Motopodsumowanie tygodnia #50 – Renault przerabia klasyki na elektryki, Mercedes będzie automatycznie wyprzedzać, a Tesla wreszcie wyprodukowała Cybertrucka
W tym tygodniu nie odnotowałem żadnych premier nowych modeli, co nie znaczy, że nic się nie działo. Škoda pochwaliła się designem poliftowych modeli i ujawniła kilka informacji na temat Superb nowej generacji, Toyota złożyła patent na fotele, a Mercedes wprowadza automatyczne wyprzedzanie w Europie. Zapraszam.
Mercedes wprowadza funkcję automatycznej zmiany pasa w Europie
Pojazdy autonomiczne to wciąż egzotyka, ale stopniowo nowe funkcje zwiększające autonomię prowadzenia wprowadzane są do kolejnych modeli. Mercedes poinformował o pracach w zakresie dostosowania działania funkcji automatycznej zmiany pasa ruchu do europejskich warunków drogowych. Jej wprowadzenie ma się zbiec z dostawami pierwszych egzemplarzy nowej Klasy E.
Automatyczna zmiana pasa dostępna będzie na trasach szybkiego ruchu, z odpowiednimi oznaczeniami pasów i strukturalnie oddzielonymi jezdniami. Automatyczna zmiana pasa ruchu, czyli ALC (ang. Automatic Lane Change), jest już dostępna w Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie. ALC jest integralną funkcją aktywnego tempomatu Distronic. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, w zakresie prędkości 80-140 km/h Mercedes może samoczynnie zainicjować zmianę pasa ruchu i całkowicie automatycznie przeprowadzić manewr wyprzedzania – jeśli tylko wykryje odpowiednie oznaczenia pasa ruchu i wystarczającą ilość miejsca.
Dacia chwali się wynikami
Rumuńska marka w Grupie Renault sprzedała w pierwszym półroczu 2023 roku 345 432 pojazdy (zarówno osobowe, jak i dostawcze). To wzrost o niemal jedną czwartą rok do roku (+24,2%). Większość sprzedanych aut marki to samochody osobowe. Modelem, który odnotował największy wzrost aż o 130% była Dacia Jogger, na drugim miejscu, ze wzrostem o 38% uplasowała się elektryczna Dacia Spring. Później modele Sandero (+24%) i Duster (+13%). Pozycję samochodu najchętniej kupowanego przez klientów indywidualnych w Europie utrzymała Dacia Sandero.
Pierwsza seryjna Tesla Cybertruck w Giga Texas
Wreszcie ruszyła seryjna produkcja mocno ekstrawaganckiego, elektrycznego pickupa, modelu Tesla Cybertruck. W połowie lipca br. na oficjalnym profilu Tesli na Twitterze opublikowano wpis prezentujący zdjęcie pracowników fabryki Giga Texas otaczających pierwszy, seryjny egzemplarz zbudowanego przez nich samochodu. Niestety, tego modelu wciąż w Polsce nie da się zamówić. Stan ten zapewne jeszcze potrwa.
First Cybertruck built at Giga Texas! 🤠 pic.twitter.com/ODRhHVsd0t
— Tesla (@Tesla) July 15, 2023
Škoda Scala i Škoda Kamiq po liftingu na pierwszych ilustracjach
Czeska marka pochwaliła się pierwszymi oficjalnymi szkicami zmodernizowanych modeli Scala i Kamiq. W obu przypadkach projektanci zdecydowali się na przeprojektowanie przednich reflektorów, które w wersjach po lifcie będą zauważalnie smuklejsze w obydwu modelach. Zmieniono również nieco kształt zderzaków czy grilla.
Jeżeli chodzi o pozostałe dane, dotyczące np. planowanych wersji wyposażeniowych, cen, czy układów napędowych, do Czesi nie zdradzili żadnych szczegółów, ale też nie należy spodziewać się rewolucji.
