Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Baterie w każdym smartfonie (i nie tylko) mają być wymienne – tak chce UE

Baterie w każdym smartfonie (i nie tylko) mają być wymienne – tak chce UE

0
Dodane: 10 miesięcy temu

Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące wszelkiego typu baterii i akumulatorów wykorzystywanych w urządzeniach konsumenckich, od samochodów elektrycznych, skuterów i hulajnóg, po laptopy, tablety, smartfony i innego typu sprzęt mobilny.

Dokładniej rzecz biorąc nowe przepisy zatwierdzone miażdżącą przewagą głosów „za” (587 głosów, przy 20 wstrzymujących się i 9 przeciw) dotyczą projektowania, produkcji i zarządzania odpadami dla wszystkich typów baterii i akumulatorów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Oznacza to daleko idące konsekwencje dla producentów urządzeń zasilanych bateriami i akumulatorami. Co dokładnie uchwalono? Podzielmy to sobie na kluczowe punkty:

  • Każdy akumulator w pojazdach elektrycznych (samochodach, hulajnogach, rowerach, skuterach, motocyklach), a także jakiekolwiek akumulatory przemysłowe o pojemności powyżej 2 kWh, będą musiały mieć obowiązkową deklarację śladu węglowego i specjalną etykietę.
  • Każdy akumulator/bateria przemysłowa o pojemności powyżej 2 kWh, a także akumulatory BEV i  lekkich środków transportu (e-hulajnogi, e-skutery, e-rowery itp.) będzie musiał mieć tzw. cyfrowy paszport, czyli elektroniczny zapis zawierający kompletny zestaw informacji o całym okresie użytkowania danego akumulatora/baterii od produkcji, pozyskiwania surowców, aż po recykling i utylizację tego, czego powtórnie przetworzyć się nie da.
  • Wprowadzenie zasady, że baterie w urządzeniach przenośnych (smartfony, tablety, wearables, itp.) muszą być tak zaprojektowane, by konsumenci mogli je łatwo wyjąć i w razie potrzeby wymienić. Ten punkt wywraca do góry nogami dotychczasową filozofię projektowania zespołów zasilania w urządzeniach mobilnych (uszczelnione ogniwa, nierozbieralne obudowy itp.)
  • Nowe przepisy definiują też bardziej rygorystyczne cele w zakresie gromadzenia odpadów: dla baterii przenośnych – 45% do 2023 r., 63% do 2027 r. i 73% do 2030 r.; dla baterii małogabarytowych – 51% do 2028 r. i 61% do 2031 r;
  • Przegłosowano rónież minimalne poziomy materiałów odzyskiwanych ze zużytych ogniw, a także minimalne poziomy zawartości materiałów pochodzących z recyklingu.

Warto zauważyć, że przegłosowanie przez Parlament Europejski, nie oznacza, że nowe przepisy już obowiązują. Teraz Rada Europy musi formalnie zatwierdzić nowe przepisy, potem mamy publikację w dzienniku urzędowym UE. Realnie nowe prawo powinno wejść w życie w państwach członkowskich Unii dopiero w 2027 roku.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .