Unitra – powrót legendarnej polskiej marki audio
Michał Kiciński, jeden ze współzałożycieli CD Projekt dopiął swego. O jego planach reaktywacji polskiej marki audio, Unitra, było wiadomo już od jakiegoś czasu. Dziś to już nie tylko plany, widzieliśmy sprzęt, który wkrótce trafi do sklepów. Gra na sentymentach, czy coś więcej? Obstawiam to drugie.
Zacznijmy od istotnej kwestii. Starsi Czytelnicy z pewnością pamiętają sprzęt Unitra, powstałego w 1961 roku w głębokim PRL-u, Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego. Sam pamiętam, jak słuchałem muzyki z należącego do mojego dziadka magnetofonu szpulowego Unitra ZK140T, ten monofoniczny, tranzystorowy magnetofon szpulowy grał fatalnie, ale grał, wówczas to już było coś. Później jednak dziejowa zawierucha sprzątnęła markę z rynku (zaznaczam, wszystkie zdjęcia prezentują najnowsze produkty reaktywowanej marki).
Reaktywowano ją najpierw w 2014 roku, wówczas próbowano wprowadzić na rynek zarówno sprzęt audio (m.in. replikę jeszcze PRL-owskich słuchawek Unitra Tonsil SN-50), jak i m.in… uchwyty do telewizorów, był też wzmacniacz lampowy Edward opracowany przez inż. Przemysława Godylę. Jednak ten epizod marki również przepadł w dość krótkim czasie.
Znacie z pewnością powiedzenie do trzech razy sztuka. Zna je też zapewne Michał Kiciński, który odczarował markę Unitra ponownie. Dobra wiadomość jest taka, że tym razem nie jest to już sprzęt wytwarzany w Chinach, lecz urządzenia w całości zaprojektowane i produkowane w Polsce. Nie ma też mowy o przesadnym rozproszeniu portfolio, żadnych podstawek pod telewizor, smartfonów, czy tabletów. Unitra kojarzy się z audio i taki też sprzęt będzie oferowany w ramach reaktywowanej po raz trzeci marki.
Wizją Unitry jest popularyzacja urządzeń audio HI-FI jako odpowiedź na przebodźcowanie wszechobecną, natarczywą technologią – mówi Daniel Kostrzewa, Head of Business i Członek Zarządu Unitry. – Wierzymy, że współczesny świat potrzebuje czegoś trwalszego niż zalew szybko psującej się, nienaprawialnej elektroniki. Dlatego naszą uwagę kierujemy w stronę wysokiej jakości urządzeń audio, z których Unitra słynęła, a w szczególności złotej ery dźwięku i urządzeń HI-FI z lat 70., kiedy w Europie produkowaliśmy wysokiej jakości urządzenia, często działające do dziś.
Trwały sprzęt, naprawialny, krótki łańcuch dostaw (produkcja w Polsce), to na pewno cechy godne pochwały. Pytanie tylko, czy w ultrakonsumpcyjnym świecie da się na tym zarobić? Wiele zależy od świadomości samych konsumentów. Jeszcze w tym roku portfolio produktów będzie się składać z 9 urządzeń w pięciu liniach produktowych. Będzie je można kupić w najlepszych sklepach audio oraz w sklepie online Unitra.
Zreaktywowana marka, choć jeszcze nie rozpoczęła sprzedaży, już ma się czym pochwalić. W czerwcu br. Unitra otrzymała nagrodę Red Dot za projekt wzmacniacza Unitra WSH-805. Został on doceniony za ponadczasowe wzornictwo, minimalistyczną elegancję oraz zrównoważoną produkcję. Red Dot to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu, uważana za wyznacznik najwyższej klasy i jakości. W ofercie polskiej marki będą też kolumny głośnikowe czy gramofony.