Letnia wystawa w Audi Museum na 25-lecie Audi TT
Od 24 lipca do 24 września w Audi Museum przygotowano rocznicową wystawę z okazji 25-lecia modelu Audi TT. Wystawa pod hasłem „State of the ArTT” będzie okazją do zobaczenia na własne oczy pokazowego modelu Audi TT z 1995 roku na targach IAA we Frankfurcie. Wówczas opinia publiczna była jednoznaczna: samochód powinien wejść do produkcji seryjnej właśnie w takiej formie. Decyzja o produkcji pierwszej generacji modelu Audi TT Coupé została podjęta pod koniec 1995 roku. Oprócz eksponatów poświęconych historii marki „TT” letnia wystawa poświęcona historii Audi TT obejmuje również kilka studiów i coupé wszystkich trzech generacji, takich jak Audi TT quattro sport z 2005 r., Audi TTS Pikes Peak „Shelly” z 2009 r., Audi TT ultra quattro concept z 2013 r. oraz zwycięzca Audi TT Cup 2017.
Dacia Jogger z pakietem kampingowym
Dacia Jogger może stać się sypialnią dla dwóch osób. W jaki sposób można to uzyskać? Poprzez zakup pakietu Sleep, który pozwala na nocleg w aucie. Opcjonalnie do auta można również dołączyć specjalny, 3-osobowy namiot, który z jednej strony mocuje się do tylnej klapy auta, a z drugiej do podłoża. Pakiet jest kompatybilny ze wszystkimi 5- i 7-miejscowymi odmianami Dacii Jogger. Producent zapewnia, że pakiet Sleep pozwala na szybkie przygotowanie dwóch miejsc sypialnych w aucie na postoju. Rzekomo potrzeba do tego zaledwie 2 minut. Podstawowy pakiet Sleep w skład którego wchodzi skrzynia i materac kosztuje 9654 zł, dodatkowe akcesoria takie jak namiot czy rolety na wszystkie okna to koszt odpowiednio: 1600 zł oraz 825 zł.
Z polskiej fabryki VW we Wrześni wyjechał 500 000. samochód
Zakład produkcyjny Volkswagen Poznań we Wrześni rozpoczął działanie w październiku 2016 roku. Teraz, z linii produkcyjnej tej nowoczesnej fabryki motoryzacyjnej zjechał półmilionowy samochód. To Volkswagen Crafter 2.0 TDI w kolorze szarym Indium, który trafi do odbiorcy w Belgii. Moce produkcyjne fabryki to nawet 450 pojazdów dziennie. Samochody te trafiają następnie na rynki całego świata. Wśród największych odbiorców są największe rynki europejskie – Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Polska, ale również tak odległe, egzotyczne kraje jak Panama, Surinam, Tajwan, Peru, czy Wyspy Kanaryjskie.
Mistrz Wimbledonu wybrał elektryczne BMW
Carlos Alcaraz zaliczył sukces w spektakularnym stylu pokonując w finale Wimbledonu legendę kortu, Novaka Djokovicia. Carlos Alcaraz, nazywany liderem nowej ery tenisa, ma do dyspozycji następujące modele z gamy BMW: BMW iX, BMW i4, BMW iX3, BMW i7, a także nowe BMW iX1. Współpraca z Carlosem Alcarazem wpisuje się w strategię marki, która stawia na rozwój elektromobilności i nie chce być tylko częścią zrównoważonej przyszłości, ale jej siłą napędową.
Stellantis prezentuje nowy typ akumulatora ze zintegrowanym falownikiem
Zintegrowany system inteligentnych akumulatorów (IBIS – Intelligent Battery Integrated System) to realizowany we Francji projekt badawczy z udziałem firm i instytucji akademickich, którego celem jest opracowanie bardziej wydajnego i tańszego systemu magazynowania energii. Po czterech latach projektowania, modelowania i symulacji, zespół składających się z 25 osób, w tym badaczy z CNRS (Francuskie narodowe centrum badań naukowych) i inżynierów Stellantis i Saft, zaprezentował prototyp akumulatora magazynującego energię, który łączy funkcje falownika i ładowarki. Dzięki IBIS, karty konwersji, które spełniają funkcje falownika i ładowarki, montowane są możliwie jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych. Zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego.
