Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Bot wciskający nachalnie fotowoltaikę i darmowy telewizor przez telefon? UOKiK ukarał firmę Asmanta Call Center

Bot wciskający nachalnie fotowoltaikę i darmowy telewizor przez telefon? UOKiK ukarał firmę Asmanta Call Center

0
Dodane: 1 rok temu

Być może doświadczyliście tej niezwykłej rozmowy. Dzwoni do was sztuczna pani (bot), która miłym głosem informuje o dotacji na fotowoltaikę i próbuje usilnie zachęcić was do jej instalacji. Jest szansa, że przynajmniej przez jakiś czas będziemy mieć spokój z takimi połączeniami. Dzięki karze nałożonej przez UOKiK.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, poinformował o ukaraniu spółki Asmanta Call Center, która wykonywała połączenia telefonicznie z wieloma konsumentami, nie mając uprzedniej zgody na konktakt. Jednak brak zgody nie był tu największym problemem (choć, w sensie prawnym, wystarczającym, by takich połączeń nie realizować).

Znacznie bardziej istotny był wykryty w toku śledztwa UOKiK fakt, że spółka Asmanta Call Center wprowadzała konsumentów w błąd, znacznie zawyżając kwoty możliwych do pozyskania dotacji na instalację paneli fotowoltaicznych.

Asmanta Call Center zajmuje się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów. Połączenia wykonywane są przez konsultantów lub za realizowane dzięki oprogramowaniu do automatyzacji rozmów. Telemarketerzy oraz boty dzwonią do konsumentów m.in. z ofertą wykonania instalacji fotowoltaicznych oraz zapraszają na spotkania handlowe. Przedsiębiorca zajmuje się również zbieraniem podczas tych rozmów telefonicznych danych potencjalnych klientów.

UOKiK

Dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone prawnie, o zgodę nie można również pytać na początku rozmowy. Taką nieuczciwą praktykę stosowała Asmanta, która nie posiadała pozwolenia właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni. Do UOKiK wpłynęły skargi od konsumentów, którzy zgłaszali, że otrzymywali liczne niechciane połączenia. Niektórzy twierdzili wręcz, że miały one nękający charakter i utrudniały im życie.

Chciałabym złożyć skargę na uprzykrzanie życia ciągłym nękaniem telefonicznym – zgłosiła skarżąca się konsumentka. Inna osoba wyraziła swoje niezadowolenie – Nie jestem zainteresowana ani fotowoltaiką, ani darmowym laptopem, ani niczym innym. Nie jestem zainteresowana żadną komunikacją marketingową od jakiekolwiek podmiotu, a zwłaszcza nie życzę sobie nękania przez roboty.

Sam jakiś czas temu doświadczyłem takiej rozmowy, podczas której bot próbował mi wmówić, że decydując się na mikroinstalację fotowoltaiczną mogę w ramach rządowego „Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021-2023” mogę uzyskać dotację 20,5 tys. zł. To bzdura, w ramach tego programu maksymalna dotacja, jaką mógł uzyskać konsument zainteresowany PV to zaledwie 5 tys. zł.

Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich. Ponadto, podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na Asmanta Call Center kary w łącznej wysokości 1 210 208 zł. Finansowe sankcje zostały również nałożone na osoby zarządzające Asmanta Call Center: Roberta Personę w wysokości 150 000 zł i Marcina Sperkę w wysokości 100 000 zł w związku z umyślnym dopuszczaniem do naruszenia przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów. Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, spółce i osobom nią zarządzającym przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .