Viaplay – potentat na rynku transmisji sportowych – wycofuje się z Polski
Zgodnie z oficjalnym przekazem informacyjnym Viaplay, firma wdrożyła program naprawczy, ogłosiła nową strategię. Naprawa ma polegać m.in. na wycofaniu się platformy z Polski i z kilku innych krajów w Europie, a także z Kanady i Stanów Zjednoczonych.
Decyzja o wycofaniu się z Polski, a także z innych krajów zapadła podczas oficjalnej prezentacji Viaplay podsumowującej II kwartał 2023 roku. Skandynawska platforma zamierza też zwolnić 25% swoich pracowników. Firma chce skupić się na rynkach, na których ma szansę na rentowność, m.in. na Skandynawii.
W naszej redakcji lubimy obserwować zmagania kierowców Formuły 1. Viaplay jest jedynym w Polsce podmiotem, który ma prawo pokazywać w naszym kraju wyścigi Grand Prix Formuły 1. Co więcej, decyzja o wycofaniu to nie jest jakiś strategiczny, odległy w czasie scenariusz. Firma jasno zadeklarowała, że rezygnacja z polskiego rynku to bieżące działania naprawcze.
Co to oznacza w praktyce? Że już wkrótce Viaplay przestanie być dostępne w naszym kraju i choć oficjalna data wycofania się platformy z naszego kraju nie padła (nieoficjalnie mówi się o początku przyszłego roku), to nie ma co liczyć na transmisje F1 na tej platformie przez najbliższe trzy sezony wliczając obecny. Fanów F1 może też zmartwić to, że w tej chwili nie wiadomo, co dalej z prawami do transmisji wyścigów Grand Prix F1.
Rezygnacja z polskiego rynku ma nastąpić na skutek „zbycia, partnerstwa lub likwidacji przedsiębiorstwa”, to z kolei oznacza, że nawet gdy Viaplay zostanie wycofane z Polski, prawa do transmisji F1 przejmie ewentualny nabywca lub partner. Wykup praw do transmisji, a następnie rezygnacja z transmisji bez przekazania praw innym podmiotom to strategia absurdalna z punktu widzenia biznesu. Dlatego jakkolwiek sytuacja nie będzie wyglądać z Viaplay, transmisje Grand Prix F1 z naszego kraju nie znikną. Priorytetowe podejście polegające na znalezieniu partnera dla Viaplay podkreśla też oficjalny komunikat Viaplay z dzisiejszego popołudnia:
Jako Viaplay Group ogłosiliśmy dziś nową strategię biznesową i zapowiedzieliśmy wprowadzenie nowego planu strategicznego, w ramach którego planujemy skoncentrować się na rynkach skandynawskich, Holandii oraz działalności Viaplay Select. Zainicjowaliśmy również strategiczny audyt pozostałych rynków międzynarodowych, w tym Polski, gdzie będziemy dążyć do wypracowania optymalnych rozwiązań, obejmujących również obszar współpracy partnerskiej. Do tego czasu będziemy kontynuować naszą działalność, a nasi klienci będą mogli korzystać z pełnej oferty platformy Viaplay. O wszelkich zmianach i aktualizacjach będziemy informować na bieżąco.
Na dodatek tego samego dnia, którego Viaplay ogłosiło swoje zupełnie nowe plany, wieczorem Canal+ poinformował o nabyciu 12% udziałów w Viaplay Group.