy sobie od 236 000 zł.
Nowy Volkswagen Amarok także już w salonach
Również Volkswagen ogłosił, że Volkswagen Amarok najnowszej generacji jest już dostępny w polskich salonach. To wszechstronny wół roboczy na czterech kołach, który na dodatek całkiem nieźle się prezentuje. Pod maską każdej z trzech oferowanych wersji – Style, PanAmericana oraz Aventura – pracuje trzylitrowy diesel z sześcioma cylindrami. Model startuje w cenniku marki od 229 000 zł netto.
Odświeżony Mercedes-AMG C 63 S E Performance już dostępny
Kolejna nowość Mercedesa, tym razem dla tych, którzy chcą więcej mocy. W salonach jest już nowy Mercedes-AMG C 63 S E Performance, zarówno z nadwoziem sedan, jak i kombi. Pierwszy z nich startuje w cenniku od 539 200 zł, a kombi od 545 900 zł. Obydwa warianty to hybrydy plug-in, w których połączenie turbodoładowanego, dwulitrowego benzyniaka i elektrycznego napędu zaowocowało mocą pół megawata (500 kW, czyli 680 KM). Systemowy maksymalny moment obrotowy to skromne 1020 Nm. Bez względu na formę nadwozia, auto osiąga 100 km/h po 3,4 s.
Volkswagen Golf R Hurricane tylko w ten weekend we Wrocławiu
Jeżeli macie blisko do stolicy Dolnego Śląska, to na trwającym właśnie w ten weekend wydarzeniu Ultrace 2023 można zobaczyć Golfa, ale to nie jest zwykły Golf, to Volkswagen Golf R Hurricane, wóz jedyny w swoim rodzaju, dzieło niemieckich praktykantów z Volkswagen Group Retail Germany, którzy usunęli tylną kanapę, montując w jej miejsce klatkę bezpieczeństwa, a także podnieśli moc turbodoładowanego, dwulitrowego 2.0 TSI z seryjnych 320 KM w Golfie R, to 526 KM. Prędkość maksymalna tego jedynego w swoim rodzaju Golfa nie została podana dokładnie, wiadomo jedynie, że auto pojedzie ponad 300 km/h. W sam raz na Ultrace 2023. Jeszcze tylko 11 czerwca możecie w Tarczyński Arena we Wrocławiu zobaczyć tego Golfa R Hurricane i 1000 innych wyjątkowych aut na wydarzeniu Ultrace 2023.
Nowy, terenowy Lexus GX – trafi do Europy, ale nie do nas. Za to do nas trafi nowy Lexus LBX
W ostatni piątek Lexus zaprezentował światu swój najnowszy model, luksusowe i jednocześnie terenowe auto: Lexus GX. Samochód oparty na platformie GA-F ma nadwozie ramowe, coś co wyróżnia najtwardsze offroadowe konstrukcje. Pod maską podwójnie doładowane 3,5-litrowe V6 o mocy 354 KM i 650 Nm momentu obrotowego, nadwozie offroadowo kanciaste, możliwość holowania przyczepy o masie do 3,5 tony, 10-stopniowa skrzynia automatyczna Direct Shift, w najbardziej uterenowionej odmianie Overtrail 18-calowe alufelgi ze specjalnie zaprojektowanymi dla tego modelu oponami terenowymi. Auto, choć trafi do Europy, w polskich salonach marki się nie pojawi. Dziwny zabieg, biorąc pod uwagę popularność japońskiej marki w Polsce (Lexus NX według najnowszych danych z końca maja 2023 jest trzecim najpopularniejszym modelem segmentu premium w Polsce).
Na pocieszenie jest inna nowość. Zbudowany specjalnie z myślą o Europie, nowy, miejski crossover Lexus LBX. Auto zbudowane na platformie GA-B oferowane będzie z napędem hybrydowym 5. generacji o mocy 136 KM i momencie obrotowym 185 Nm. W salonach w Europie, również w Polsce, ma pojawić się w 2024 roku. Auto ma 4190 mm długości, to mniej od Golfa, co daje wyobrażenie o gabarytach auta, gdy spojrzycie na zdjęcia.