Generatywna AI zmienia handel i usługi – interesujący raport Mastercard Signals
Globalnie 50% przedstawicieli firm potwierdziło, że korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednej aplikacji biznesowej. Dla porównania w 2017 r. takiej odpowiedzi udzieliło tylko 20% przedsiębiorców. To i znacznie więcej wynika z danych przedstawionych w raporcie Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji.
Zadaniem badań, których wyniki przedstawiono w najnowszym raporcie Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji, jest analiza wpływu AI na przyszłość handlu i innych obszarów biznesowych. Do jakich wniosków doszli twórcy raportu?
Generatywna sztuczna inteligencja niesie ze sobą potencjał transformacji praktycznie każdej branży. Już w 2021 r. globalny rynek sztucznej inteligencji wart był 60 miliardów dolarów. Do 2028 r. jego wartość ma przekroczyć 420 miliardów dolarów. Na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencję wzrosły 13-krotnie, osiągając poziom 190 miliardów dolarów w 2022 r. Co stoi za tak dużym sukcesem AI i napędza popyt na szerokie wykorzystanie jej w biznesie?
– Możliwości sztucznej inteligencji są niemal nieskończone. To duża szansa dla firm, ale zarazem duże wyzwanie – przedsiębiorcy już teraz zastanawiają się, jak włączyć tę szybko rozwijającą się technologię w swój biznes, aby zwiększyć konkurencyjność i efektywność swoich firm. W Mastercard myślimy o sztucznej inteligencji jak o elektryczności: napędza nasze społeczeństwo i stymuluje postęp. Dlatego używamy jej wszędzie, gdzie możemy. Inwestujemy zarówno w ludzi, jak i technologię, aby wspierać rozwój sztucznej inteligencji – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
W jaki sposób firmy wykorzystują potencjał AI do rozwoju i wzrostu biznesu w branży handlowej? Mnogość sklepów oraz towarów często przytłacza klientów, co sprawia, że nie są oni w stanie znaleźć odpowiedniego produktu w określonym czasie. To sprawia, że realny staje się scenariusz, w którym powstanie wirtualny ekspert ds. zakupów ułatwiający nam to zadanie. AI skanująca oferty sklepów, wybierająca produkty spełniające nasze potrzeby, eliminująca te ze złymi recenzjami lub ze zbyt wysoką ceną. AI poszukuje dla nas rozmiaru i na koniec wskazuje najbardziej opłacalne opcje, spełniające wszystkie wskazane przez nas kryteria. Sprzedawcy mogą wykorzystywać tę technologię do optymalizacji opisów produktów i platform e-commerce oraz zaoferować swoim konsumentom hiper-spersonalizowaną witrynę sklepową.
Dzisiejszy ekosystem finansowy cechuje się dużą złożonością, co oznacza często konieczność kontaktu z wieloma instytucjami. Ale wykorzystanie funkcji generatywnej SI, w połączeniu z protokołami świadomej zgody na przetwarzanie danych, mogą uprościć i zoptymalizować rządzące nim procesy. Generatywna sztuczna inteligencja może płynnie integrować rachunki bankowe, portfele inwestycyjne i rachunki małych firm, a nawet wchodzić w interakcje z np. urzędami skarbowymi za pośrednictwem otwartej bankowości. Może ona również zwiększyć wiedzę finansową i zapewnić wgląd w najlepsze praktyki, służąc jako biuro zarządzania majątkiem rodzinnym, włącznie z opcjami pomocy w formułowaniu planów oszczędnościowych.
Automatyzacja oparta na AI, zdaniem autorów raportu może również uprościć proces podróżowania, np. wykorzystując interfejs głosowy na platformie typu Expedia: zamiast niezliczonych opcji do wyboru, podróżujący otrzymuje szczegółowe plany wyjazdu z potwierdzonym zakwaterowaniem, rezerwacją środków transportu, restauracji czy innych lokalizacji, miejsc, obiektów i instytucji dopasowanych do osobistych preferencji podróżnika.
Potencjał płynący z rozwiązań opartych na SI dostrzegają przedsiębiorstwa z różnych branż, ale także różnej wielkości. Dzięki zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego i przy wykorzystaniu botów, większe przedsiębiorstwa mogą np. poprawić elastyczność współpracy, komunikację w zespole, przekazując informacje w czasie rzeczywistym, operatywność i optymalizację procesów oraz zaoferować pracownikom większe możliwości rozwoju. Staje się to możliwe dzięki przejęciu przez maszyny automatycznych i powtarzalnych zadań.
Raport Mastercard kreśli też wizję, w której mniejsze firmy mają szansę na dynamiczny rozwój cyfrowy i merytoryczny, co dla wielu z nich dotąd było nieosiągalne ze względu na koszty tego typu procesów. Wraz ze wzrostem cyfryzacji i upowszechnieniem generatywnej SI, możliwe jest wprowadzenie do jednoosobowych firm, np. cyfrowego dyrektora finansowego zapewniającego zarządzanie finansami albo cyfrowego dyrektora marketingu organizującego kampanie dla produktów i usług. W tym momencie rodzi się w nas pytanie: co z prawdziwymi dyrektorami, ekspertami i innymi pracownikami, których będą mogły zastąpić algorytmy?
W 2021 r. na całym świecie zgłoszono ponad 140 000 patentów związanych ze sztuczną inteligencją, co stanowi 14-krotny wzrost w porównaniu z około 10 000 w 2017 r. Wyniki badań pokazują, że aż 94% liderów biznesu wskazało sztuczną inteligencję za klucz do sukcesu w biznesie. 82% z nich przyznało również, że sztuczna inteligencja zwiększa satysfakcję z pracy i poprawia wydajność.
Rozwój generatywnej SI stanowi również wyzwanie dla ustawodawców i organów regulacyjnych, którzy podobnie, jak wszyscy inni interesariusze powinni stosować sprawdzone praktyki oraz kierować się wspólnymi wartościami podczas korzystania z tej zaawansowanej technologii, zarządzania jej elementami i nadzorowania realizowanych procesów. Obejmuje to takie kwestie, jak zachowanie odpowiedzialności, przeciwdziałanie wykluczeniu, uczciwość, zastosowanie najlepszych dostępnych mechanizmów zabezpieczeń i ochrony prywatności, a także nacisk na innowacyjność rozwiązań oraz ich pozytywny wpływ na społeczeństwo.
Niestety, istnieje pewna znacząca różnica pomiędzy „powinni stosować”, a „stosują”. Zainteresowanych rzeczonym raportem odsyłam do jego publikacji online.