Porsche 911 Dakar RED58 Special w hołdzie Sobiesławowi Zasadzie
Porsche Polska prezentuje wyjątkowy, indywidualnie skonfigurowany model Porsche 911 Dakar, który swoją specyfikacją nawiązuje do kultowego rajdu sprzed 55 lat. Fabryczna załoga Porsche w składzie z Sobiesławem Zasadą jako kierowcą i Markiem Wachowskim w roli pilota wygrała etap po bezdrożach Australii. Skonfigurowane w ramach fabrycznego programu Sonderwunsch (niem. „życzenie specjalne”) auto towarzyszy jubileuszowym obchodom 75-lecia sportowych samochodów Porsche. do samochodu inspirowanego występem Sobiesława Zasady i Marka Wachowskiego w maratonie Londyn-Sydney stworzony został wyjątkowy zegarek Porsche Design Chronograph 911 Dakar, limitowany do jednej sztuki o oznaczeniu 058. Cała seria chronografów dla modelu 911 Dakar wyposażona jest w pierwszą na świecie kopertę chronografu zrobioną z węglika tytanu. Ten rewolucyjny materiał jest jeszcze lżejszy od tytanu, a jego odporność wzbudziłaby zazdrość wielu kierowców startujących w Rajdzie Dakar. Dwa wysokiej jakości zegarki inspirowane konkretnymi modelami sportowych samochodów i w wielu detalach nawiązujące do swoich pierwowzorów. Limitowana seria obejmująca 2500 sztuk jest zarezerwowana wyłącznie dla właścicieli Porsche 911 Dakar i Porsche 911 Dakar Rallye Design.
Toyota zgłasza patent na fotele z kinetycznymi poduszkami
Toyota pracuje nad nowymi fotelami, które zapewnią większy komfort i zmniejszą zmęczenie podczas długich podróży, wykorzystując technologie kinetycznych poduszek. Marka zgłosiła już do Urzędu Patentowego i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych swój wynalazek. Zgodnie z opisem dołączonym do wniosku patentowego budowa fotela ma zmniejszać zmęczenie poprzez ograniczenie ruchu ciała kierowcy. Ruch obrotowy konstrukcji siedzenia pomaga utrzymać kierowcę centralnie na fotelu podczas pokonywania zakrętów lub jazdy po nierównym terenie. Fotel z kinetycznymi poduszkami ma dwa amortyzatory na oparciu siedzenia oraz dwa dodatkowe pod siedzeniem. Dzięki temu siedzisko można obracać lub pochylać w zależności od potrzeb, a ustawienia mogą być regulowane przez pasażerów.
Škoda Superb czwartej generacji
Wspominałem wyżej o zmianach w modelach Scala i Kamiq, ale niebawem na rynku pojawi się zupełnie nowa generacja modelu Superb. Auto, póki co, zaprezentowano w kamuflażu, egzemplarz Škody Superb towarzyszył też zwycięzcy tegorocznego Tour de France. Auto będzie dostępne z szeroką gamą napędów: spalinowe (benzyniaki i diesle), miękkie hybrydy, a także zupełnie nowa hybryda plug-in ze znacznie większym akumulatorem (25,7 kWh), który ma zapewnić zasięg ponad 100 km na samym prądzie. Wzrosła moc ładowania PHEV-a z 3,6 do 11 kW. W kokpicie nowy, duży ekran, 12,9″ i nowe funkcje asysty kierowcy.
Renault przerobi auto na elektryczne
W zakładzie we Flins (Francja) poza odświeżeniem kilkuletniego samochodu koncernu Renault można dokonać zmiany napędu spalinowego na elektryczny. Oferta dotyczy kultowych modeli: Renault 4 i Renault 5 oraz Twingo pierwszej generacji, oferta z czasem zostanie rozszerzona. Renault jest pierwszym producentem samochodów, który nawiązał współpracę z producentem zestawów modernizacyjnych R-fit. Zestaw do Renault 4L jest dostępny od lutego tego roku za 11 900 euro, zestaw do Renault 5 będzie dostępny od września 2023 roku. Oferta obecnie dostępna jest na terenie Francji, gdzie przepisy dopuszczają taką modyfikację przez producenta. Retrofit pojazdu spalinowego na elektryczny dotyczy wszystkich pojazdów starszych niż 5 lat, z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Operacja przeprowadzana jest przez zatwierdzonych specjalistów ds. konserwacji i naprawy samochodów i polega na zainstalowaniu zestawów, które zostały już wyprodukowane. Instalacja trwa od kilku godzin do kilku dni, w zależności od modelu. Zachowany zostaje układ hamulcowy, amortyzatory i skrzynia biegów. Pojazd po konwersji posiada gwarancję.